alltid nerförsbacke...

läste om olika storlekar på hjul här nedanför, och kom att tänka på när en av min avänner undrade varför man inte hade litet framhjul och stort bakhjul. då skulle man ju alltid ha nerförsbacke, menade han...


hm. skämt och sido.

borde det inte gå att hitta en kompromiss mellan acceleration och kontroll med 26" fram och aningen större bak? kika på hockey-inlines, jag tror att de brukar vara byggda så: 70 mm fram, 80 mm bak.
nån som testat? ramen måste ju snickras lite på för att få rätta vinklarna, men på en gammal avdankad ram kanske man skulle våga pröva.
 
Finns nog redan..

..cyklar med sådant utseende som du beskriver. Tror mig bestämt ha sett tempo- och/ eller triathloncyklar med mindre framhjul än bakhjul.

Antar att det handlar om aerodynamik. Eller så skall det bara se tufft ut vilket är nog så viktigt. Själv har jag en Kona vars dekaler lyser i mörkret, verkligen skitpraktiskt....

/mathias
 
Jo visst

Jo visst finns det cyklar med sådant utseende. Tempo-cyklar med mindre framhjul än bakhjul finns.

Har dock ingen aning varför.

Nedförsbackar alltid....ja man kan ju drömma ;)

Ha de M
 
A propos tempohojar...

Mig veterligen så är reglerna i internationella sammanhang numer ändrade så att lika stora hjul krävs, likaså ska ramen ha en "traditionell" triangelkonstruktion.

-- Mats
 
Ja!

24", 26" och nu som sagt 29". Sen kan man väl kränga på ett par cyklokrossdäck på en 700-fälg så får du 28" åxå.

En sak som jag undrat varför det inte finns är MTB med typ 26" fram och 24" bak. A´la Motocross alltså?

Jag får väl bygga mig en av en BMW Cruiser med nån 26" gaffel.

Stalle
 
24/26

Idén med 24# bak och 26# fram har funnits ett tag och provats, men mest av Custombyggare. Jag tror Specialized har en cykel som använder detta i produktion nu. Tanken verkar vara att få rum med fjädringen bak utan att behöva förlänga ramen för att få längre hjulbas.
 
Jag har sett...

....en hel del blåklädda cyklister med cyklar vars framhjul är märkbart mindre än bakhjulen. Vad det kan röra sig om för märke på cyklarna har jag ingen aning om.

Cyklarna är hur som helst alltid gula och med stora väskor på. Cyklisterna syns i stadstrafik och det under företrädesvis förmiddagar.
 
Re: Jag har sett...

hzz; sa:
Cyklarna är hur som helst alltid gula och med stora väskor på. Cyklisterna syns i stadstrafik och det under företrädesvis förmiddagar.

paketcykel1_small.jpg


Är det en sådan här du menar menar? Kan upplysa om att det är en Monark av svenskt kvalitetsstål. Som du ser är detta en orginalcykel och den är BLÅ. Postens cyklar är likadana och säkert i en mönsterskyddad gul lack. Detta är min civila variant och är en riktig racer. Funkar utmärkt på lite längre cykling också, som Stockholm-- Göteborg:

http://www.gbgcatering.com/ac/paket2001.htm

Kan rekommendera Monarken till er som är ute efter en STABIL och TUNG cykel med möjlighet att sätta ett dubbat Nokkian Hakkepilitta 24 tumsdäck fram och brottas med isen i vinter... :)
[Ändrat av Buda 2001-10-16 kl 22:09]
 
Re: Jovisst...

hzz; sa:
...är det något sådant jag sett. Är den snabb?

Fullastad med två backar öl och en rejäl nedförsbacke så kan man nog komma upp i 50 km/h :) Under stigningen upp från Vättern mot Tidaholm i somras i motvind kan den dock inte betecknas som "snabb". Men ett utmärkt motionsredskap är det, väger 27 kilo om jag inte missminner mig :)
 
Pris?

Är inte en sådan cykel tämligen dyr? Och hur kommer det sig att man får för sig att köpa en sådan tingest?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.