Smidig men kraftig pannlampa

Är ute efter en pannlampa som har starkt ljus men ändå är liten och kompakt. Vikt är ganska obetydligt, jag är mest ute efter packbarhet och ljusstyrka.

Vad ska jag köpa?
 
Finns ju mycket att välja på beroende på vad du menar med starkt ljus.

Som tidigare skrivet är Lumonite Compass R ett bra val men finns ju betydligt billigare alternativ om man inte behöver fullt så starkt ljus.
 
Ett billigt alternativ är Olight HS2, finns på XXL för 500 kr. Jag har haft en sådan i ett år, och är mycket nöjd. Max 400 lm, flera olika nivåer och bra ljusbild. Hyfsad kvalitetskänsla. Om jag kommer ut på löprundan för sent och riskerar mörker trycker jag ihop den i en plastpåse och håller den i handen medan jag springer. Funkar även bra till längdskidåkning.

https://www.xxl.se/olight-hs2-pannlampa/p/1140169_1_style
 
Det beror ju på användningsområde och andra önskemål?

Ska det vara för skogen, träning eller inomhus för läsning, eller allt?
Riktigt lång sikt, eller brett allmänljus?
Ska det vara för en hel natt, vecka eller bara några timmar i taget?
Batterier eller laddning?

osv
 
Själv tycker jag att det är svårt att hitta pannlampa som har tillräckligt svagt ljus. För att inte blända mig själv av reflekterande ljus.

Sedan är också handhavandet viktigt för mig.

Har en Silva Ranger Pro (med några år på nacken)
Den börjar på rött ljus (helt ok) men sedan går den över på det starkaste läget av vitt!
För att där efter stega ner i ljusstyrka.
(och till slut ett helt fruktansvärt blinkande läge)

Det är många funktioner på ett järnspett att tänka på...
 
Som dem flesta skriver compass R för diverse. Fullgod till vad den ger i den övre skaran av lampor.
Själv kör jag en Tiger sports hyperion. Sinneslampa! Svindyr men kräm till låg vikt. Externt batteri med förlängningssladd gör att man kan ha den djupt i ryggan eller på höften/löpar ryggan för att behålla batteriet tempurerat.
Aanvände min senast på en ganska fuktig vintertur för två veckor sedan och klarade mig med ett batteri hela veckan.
Används övriga året till cykling till och från jobbet under den mörkare delen.
Lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
_risse_ Ljusstyrka på pannlampa Allmänt om friluftsliv 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...