På vilken sida bär du kniven?

Jag är vänsterhänt och bär kniven på vänster sida, och vet att den här diskussionen har blommat upp här förut.


Nu skaffade jag en kniv som var avsedd för högersidan vilket ju skapade en del förvirring. Var ska den egentligen sitta?



Men hur gör du? Vänster eller höger sida av byxan?
 
Jag är vänsterhänt och bär kniven på vänster sida, och vet att den här diskussionen har blommat upp här förut.





Nu skaffade jag en kniv som var avsedd för högersidan vilket ju skapade en del förvirring. Var ska den egentligen sitta?







Men hur gör du? Vänster eller höger sida av byxan?
Hur menar du med avsedd för höger sida?

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 
Jag är högerhänt därför blir höger sida naturligt att ha kniven.

Om du använder en dangler. Hur blir det då?

Skickat från min moto e5 play via Tapatalk
 
Helst vänster sida då jag är vänsterhänt. Mora 2000 har vändbar slida som passar för både vänster och höger. Till min Casström köpte jag vänsterslida.
Har slidknivar som bör hänga till höger på grund av design på slidan. Men det är inget större problem, tar den ur slidan med högerhand och sedan byter, samma när man ska stoppa undan kniven, byter hand.

Ofta bär jag den också på ryggen, dvs den ligger i ryggsäcken...
 
Knivslidan är gjord för att vara på högra sidan.

Det beror ju på vad du har för knivslida?

Är också vänsterhänt men brukar nog ha kniven på höger sida ändå. Byter bara hand då jag ska sätta undan eller plocka fram kniven. Kan ha att göra med att jag kastar betydligt mycket bättre med höger hand än vänster.

Hemma är dock alla smörknivar i trä nötta på höger sida av eggen (för att den hålls i vänster hand) och saxen är vänsterhänt (inte bara handtagen utan även bladen är ombytta).
 
Kniven oftast i väska pga knivlagen men vid ligitim brukandesitution:
Högerhänt och kniven på vänster sida i bältet, Jag tycker det är lättare att nå den där än att vinkla högerarmen nästan bakåt, lättare då att sträcka ut högerarmen över magen.

/Patrik
 
Kniven oftast i väska pga knivlagen men vid ligitim brukandesitution:
Högerhänt och kniven på vänster sida i bältet, Jag tycker det är lättare att nå den där än att vinkla högerarmen nästan bakåt, lättare då att sträcka ut högerarmen över magen.

/Patrik

Om jag inte minns helt fel var det så man bar svärd på den tiden då man bar svärd. Det är också av den anledningen som folk genom historien gått på vänster sida, för att skydda sitt svärd mot folk som man möter. Har glömt bort var jag har läst det dock, så jag kanske är ute och cyklar.
 
Har letat och letat men inte hittat en bra kniv med slida för vänster sida. Så tack för tipsen Greendanger! Mest har jag ändå kniven på vänstersidan, fastbunden i benfickan på byxorna. Det blir lite knöligt ibland men jag vill ändå ha den på "rätt" sida istället före att riskera att klanta mig med fel hand.
 
Helst vänster sida då jag är vänsterhänt. Mora 2000 har vändbar slida som passar för både vänster och höger. Till min Casström köpte jag vänsterslida.
Har slidknivar som bör hänga till höger på grund av design på slidan. Men det är inget större problem, tar den ur slidan med högerhand och sedan byter, samma när man ska stoppa undan kniven, byter hand.

Ofta bär jag den också på ryggen, dvs den ligger i ryggsäcken...

Morakniv har ju flera modeller där slidan går att hänga på bägge sidorna och kniven stoppas ned åt bägge hållen - såsom Garberg (multimount-varianten med plastslida), Kansbol och förstås då den gamla klassikern mora2000.

Jag tror mig dessutom, för några år sedan, sett bushcraft survival i vänsterutförande? Nåväl.
 
Om jag inte minns helt fel var det så man bar svärd på den tiden då man bar svärd. Det är också av den anledningen som folk genom historien gått på vänster sida, för att skydda sitt svärd mot folk som man möter. Har glömt bort var jag har läst det dock, så jag kanske är ute och cyklar.

Har man ofredliga avsikter med sitt blankvapen och är högerhänt tror jag man drar det till ställning redo för kamp snabbare om man drar det från vänster sida diagonalt framför magen än från höger sida. Då blir ju urdraget nästan som ett första utfall mot sin antagonist.

Men här på utsidan tycker jag vi ska prata om kniven som ett fredligt verktyg för t ex matlagning, vedhuggning och liknande.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
spass Varning för äventyrs-grupper på Facebbok Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...