Att åka bekvämt med kajak på taket

Jag behöver byta bil för att den gamla kommer att rasa när som helst och letar efter en som är max tre år gammal. Det verkar vara svårt att hitta en kombi i golfklassen med rails som "sticker upp". Har jag snöat in på detta helt i onödan? Jag vill kunna köra långa sträcker med kajakerna stabilt på taket. Har aldrig behövt fästa i front och slut på bilen för att få den stabiliteten och det har känts tryggt att kunna säkra i railsen på den ford focus som jag kört i 15 år. Går det att få samma stabilitet och säkerhet med tätt liggande rails? Takräcke har jag dåliga erfarenheter av.

Någon som har erfarenheter (goda eller dåliga) och/eller tips på modeller med bra rails. Rails som sticker upp verkar vara på väg ut....

Kristina
 
Förstår inte vad du har emot tackräcken/ lastbågar. På kombi har man ju ett tak som är hyfsat plant även om modet och bränslebesparingar har lett till allmänt mera krökta taklinjer numera.

Många bilmodeller kan beställas med eller utan rails. Ofta finns färdiga försänkta fastsvetsade muttrar i taket där antingen rails eller taklastbågar kan skruvas fast.

En tamp mellan fören på bilen och kajakför vill jag inte vara utan. Då ser jag enkelt om kajaken börjar flytta på sig på taket.

Är du ute efter ny eller begagnad bil?

Thure
 
Jag har en ganska ny Passat med låga rails direkt mot taket. Innan köpet var jag lite fundersam på om lastbågarna gick att fästa lika bra som på min gamla V70, men det var inga som helst problem.

Det som är viktigt är hur långt isär på railsen som lastbågarna kan fästas för det skiljer sig mycket mellan olika bilmodeller. På min Passat kan jag ha hela 160 cm mellan lastbågarna, vilket gör att kajakerna ligger väldigt stadigt utan fäste fram och bak.

Ett tag var jag inne på att köpa en Subaru Outback som ser ut att ha långa rails, men hela railen går inte att använda utan det blir bara ca 1 meter mellan bågarna och det anser jag vara för kort.
 
Om man har en kombi kan man ofta skjuta upp en tung kajak via bakre lastbågen om denna sitter långt bak dvs underlätta väsentligt genom att lyfta upp fören på kajaken med aktern fortfarande i backen.

Så gör jag upp på min ca 190 cm högt belägna lastbåge. Bilen är en VW Caddy som har bladfjädring bak vilket gör att den tål mkt last och även taklast utan att det blir vindinstabilt. Vi har transporterat 4 kajaker på taket inklusive en VKV Yoo-A-Kim när hela familjen 5 vuxna och en hund varit på paddlingstur.

Finns en hel del tidigare trådar med olika tips om kajaker på biltak.

VW Caddy har just de muttrarna insvetsade i taket som fungerar både som fästen för lastbågeskruvar eller rajls. Men man får bäst / längst avstånd mellan bågarna om man har bara lastbågar utan rails.

Undre bilden vår gamla bil en äldre modell av Renault Kangoo.

Nackdelen med högbilar är förstås större luftmotstånd.

Thure
 

Bilagor

  • packbild.jpg
    packbild.jpg
    131.3 KB · Visningar: 697
  • Gräsö 08 075.jpg
    Gräsö 08 075.jpg
    62.5 KB · Visningar: 723
Tack alla för bra input! Många röster för ww passat. Hade inte tittat på den utan mer mer ww sportswagon. De har som sagt bägge raka och långa rails. Har gått runt och mätt en del på parkerade bilar och konstaterar att det verkligen är stor skillnad när det gäller det maximala avståndet mellan de två fästpunkterna. Fint att veta att de tätt sittande railsen verkar kunna fungera,

Tack igen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle E Sitt vackert - eller bekvämt? Paddling allmänt 4
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...