Åar - Södra Sverige

Hej!

Detta har varit uppe tidigare men det fanns mest gamla trådar så jag startade en ny.

Jag söker åar i de södra delarna av Sverige med följande egenskaper:

- Naturskönt (helst ganska mycket slingrande)

- "Lagom" strömt (nybörjare så absolut ingen forspaddling men vill gärna ha lite ström med mig)

- Inte för bred/stor (vill undvika känslan att man paddlar i en sjö, det ska kännas att man tar sig fram)

Det bästa scenariot hade alltså varit att sakta glida fram genom skogen, ofta med hjälp av en svag/medium ström, för att sedan övernatta en natt eller två på någon naturskön plats.

Tack!
 
Ett tips är http://www.kanotguiden.com/sv/ . Klicka på "V"-tecknet under sökrutan så får du upp en karta på vilken du kan leta runt och zooma bäst du vill. När du hittat en led (heldragna streck på kartan, du måste zooma in en hel del för att se dem) du vill veta mer om så klickar du på ledens början.
 
Nissan mellan Gislaved och Hyltebruk är på min önskelista. Verkar trevlig, finns en del beskrivningar på nätet bl a här på Utsidan.

Thure
 
En dags paddling utan riskabla forsar är Helgeån från Torsebro (lite norr om Kristianstad) till havet - antingen Åhus hamn eller Gropahålet vid Yngsjö. Passerar det fågelrika vattenriket och skånsk jordbruksbygd. DU måste paddla genom två sjöar : Araslövssjön men den är ganska igenväxt och grund så den är inte så mcyket sjökänsla, Sedan passerar du också Hammarsjön som är lite större men ändå ingen jättesjö - följ strandkant i lä så blir det inte så mycket sjökänsla.

https://vattenriket.kristianstad.se/wp-content/uploads/2018/02/Paddla-i-Vattenriket_Rivkarta.pdf

Vill du ha mer djungelpaddling så prova Lyckebyån i Blekinge - i somras var det så ont om vatten att vi inte kunde paddla söder om Fur med kanadensare. Du passerar Kyrksjön men ingen jättesjö. Riktigt smalt med överhängande växtlighet på flera ställen i ån.

http://kanotlyckebyan.se/onewebmedia/Kanotled Lyckebyan 2013 (1).pdf

/Patrik
 
Tack för tipsen alla!

Jag har gjort en liten lista på åar att undersöka närmare:

Strömholms kanal
Ätran
Högvadsån
Härån
Nissan
Lyckeboån
Helge Å

Jag förmodar att mycket om detta handlar om att paddla under rätt årstid (för mycket vatten på våren och för lite på sensommaren kanske?).

Dum fråga kanske, men tror ni det finns åar som har de eftersökta egenskaperna även på höst och vinter?
 
Jag har mest koll på Nissan, men den är fullt paddlingsbar (nästan) hela året. Uppfyller dina önskemål väl även i övrigt.

En del sjöar passeras på en del sträckor, runt Hestra t.ex., men antingen kan man ju välja andra delar eller se det som omväxling.
 
apropå översvämmningar så svämmar helgeån över nästan varje år, strax uppströms Kristianstad och ibland även i centrala Kristianstad i tivoliparken. Staden har byggt vallar på flera ställen och delar av stan ligger på gammal sjöbotten. Sverige lägsta punkt 2,32 mUh finns även i Kristianstads utkant, hade väl sagts vara ett riktigt lågvattenmärke om det legat nära Göteborg :)
https://vattenriket.kristianstad.se/lagsta-punkten/

/Patrik
 
En dags paddling utan riskabla forsar är Helgeån från Torsebro (lite norr om Kristianstad) till havet - antingen Åhus hamn eller Gropahålet vid Yngsjö. Passerar det fågelrika vattenriket och skånsk jordbruksbygd. DU måste paddla genom två sjöar : Araslövssjön men den är ganska igenväxt och grund så den är inte så mcyket sjökänsla, Sedan passerar du också Hammarsjön som är lite större men ändå ingen jättesjö - följ strandkant i lä så blir det inte så mycket sjökänsla.

https://vattenriket.kristianstad.se/wp-content/uploads/2018/02/Paddla-i-Vattenriket_Rivkarta.pdf

Vill du ha mer djungelpaddling så prova Lyckebyån i Blekinge - i somras var det så ont om vatten att vi inte kunde paddla söder om Fur med kanadensare. Du passerar Kyrksjön men ingen jättesjö. Riktigt smalt med överhängande växtlighet på flera ställen i ån.

http://kanotlyckebyan.se/onewebmedia/Kanotled Lyckebyan 2013 (1).pdf

/Patrik

Jag tycker du satte ordet på det jag vill göra, djungelpaddling!

Om det är någon som kan tipsa om en å (bäck?) som ser ut som den bild jag har bifogat skulle 2020 vara räddat, haha. Vet tyvärr ej vart jag hittade bilden.
 

Bilagor

  • 1.JPG
    1.JPG
    47.1 KB · Visningar: 950
Jag tycker du satte ordet på det jag vill göra, djungelpaddling!

Om det är någon som kan tipsa om en å (bäck?) som ser ut som den bild jag har bifogat skulle 2020 vara räddat, haha. Vet tyvärr ej vart jag hittade bilden.

Delar av sträckan i Lyckebyån jag pratat om ser ut så där, sen finns både bredare och smalare partier. Finns uthyrare av alu-kandaensare också. via sajten där kartan ligger. Vi nyttjade dem och de var väldigt serviceinriktade och tillmötesgående.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tezooo Breda grunda åar i Storstockholm? Paddling allmänt 5
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
mbay Åar Paddling allmänt 4
Trikåmannen Trevliga åar i Sydöstra Sverige? Paddling allmänt 4
sterneborn Paddlar åar, Göta Älv & Nossan Paddling allmänt 3
stritte Tips om natursköna Åar / Älvar att padla längs? Paddling allmänt 6
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
Kajakjagare Tvåmanskajak får åar Paddling allmänt 3
ian_gotthard Har någon Paddlingstips för åar/kanaler/småforsar? Paddling allmänt 4
ErikTheViking Kan du något om Sveriges älvar och åar? Paddling allmänt 0
igs Myggen 2020 i södra dalälven Paddling allmänt 0
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
Pallet Fina floder i södra Europa? Paddling allmänt 2
Trikåmannen Återförsäljare Riot i södra Sverige? Paddling allmänt 2
ecsrigu Hyra K2 i södra Sverige Paddling allmänt 2
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
srpp Rävholmsträffen nu till helgen (Gbg Södra 5-7 sep) Paddling allmänt 6
alven Trevlig paddelsjö i södra Småland/norra Skåne Paddling allmänt 1
Nitsson Paddeltips i Svealand / södra Svea sökes Paddling allmänt 1
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
srpp Rävholmsträffen nu till helgen (Gbg Södra 31/8-2/9) Paddling allmänt 5
tango Två kajakhändelser i södra Sverige samtidigt Paddling allmänt 0
fredrik73 Turförslag Stockholms södra skärgård Paddling allmänt 6
Syrran Paddla i södra Frankrike, tips? Paddling allmänt 0
berga Havspaddling i södra Norge Paddling allmänt 1
5153 Rävholmsträffen 4-5/ i GBGs södra skärgård Paddling allmänt 3
AnniePalstam Övernattningstur i Gbgs södra skärgård Paddling allmänt 12
bombadill Södra Dalälven samt kuststräckan Gävle-Trosa Paddling allmänt 4
yellowboat80 Paddla i Danmarks södra vatten Paddling allmänt 2
Wibrån En långfärdspaddling tvärs över Sverige Paddling allmänt 11
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
TLufs Ny bok om kanothistoria i Sverige Paddling allmänt 1
Askel få tag på lättviktskanot i Sverige Paddling allmänt 6
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
JCV Sean Rice VM Champ till Sverige Paddling allmänt 0
PeterTK Paddla Finland-Sverige? Paddling allmänt 2
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
landonia Paddeltips Sverige,Norge? Paddling allmänt 2
drleffe Paddla från Läsö till Sverige Paddling allmänt 4
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
curtan Becky Mason kommer till Sverige. Paddling allmänt 0
Timo M Paddla Sverige - Åland Paddling allmänt 16
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
erik_rask Fler Nigel-kurser i Sverige Paddling allmänt 0
Smaavoll Transport av kajakk mellom Finland og Sverige Paddling allmänt 5
johnliungman Riktigt lång älvpaddling i Sverige Paddling allmänt 5
Nitsrek Våttkort i Sverige? Paddling allmänt 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...