Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade

Hej!
Jag fick bra hjälp att köpa cykeljacka i denna tråden med att köpa jacka
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85610
Nu börjar mina cykependlarbyxor från Craft ge upp och dax att förnya.
Vill ha ofrodrade med vindtätt och vattenavvisande fram och mer ventilerande stretch på baksidan.
Vad heter sådana byxor. söker jag på cykelbyxor får jag bara en massa rumpvaderade shorts och tighta hängselbyxor för raketcyklare.
Kan det vara längdåkningsbyxor, månne?

Vill ha ganska tighta så inget fladder fastnar i kedja och trampor men ändå inte renodlade löpartights.
Med tanke på hur illa en del bilister verka se en så ska de vara signalfärgade, gärna lika gula som jackan från engelssons, som inte finns kvar hos dem men min cyklar glatt vidare med mej i,

Behöver inte vara något dyrt membran-material, för jag har torkmöjligheter både på jobbet och hemma. Bra om de inte är för dyra, för för eller senare kommer de att bli fläckiga av kedjesmörja och annat, Fickor och knäventialtion är plus men inte nödvändigt

Jag har nog en föregångare till dessa:
https://www.craftsportswear.com/sv/B2C - Craft/sport-bf17a070/cross-country/1904260-999000-e9cfee7d/
och är hyfsat nöjd men craft verkar tyvärr tycka att svart är färgen att välja på, i alla fall för män.

Några tips på något liknande men gulare?

/Patrik
 
Svart är en färg med fördelar på cykelbyxor. Smutsen syns inte så tydligt och konturen av de ädlare delarna är inte lika framträdande. Finns en hel del såna hängselbyxor och utan-hängselbyxor av tight modell med refexer på sidorna. Lidl brukar ha prisvärda långa löpar och cykeltights.

Förstår inte varför du inte vill ha tights de är mkt funktionella och håller bra. Initialt kan man känna sig lite estetiskt obekväm i dem men det går över.

Att synas är viktigt som cyklist. Ljus hjälm och ljus tröja och jacka gärna ljusa skor och handskar också så kan byxorna få vara mörka.

Thure
 
Tackar, jag har Phillips-lampa som bländar de flesta - också efter tips här på utsidan:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71939

Det (o)estetiska med tights skulle jag nog kunna leva med men jag tycker det är väldigt skönt med blank vattenavvisande yta på benens framsida och då går vanliga tights bort. I värsta fall får det väl bli svart med reflexer på men "blank" frmasida gör jag inte avkall på - då har ju craft ett alternativ i alla fall.

/Patrik
 
Vulpine rain pants. Just har deras Harrington rain jacket. Har cyklat i ösregn och kommit fram torr, inte svettig. Inget membran utan nån typ av behandlad stretchig polycotton. Snygga dessutom. Du behöver inte byta om för att kunna jobba. Twerka lite så rinner vattnet av och du är redo.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Byxor

Har haft Craft vinter(löpar)tights. De har ett tätt membran på framsidan lår och gren, under yttertyget. Funkar väldigt bra. Har fått plats med långkallingar under om det varit riktigt kallt. Ned till -9 grader har jag cyklat i, ett par år sedan iofs.

Undrar också varför det inte finns andra färger än svart för män.
 
Tillbaka till första inläggets fråga såhär drygt ett år senare.

I höstas ramlade jag över dessa vintertights https://www.xxl.se/gore-wear-c3-ws-bibtights-w-pad-20-21-cykelbyxa-herr-svart/p/1150289_1_style

Har nu använt dem ett par månader och är nöjd. Står emot regn och kyla bra. Bekväm passform och går lagom högt i midjan. Utmärkta ej störande hängslen. Jag fick dem till lite reducerat pris 999 kr. https://www.xxl.se/gore-wear-c3-ws-bibtights-w-pad-20-21-cykelbyxa-herr-svart/p/1150289_1_style

Thure
 

Bilagor

  • e14566a2b6c5484aab805af599bee4d3.png
    e14566a2b6c5484aab805af599bee4d3.png
    517.9 KB · Visningar: 167
Min erfarenhet är att de flesta jeans och chinos slits rätt hårt mot sadeln vid cykling. Vid regn eller blötsnö suger de åt sid vätan och blir kalla.

Hur mycket har du använt dina jeans på cykel?

Thure
 
Min erfarenhet är att de flesta jeans och chinos slits rätt hårt mot sadeln vid cykling. Vid regn eller blötsnö suger de åt sid vätan och blir kalla.

Hur mycket har du använt dina jeans på cykel?

Thure
Skärmar är ett måste på hojen när det regnar, så att man inte får grusvatten i rumpan om man vill att dom skall hålla länge. Gäller väl iofs alla byxor.
Byxorna jag länkade till är inte tillverkade av jeanstyg. Materialet liknar mer nån slags stretchig windstopper. Mkt varmare än jeans, inget man vill använda inomhus. Köpte dom i våras, och har använt dom nästan varjedag nu under hösten.
Har iofs bara 16 km en väg, men på den sträckan blir dom inte särskilt blöta om det regnar.

Stora fördelen är att man inte behöver tvätta ett par cykelbyxor varje dag, bara två par kallingar. Och man slipper äcklet med att dra på sig ett par cykelbyxor med blöja, som man redan använt, när man skall hem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19
Brauer Förstärkningslager byxor Kläder 4
gundj Ormsäkra byxor? Kläder 25

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...