bra nybörjarbräda?

Hej!
Det bär iväg ner till italien på en skidresa, och hade tänkt försöka ge mig på att åka bräda. Har åkt skidor en vecka tidigare, aldrig bräda. Inte heller skateboard. Det jag undrar är vad ni skulle tipsa om för bräda, vilken längd osv? Jag är 180 lång och väger 75-80 kg.

Jag har kikat lite på intersport och stadiums utbud, och när jag snackade med en säljare på stadium blev jag rekomenderad Head Global med Head P3-bidningar, paketpris 2500. Är detta något för mig tror ni, eller ska jag se mig om efter något annat? Vill inte lägga allt för stor summa på det heller, om jag nu inte skulla lyckas så bra eller inte tycka om det.

Sen har jag lite funderingar angående skydd. Är ryggskydd något som behövs vid åkning i pistade backar, eller är det mest vid offpist man har användning för detta?
När det gäller handledsskydd så har jag läst på några forum att man helst ska plocka ut en skena ur skyddet (om det består av en övre och en undre skena). Stämmer detta?
 
Mitt råd är att hyra utrustning på plats. Du slipper släpa på massa prylar, kan prova olika modeller och du har inte investerat massa pengar om du inte skulle tycka att det är kul...
Ryggskydd är kanske lite overkill, men handledsskydd kan som sagt vara bra.
 
Jag övervägde att hyra först, eller snarare att göra ett hyrköp. Men hittar ingen butik här i Göteborg som gör det. Så då köper jag hellre, och om jag inte gillar det försöker sälja det efteråt. Misstänker att förlusten inte skiljer sig så jättemycket i slutändan då. Då resan kommer ske med bil så är en extra bräda och skor inte sånt jätteproblem heller.
 
Hej,

angående hyre. En fördel med att hyra är att man kan testa lite olika. Nackdelen som jag har upptäckt just med att hyra är att jag tycker det är svårt att hitta bra skor som sitter skönt på mina fötter.

Angående just Head brädan vet jag inget alls om den och kan inte säga så mkt. Förhoppningsvis vet killen på stadium vad han snackar om.

Ett sista tips: Ta en kurs! Det är rätt lurigt att komma igång på bräda första gångerna. Jag försökte en dag då och då under många år men fick aldrig till det, tog en kurs på två timmar och sedan var det bara o åka! Vi var 4 st som delade på en lärare så tror det kostade ca 400 kr var vilket det var helt klart värt! Även om du har kompisar som är duktiga på bräda skulle jag rekommendera skidlärare, har försökt lära kompisar lite grann och det går otroligt mkt fortare om riktiga lärare lär ut.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...