9 delat - problem

Jag har köpt en ny cykel med 9 delad kasset i bak. Tyvärr envisas kedjan att hoppa från mellan till minsta klingan fram när jag kör på mellan klingan och 1-2an i bak. Visst, kedjan får gå snett, men funkar inte detta försvinner ju helt poängen med att köra 9-delat, då kan jag köra med 8 eller rent av 7 delat.

Någon som har nåt tips på hum man kan åtgärda det hela?

Kan nämna att på min gamla hoj med 8 delat händer liknande saker kanske en gång per sässong...
 
Små justeringar kan göra skillnad

Jag har haft ett sånt problem när jag har köpt 8-delat och 9-delat. Kedjan hade svårt hade hålla sig i rätt läng och linje, så jag tog bort 3-4 länkar för att spänna upp kedjan. Det gjorde susen.
Sen är frågan om framväxeln rör på sig under gång som leder kedjan fel. Det kan ju vara så att vajern inte är spänd nog. Ok innan jag svamlar för mycket tycker jag att det inte är fel att hämta tips från en cykelmekare.

Enjoy long Epic rides!
 
Hela drivpaketet avsett för 9-delat?

Om jag inte har helt fel skall hela drivpaketet vara avsett för 9-delat för att det skall fungera optimalt. Kedjan för 9-delat är väl smalare än (7-)8-delat och kransarna i vevpartiet sitter lite tätare? Har du kanske blandade (7-)8- och 9-delade komponenter?

mvh
Håkan (amatörmekaren) Åkesson
 
Justering

Förmodligen bara en liten enkel justering. Om inte finjusteringen på växelreglaget funkar så kan du testa att göra en grundjustering. Lossa växelvajern på framväxeln. Justera ytter- och innerläget på framväxeln med skruvarna. Spänn fast växelvajern när kedjan ligger på minsta drevet fram så att vajern inte slackar. Finjustera genom att skruva på växelreglaget på styret. Kolla även att kedjan inte är på tok för lång. Visst är det härligt att meka :)
 
Inte tänkt att du skall vara i ytterlägerna fram och bak. Så rak linje som möjligt. Därför du har dubletter på många växlar.

Titta så att du inte måste vrida på framväxeln. De sitter ofta snett/för högt från frabrik..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.