Bakaxelbrott nu igen!

I förrgår upptäckte jag att bakaxeln på min MTB
har gått av för andra gången på tre år.
Utmattningsbrott precis innanför höger lagerbana.
Jag tycker det ser ut som en dålig konstruktion.
Cykeln är utrustad med Acera bakväxel, och den
7-delade kassetten gängas fast på navet.
Den typen av kassett gör att navet slutar ungefär
där kassetten börjar, och höger hjullager hamnar
nästan mitt på axeln.
När en 85-kilos gubbe studsar fram över stock
och sten på en sådan cykel uppstår stora
böjpåkänningar i hjulaxeln, och utmattningsbrottet
verkar bara vara en tidsfråga.
Det hedrar handlaren jag köpte hojen av att han
påpekade att det inte var någon skogscykel för mig.
Tyvärr lät jag prislappen styra...
Någon som känner igen det här? Vad ska jag göra
för att slippa få bakaxelbrott igen, förutom att
köpa ny cykel? Jag använder ihålig hjulaxel med
snabbkoppling. Hjälper det att byta till en
solid axel?
 
Köp komponenter avsedda för skogen

GunnarH; sa:
Vad ska jag göra
för att slippa få bakaxelbrott igen, förutom att
köpa ny cykel?

Köp kompoenter som är avsedda att använda i skogen.

Acera är inte avsett att användas i skogen. Gruppen förekommer endast på enklare MTBs som inte är avsedda för ihärdig åkning i skogen. Det var ju några år som alla skulle ha mountainbike för de såg sexiga ut och merparten av dessa var inte alls lämpliga för åkning i skog. De brister såväl i hållbarhet som i precision.

Shimano har en hel hierarki, fr XTR till Althus, se http://www.shimano-europe.com/cycling/index.phtml och endast XTR, XT, LX och Deore, är konstruerade för skogen. XTR är bäst, lätt men dyrt, XT är kanske mest prisvärt, LX och Deore, är tyngre men helt OK. Hade föregångaren till Deore, som då hette STX, på min första MTB och det funkade alldeles utmärkt. Och håller än.

Sannolikt måste du byta en del komponenter för att få en cykel som håller. En komplikation är att alla nya komponenter är niodelade. Tala med ngn cykelhandlare som är duktig på MTB.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Frikrans EJ kassett

GunnarH; sa:
I förrgår upptäckte jag att bakaxeln på min MTB
har gått av för andra gången på tre år.
Utmattningsbrott precis innanför höger lagerbana.
Jag tycker det ser ut som en dålig konstruktion.
Cykeln är utrustad med Acera bakväxel, och den
7-delade kassetten gängas fast på navet.
Den typen av kassett gör att navet slutar ungefär
där kassetten börjar, och höger hjullager hamnar
nästan mitt på axeln.
...

Du har alltså INTE ett kassettnav, du har ett frikransnav. Denna typ av brott var mycket vanlig tidigare, innan Shimano uppfann kassettnavet. Det är fortfarande så att Shimanos kassettnav är det bästa, se sprängskiss och läs mer på:
http://www.sheldonbrown.com/k7.html#advantages
Här syns det tydligt att högra lagret är så långt till höger som möjligt, detta är en konstruktion som är överlägsen de flesta andra märkens, tex Campagnolos.



Det tidigare svaret i den här tråden kan du bortse från, förutom rekommendationen av Deore. Per är inte särskilt erfaren som cyklist, jag skulle tro att han aldrig har haft cyklar med annat än kassettnav. Stämmer inte det Per?
ipg289h; sa:
Acera är inte avsett att användas i skogen. Gruppen förekommer endast på enklare MTBs som inte är avsedda för ihärdig åkning i skogen.
.....
Hade föregångaren till Deore, som då hette STX, på min första MTB och det funkade alldeles utmärkt. Och håller än.

Sannolikt måste du byta en del komponenter för att få en cykel som håller. En komplikation är att alla nya komponenter är niodelade. Tala med ngn cykelhandlare som är duktig på MTB.
Han har FEL eftersom han blandar ihop din Acera bakväxel och ditt baknav. Acera har aldrig funnits med frikransnav. Det kan vara ett billigare Shimano-nav, men det troligaste är att det är ett annat, billigare märke.
Att alla nya komponenter är 9-delade är ingen större komplikation.
Om du vill fortsätta att använda din bakväxel och dina växelreglage, med 7-klick., så går det utmärkt att sätta en 7-delad kassett på ett 9-delat nav. Det behövs bara ett 'shims' längst in på 'bodyn', se måtten i länken ovan.
Kolla att ditt gamla nav är 135mm mellan låsmuttrarna, det är den storleken som används nuförtiden på kassett-MTB-nav.

Du måste alltså byta minst nav, kassett och kedja, och navbytet betyder att bakhjulet måste byggas om. Är din kedja väldigt sliten så måste du troligen byta framdreven också.

Men se upp med vad totalkostnaden blir för denna reparation/uppgradering.
Så här års är det REA på cyklar hos de flesta cykelhandlare. En helt ny cykel, med kassett-nav, kostar troligen inte så mycket mer än vad reparationen av din gamla kommer att kosta.

Se dock till att undvika cyklar med frikransnav!
 
Tack för svar

Det här är ju riktigt lärorikt. Nu har jag stoppat i en ny axel i mitt gamla nav. Ska fundera på det där med att byta nav, och titta på cykelrean...
[Ändrat av GunnarH 2002-10-06 kl 20:22]
 
Re: Frikrans EJ kassett

User; sa:
Det tidigare svaret i den här tråden kan du bortse från, förutom rekommendationen av Deore. Per är inte särskilt erfaren som cyklist, jag skulle tro att han aldrig har haft cyklar med annat än kassettnav. Stämmer inte det Per?

Fel, jag har i mina dagar haft två cyklar med frikransar. Iofs förefaller den anonymes diagnos av axelbrottet rimlig. Men han har i sin glidtackling helt missuppfattat min poäng, vilken helt enkelt var den att Acera guppen inte alls är gjord för att åka i skogen. Den tål helt enkelt inte påfrestingarna.

Den anonymes tips, att det kan vara värt att kolla marknaden efter en ny cykel är bra. Cyklar som håller börjar på ca 10000 kr och titta inte bara på vad som står på bakväxeln utan även på nav o vevparti. Ska man åka på allvar i skogen ska det vara minst (!) deore på rubbet om det ska hålla ett tag.

Per
 
Bondfångeri

Av Users svar verkar det som jag har gått på cykeltillverkarnas vanligaste bondfångarknep: lite finare prylar där det syns (Acera bakväxel), lite sämre prylar där det är svårare att upptäcka (oidentifierat frikransnav). Lösningen får nog bli på det här viset: Nytt bakhjul med kassettnav och sjudelad kassett. Ny kedja och nya framdrev när jag ändå är i farten. Borde kosta en BRA bit under 10000:-, och blir garanterat bättre än det jag har nu. Bortsett från bakaxelbrotten har hojen klarat sig riktigt bra igenom en hel del skogsträning, en Finnmarkstur och ett 08XC.
 
Exakt samma här..

Tjena! Jag har varit med om exakt samma sak, 2ggr. Jag körde på ett Acera-nav. Allt började med att cykeln gick trögare.. och trögare.. tillslut gick axeln av vid ''infestningen'' Jag var totalt inställd på att lagren hade skurit sig totalt, det gick liksom inte att rubba runt. Jag vart lite putt och skruvade upp hela köret, tog ur alla kulor och rengjorde och fetta in det, samtidigt som jag kunde konstatera att det inte var något fel på något. Jag skruvade ihop allt, och sedan funkade det några cykelturer. Sedan körde jag av en axel till, exakt likadant igen. Så jag struntade sedan i det. Men jag har sedan funderat på det, kan det vara någon mutter som vrider sig och liksom klämmer åt kul-lagrena? Men hur man sedan fixar det vet jag inte. Jag tycker det är konstigt av Shimano som är världsstörst, att göra ett nav som håller i ca ett halvår (Vid normal cykling). Det ska väl hålla för mycket med belastning än 85kg? (som jag också väger) Hoppas på flera svar..
//Robin
 
Ganska annorlunda tycker jag

Mina bakaxelbrott tycker jag att vi har förklarat i inläggen här ovanför. Du verkar ha råkat ut för något annat. Skulle kanske kunna vara så att navet på något sätt har "skruvat ihop sig" så att lagren inte går runt. Låter lite märkligt ändå, kanske finns det någon annan förklaring?

Så här gör jag när jag sätter i en ny axel:
Man skruvar först in den ena lagerbanan lagom långt in på axeln. Sedan låser man fast den genom att dra åt låsmuttern som sätts utanför. Därefter stoppar man in axeln i navet (och ser till att rätt antal kulor ligger på rätt sätt i den fasta lagerbanan i navet på den sida där man sticker in axeln). Sedan vänder man hjulet på andra sidan och stoppar i rätt antal kulor i navets lagerbana där också. Därefter skruvar man på lagerbanan på axeln och justerar den så att navet snurrar lätt och bara glappar en liten aning. Sist fixerar man alltihop genom att dra fast låsmuttern på den sidan. När man ska dra åt låsmuttern måste man hålla emot så att inte lagerbanan på axeln också vrider sig. Annars sabbar man justeringen. Känns det igen?

/Gunnar

PS: Nu har jag beställt ett nytt bakhjul med Acera-kassettnav, trots Pers varningar. Pris 581:-. Pajar det får jag väl tala om det för honom, så att han får chansen att säga "vad var det jag sa".
 
Re: Ganska annorlunda tycker jag

GunnarH; sa:
PS: Nu har jag beställt ett nytt bakhjul med Acera-kassettnav, trots Pers varningar. Pris 581:-. Pajar det får jag väl tala om det för honom, så att han får chansen att säga "vad var det jag sa".

Jag säger lycka till och ber en stilla bön att du slipper gå hem från någonstans långt ut i skogen.

Per
 
Re: Exakt samma här..

bobban_algin; sa:
...Men jag har sedan funderat på det, kan det vara någon mutter som vrider sig och liksom klämmer åt kul-lagrena? Men hur man sedan fixar det vet jag inte. //Robin
Nu har jag ett förslag till förklaring. Ditt haveri var nog inte så olikt mitt i alla fall. Om axeln böjer sig kan effekten bli att lagren kläms åt. Det hände mig i torsdags med mitt gamla frikransnav där jag hade stoppat i en axel från ett skrotat Hélicomatic-nav. Hjulet började gå trögt, och när jag tog isär navet såg jag att hjulaxeln var ganska ordentligt krökt.

Nu har jag bytt det hjulet mot mitt nyköpta hjul med Acera-nav. Ska bli "intressant" att se hur länge det håller för mig...
 
MTB hjul

Hej
jag cyklar väldigt mycket tuff mtb ca4grr veckan och jag väger ca 105 kg jag tror du skall sattsa på att köpa ett komplett hjul jag skälv köpte hjul från cyclecomponents shimano wh-15 priset för både fram och bak är 1200kr har haft dem i ca 1 år nu
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.