DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter.

Apropå fjällvärlden.

499 personer maximalt stuvas nu in på afterski på skidorternas krogar, varje dag.

Om det följer mönstret från andra skidorter från Coronadrabbade länder borde den lilla sjukvårdsapparaten i Dalarna, Härjedalen och Jämtland snart bli drabbade. Många besökare kommer från storstadsregioner som exempelvis Stockholm som borde kunna addera smittan till den redan befintliga vid hemkomst.

”” Vården i närområdena vädjar om att skidanläggningarna ska stänga. Men Skistar håller öppet i både Vemdalen och Åre.
”Folkhälsomyndigheten gör löpande bedömningar av riskerna och har hittills bedömt att vi kan ha öppet då aktiviteten sker utomhus,” skriver Skistar i ett mejl.””

Vad säger ni om det ni som funderar här i tråden?

Är tveksam till att det där med 499 instuvade på afterski stämmer. I typ detta nu hålls väl ett möte med specifika åtgärder för skidorter och fjällvärden? Men redan nu innan nya riktlinjer har kommat har man tagit en rad åtgärder på olika orter. Tex hålls eventuell afterski utomhus. Kabinbanor får man endast åka i familjevis, alternativt ta släplift. Bufféer och plockgodis är borttaget, maskotar får inte krama barnen osv.
Vi får se vilka direktiv som kommer nu efter mötet men jag tror vi kan räkna med att skidorterna rätta sig efter de rekommendationer som kommer.
 
Senast ändrad:
Sant. Därmed borde det ställas högre krav på att politikerna tar egna beslut.

Du får gärna förklara för mig på vilka grunder politikerna ska fatta beslut.

Som naturvetare tycker ju jag att det är rimligt att de fattar beslut utifrån vad vetenskapen säger.

Viruset är redan så spritt att det är omöjligt att stoppa det. Att låsa in riskgrupperna i 1-2 år innan ett vaccin tagits fram är ingen vidare bra lösning. Det kommer kosta massor att ordna isolerade boenden till alla som ingår i nån riskgrupp.

Det enda rimliga målet idag är att uppnå flockimmunitet, i ett sånt tempo att skjukvården inte överbelastas.
 
Problemet är bara att FHM agerar politiskt. Det är inte deras jobb.


Tittar vi på krisen nu så är det såhär:
1. Slå sönder världsekonomin och framtiden för minst en generation. Det kommer även att innebära fler döda än viruset självt.

2. Isolera riskgrupperna, frivilligt eller med tvång, tills det finns vaccin, varmed de andra kan jobba.


Det är vad som kommer att ske, frågan är bara hur mycket skada ekonomin skall ta innan politiken tar över.

Det är ju främst beslut som inte är fattade i Sverige som gör att ekonomin går åt skogen. Här är ju rådet att du ska gå till jobbet så länge du är frisk. Att tex Volvo och Scania stänger beror ju på beslut som andra länder har tagit.
 
Är tveksam till att det där med 499 instuvade på afterski stämmer. I typ detta nu hålls väl ett möte med specifika åtgärder för skidorter och fjällvärden? Men redan nu innan nya riktlinjer har kommat har man tagit en rad åtgärder på olika orter. Tex hålls eventuell afterski utomhus. Kabinbanor får man endast åka i familjevis, alternativt ta släplift. Bufféer och plockgodis är borttaget, maskotar får inte krama barnen osv.
Vi får se vilka direktiv som kommer nu efter mötet men jag tror vi kan räkna med att skidorterna rätta sig efter de rekommendationer som kommer.

Ja, jag vet inget. Bara läser i tidningarna...

https://www.expressen.se/nyheter/larmet-fran-skidorterna--nar-tusentals-ar-pa-vag-/
 

Man får så klart läsa vilka tidningar man vill. Men jag personligen läser sällan kvällstidningar då jag känner att de mer fokuserar på att få så många klick som möjligt istället för att ägna sig åt seriös journalistik.
Tex sa min bror här om dagen att de ska åka till Dalarna (!) då dagis och skolor kommer stänga på måndag. Han hade läst det i aftonbladet. Vi får väl se om det är rätt men jag är tveksam.

Här skriver en dagstidning om fjällanläggningarna: https://www.dn.se/ekonomi/folkhalsomyndigheten-kallar-till-mote-om-skidturismen/
 
Befinner mig själv i Åre just nu, och absolut har Skistar här vidtagit en del åtgärder för att minska risken för smittspridning i anläggningen, men jag har svårt att se hur det kommer vara hållbart med den ökade mängde besökare vid påsk.

Även om man försökt spärra av liftköerna till sittliftarna så visar folk väldigt lite respekt i dessa, utan man tränger på som vanligt och många stolar går ändå upp fulla med personer från olika sällskap. Det hostas och snoras som vanligt..
Även lunchställena i backen är populära (att döma av skidorna utanför, själv har jag hållit mig undan).

Har själv planerat en stugtur i påsk, men känner mig tveksam till att åka nu, oavsett om stugorna förblir öppna eller ej. Är själv inte i någon riskgrupp, men vill heller inte riskera att omedvetet smitta ner någon som är.

Som jag förstod det skulle mötet med berörda regioner och företrädare för skidturism ske tidigast på måndag, så återstår väl att se vad dom kommer fram till..
 
Du får gärna förklara för mig på vilka grunder politikerna ska fatta beslut.

Som naturvetare tycker ju jag att det är rimligt att de fattar beslut utifrån vad vetenskapen säger.

Viruset är redan så spritt att det är omöjligt att stoppa det. Att låsa in riskgrupperna i 1-2 år innan ett vaccin tagits fram är ingen vidare bra lösning. Det kommer kosta massor att ordna isolerade boenden till alla som ingår i nån riskgrupp.

Det enda rimliga målet idag är att uppnå flockimmunitet, i ett sånt tempo att skjukvården inte överbelastas.

Corona är en politisk fråga. Tegnell valde väg när han sa att smittan inte kommer till Sverige. När han inte satte italienresenärerna i karantän. Han valde den vägen.

Nu står vi vid denna fråga:
Vems liv är mest värt i coronans tidevarv?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/AdMeJA/vems-liv-ar-mest-vart-i-coronans-tidevarv

Tvivlar starkt på att Tegnell skall svara på den.
 
Corona är en politisk fråga. Tegnell valde väg när han sa att smittan inte kommer till Sverige. När han inte satte italienresenärerna i karantän. Han valde den vägen.

Vad menar du med detta? Du framför inget belägg för ditt påstående.

Det förefaller som du skjuter på budbäraren.

Min egen uppfattning är att Anders Tegnell och folkhälsomyndigheten sköter sig bra. De informerar korrekt och begripligt.

Vi vet väldigt lite om hur många som är smittade lokalt och globalt bara att de som är smittade idag blir sjuka eller smittar andra om en ca en vecka.

Verktygen att hantera samhället och sjukvården blir mkt bättre när man kan masstesta med serologi.

Thure
 
Detta är tvärt om ingen politisk fråga. Det politiska initiativet tog de när de tillsatte myndigheterna där proffsen ska sköta verksamheten. Jag tycker att våra politiker hittills sköter det bra genom att just låta experterna på myndigheterna jobba, och enbart hålla sig till de beslut som behövs göras för att underlätta detta.
 
Det är så lustigt när folk sitter och tycker att experter ska sätta sig ner och diskutera. Men det är ju sånt experterna gjort i åratal, experter i alla länder har diskuterat, analyserat och tagit fram olika scenarion, man har tittat på hur det gått vid tidigare virusepidemier, vad som har fungerat och inte, vilka alternativ som behöver ställas mot varandra osv.

Men nu när experterna lägger fram det som de kommit fram till under åratals av utredande så kommer folk och säger att det är fel...
 
Man får så klart läsa vilka tidningar man vill. Men jag personligen läser sällan kvällstidningar då jag känner att de mer fokuserar på att få så många klick som möjligt istället för att ägna sig åt seriös journalistik.
Tex sa min bror här om dagen att de ska åka till Dalarna (!) då dagis och skolor kommer stänga på måndag. Han hade läst det i aftonbladet. Vi får väl se om det är rätt men jag är tveksam.

Här skriver en dagstidning om fjällanläggningarna: https://www.dn.se/ekonomi/folkhalsomyndigheten-kallar-till-mote-om-skidturismen/

Ja det kanske bara är fake news när allt kommer kring. Att oron från den lokala sjukvården är hittepå och så länge inte folkhälsomyndigheten uttryckligen säger att stopp så funkar allt.

Som sagt, jag vet inte...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO2x1J/myndigheten-varnar-ga-inte-pa-after-ski
 
Ja det kanske bara är fake news när allt kommer kring. Att oron från den lokala sjukvården är hittepå och så länge inte folkhälsomyndigheten uttryckligen säger att stopp så funkar allt.

Som sagt, jag vet inte...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO2x1J/myndigheten-varnar-ga-inte-pa-after-ski
Men jag vet. Oron från den lokala sjukvården är inte hittepå. Vi måste ju utgå från att de uttrycker nåt de faktiskt tycker och inte hittar på.
På samma sätt måste vi lita på folkhälsomyndigheten att deras rekommendationer är riktiga. Dom säger ju att man ska undvika folksamlingar och då är det väl bara att göra det? Och hittills verkar ju människor lyssna på deras råd. Det är betydligt färre personer som åker kommunalt, många hotell har bara hälften av de bokningar de har normalt osv osv. Det funkar alltså. Utan förbud. Om det ändras kommer myndigheter och politiker agera.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.