DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter.

Frågade en insiderkompis inom Norrbottens landsting

Kiruna kommun:
2 ambulanser i tjänst över tid
2 respiratorer plus en mobil
Finns ej tillräckligt med personal utbildad på respiratorer.
8 vakanser till akutsjukvården

Endast restid för ambulans till orter i olika väderstreck tur och retur.

Karesuando: 4 timmar
Riksgränsen: 3 timmar
Gällivare: 3 timmar
Nikkaluokta: 2 timmar

2 helikoptrar för hela länet(dessa kommer dock inte användas för viruspatienter)

Vi vill inte ha turister till norr under denna tid, vi kommer att få fullt upp med våra egna innevånare. Men som Lappen69 sa: ni är så välkomna efter allt detta!

.
 
Två hela länet. Sällan nån är i Kiruna. Men kom ni, men ropa inte på hjälp när ni stukar foten.

Detta innebär även att helikoptrarna blir tvungen att användas för högriskpatienter som inte kan riskera att bli infekterade av viruset. Ännu högre tryck på helikoptrarna
 
Senast ändrad:
Jag tycker man kan lyfta blicken något. Om 100 000 poliser/militärer nu patrullerar gatorna i Frankrike och säger till befolkningen att gå in (1500 kr i böter om du är ute). Så betyder det något.

Det kan betyda två saker. Det mest troligen är att deras sjukvård nu nått den nivån där man behöver bromsa för att kunna ta hand om de sjuka från riskgrupperna.

Det andra kan vara att politiker har velat visa sig handlingskraftiga och satt in insatser som inte har stöd i vetenskapen.

Det är viktigt att inse att viruset kommer aldrig att försvinna. Sätter man hela landet i karantän så stannar smittan visserligen av, men så fort man släpper karantänen kommer den sätta fart igen.
 
Jag har mailat folkhälsomyndigheten. Jag hittar inga rekommendationer alls om inrikes resor. Allt man hittar är om utrikes resor. Det låter väl rimligt att inte sprida smittan över landet i och för sig, men undrar hur snäva gränser det är rimligt att sätta för folks resande.
 
Jag har mailat folkhälsomyndigheten. Jag hittar inga rekommendationer alls om inrikes resor. Allt man hittar är om utrikes resor. Det låter väl rimligt att inte sprida smittan över landet i och för sig, men undrar hur snäva gränser det är rimligt att sätta för folks resande.

Det finns idag inga gränser satta för inrikes resande. UD avråder sen et tag för utrikes resor av flera orsaker, men UD kan inte avråda inrikes, inte deras bord. Vidare så har skidorterna i Sverige INTE stängt som tex Trysil i Norge, det är Business as usual, Abisko turiststation gick så sent som idag ut med att de kör som vanligt.
 
Jag vet. Det är därför jag mailade folkhälsomyndigheten. Vi har en resa bokad under påsklovet och är litet smått oroliga för att inte kunna åka, och undrar om det är smart att kanske sprida viruset. Jämtland är mer drabbat per invånare än där vi bor. Inte för att det är många smittade där men tänk om vi drar med viruset hem. Särskilt om vi trängs med en massa människor från resten av Sverige.
 
Jag råkar ha lite insyn i planeringen rörande detta, som lustigt nog inte hänger ihop med mina gamla universitetskurser i mikrobiologi.
Tanken är att allmänheten ska kunna extrapolera fram ytterligare åtgärder själva utifrån de budskap som matas ut, utan att ytterligare tvångsåtgärder ska införas. Om resultatet blir att exempelvis människor i större skala åker till fjällen som vanligt över påsk, d.v.s. tillräckligt få har fattat poängen så kommer naturligtvis restriktioner för inrikes resor också att komma, så att även personer med nedsatt deduktiv förmåga nås. Så har ju skett om man tittar i andra länder och vi ska inte tro att vi i Sverige, av någon outgrundlig anledning, kommer vara förskonade från detta. Naturligtvis innebär detta lyckligtvis att det räcker med att alla andra ändrar på sig och att man själv då kan leva som vanligt. Precis som med allt annat som kräver kollektiva insatser.

Den situation vi nu står för är helt unik i mänsklighetens historia. Det är inte första gången en ny mikroorganism kommer loss och ställer till det. Men det är första gången det sker utifrån en rekordhög rörlighet av både människor och information. Att det kommer att ta tid att på naturlig väg, med skapande av så kallad flockimmunitet, lösa det hela är uppenbart nu när det verkar som om det finns en allmän smittspridning. Jag har ändå försökt vara optimist in i det sista. Med bibehållande av värdighet inom vården så är nog 2-3 år lågt räknat. Kanske kommer det ett vaccin som kortar ner tiden och då kan livet lite tidigare sakta återgå till något annat. Vill man envist jämföra med säsongsinfluensan så undrar jag hur det gick på tentan i epidemiologi. Kanske bör man ta fram böckerna igen och repetera, istället för att surfa efter nätåsikter som bekräftar ens egna föreställningar.

Det stora bekymret med det nya läget är att få folk att dels inse vidden av problemet och dess konsekvenser, samtidigt som alla avarter som odlar en icke konstruktiv panik behöver stävjas. Vi behöver ha uthållighet i de omställningar av våra liv som krävs, så den största risken över tid är nog psykologisk här.
 
Det kan betyda två saker. Det mest troligen är att deras sjukvård nu nått den nivån där man behöver bromsa för att kunna ta hand om de sjuka från riskgrupperna.

Det andra kan vara att politiker har velat visa sig handlingskraftiga och satt in insatser som inte har stöd i vetenskapen.

Det är viktigt att inse att viruset kommer aldrig att försvinna. Sätter man hela landet i karantän så stannar smittan visserligen av, men så fort man släpper karantänen kommer den sätta fart igen.

Vad jag förstår så hinner man inte behandla folk nu. Över en viss ålder lämnas man helt enkelt att dö.
Jag ser gärna att vi slipper detta i Sverige.
 
Vad jag förstår så hinner man inte behandla folk nu. Över en viss ålder lämnas man helt enkelt att dö.
Jag ser gärna att vi slipper detta i Sverige.

Precis, och därför är det viktigt att man bromsar vid exakt rätt tidpunkt. Titta gärna på videon som länkats till tidigare i tråden.

Om man bromsar för tidigt så kommer man bara att skjuta fram toppen.

Därför måste varje land besluta utifrån belastningen på den egna vården, inte utifrån belastningen på vården i andra länder.

Att sätta hela landet i karantän kommer inte att få bort viruset på något sätt, så fort karantänen släpps börjar det spridas igen. Och hur länge tror du det går att hålla ett helt land i karantän? En månad? Två månader? Tre månader? Ett halvår? Samhället kollapsar om det håller på för länge, staten kan inte gå in och stötta om staten inte får in skattepengar (moms etc).
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...