26" resp 28" MTB-hjul???

Hej jag vet inte om det finns ett inlägg för detta ämnet men här kommer ett nytt:
Jag har en 28" crossroads spezialized cykel.
Frågan är vad som skiljer mellan en 26" och en 28" cykel i hantering. Är det bökigare men stora hjul eller? Kan jag använda min cykel till multisport på motionsnivå?
Har jag glömt något?
Dan
 
Ang hjulstorlek

Hej Dan! Folket i multisport forumet kan nog bättre än jag vilken typ av cykel som är lämpligast.
Den hoj du har är en MTB-stajlad "komfort"-cykel som aldrig är tänkt att tas ut på "bär-plockar-stigar" i skogen. Men är banan förlagd till grusvägar så klarar du dig nog. Är det MTB-banor de kör på så kommer du inte ha det så roligt med din hoj. Visst är det största hindret en själv. Är ambitionen att bara fullfölja så må det vara hänt men se till att skaffa dig ordentligt med cykelvana på att hoja i skog och mark. Här handlar det inte bara om kondition utan om att kunna kontrollera cykeln samtidigt som kroppen är trött och musklerna skriker efter syre...
Blev själv för många år sedan omkörd på en MTB-tävling i Flottsbro(Huddinge) av en "galenpanna"(Hans, Yeti cykelklubb)med skärmar, pakethållare och barnsits! Ganska knäckande...

Tänk dock på att Crossroadsens hjul är svagare, däcken smalare, utväxling högre, samt överrör/styrstam kortare än på en MTB. Din cykel är mao dåligt anpassad för trånga, trixiga, leriga och branta stigar. 28"hjulet rullar dock lättare över hinder när man väl fått upp farten och har, med ett likvärdigt 26" MTB-däck, en större kontaktyta och därmed bättre fäste vid klättring. Nu finns, så vitt jag vet, inga sådana däck att få tag på...!
Visst tävlas det med cyclo-cross cyklar på kontinenten men dessa korta rund-banor brukar vara förlagda till ett backigt men i övrigt jämt område tex parker. Man bygger sedan hinder för åkarna att hoppa av och springa uppför och över. Dessutom är cyklarna ultralätta specialbyggen som byts och tvättas under loppen!

Nedgången i MTB försäljningen bland små oberoende tillverkare gör att man har börjat tillverka alla tänkbara typer av cyklar. I amerikanska tidningar har det det senaste året skrivits en del om MTB-cyklar byggda med 29"hjul! Letade upp en intressant artikel i BIKE magazine sept-00() som handlar om detta. Ramtillverkare som WTB, Moots och Crested Butte Bicycle co. har under en tid experimenterat med detta och säljer nu handbyggda cyklar med WTB Nanoraptor däck, Mavic 223, AMP eller White Bro dämpare som alla anpassade för 29".
Deras hojar, som har mycket lite gemensamt med "hybridcyklar", testades och fanns ha flera bra egenskaper men kommer aldrig att vinna en VM i CC då vikt och acceleration är avgörande för elitens cykelval!. Troligtvis kommer det att dröja innan kundunderlaget gör att även större tillverkare tar upp tillverkningen. Tydligen är dock Gary Fisher en av entusiasterna. Han har synts tränar och tävlar på ett specialbygge av Steve Potts(WTB) utrustad med WTB-däck, Ritchey-fälgar och Manitou-dämpare!

Beträffande 24"hjul så gillar nog de stora barnen i DH-backen dem oxå, typ... ;)

http://www.bikemag.com/
http://www.dirtragmag.com/
http://www.wtb.com/
http://www.moots.com
 
24"

hejsan!

När jag läste detta kom jag på att jag för en herrans massa år sedan läste i MBA om detta med 24" hjul, och olika storlekar fram o bak...då minns jag att dom lovordade det hela...men det är väl främst DH killarna som uppskattade detta.
 
Nya delar då?

Hej och tack för ditt svar Peter, men jag undrar om det finns möjligheter att förbättra min cykel genom att byta ut originalfälgarna mot MTB fälgar och kränga på ett par MTB däck?
Och även byta till rätt styre och byta bort sadeldämpningen till ngt i MTB klass???

Detta borde väl gå?
Dan
 
Ja, vad tror du själv...?

Har din cykel skivbromsar(eller är du beredd att köpa?) och MTB-nav(135mm)? Om inte glöm hela saken dirrekt!
Fästena för cantilever/V-bromsen går nämligen inte att flytt bara sådär...
Om du dock råkar ha skivor finns det dock möjlighet att skifta mellan storlekarna.

Troligen är dock dina hjul, som de flesta "hybrid-cyklar", byggda med racer-nav(130mm) som har ett smalare axelavstånd och därmed en ännu rakare ekerbana för de stackars ekrarna som sitter innanför kassetten. Nya 26"hjul kommer därför ej bli så mycket starkare, såvidare du inte får tag i en cykelmek/rambyggare som kan detta med att töjja ut bakgafflar så MTB-nav passar.
Sedan återstår att ordna en lägre utväxling om detta nu behövs. Detta kan som sagt multisportfolket bättre. Mindre klingor fram och större bak kan dessutom orsaka "kompatibilitets" problem. Fram och bakväxlar är nämligen konstruerade för en vis storlek av klingor och med en specifik spridning dem emellan!!!

Dina utgifter för ett par nya hjul med skivor samt klingor/kassett är nu, om nu allt passar, uppe i klass med en bättre beg MTB...
Sedan har vi detta med ramgeometrin/sittställning, men det känns meningslöst att gå in på det nu
Mao: Glöm det!!!

:cool:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Shockstone reflex att sy fast resp. limma fast sökes Mountainbike 24
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...