Amazing Race - inspirerade tävlingar

Efter att ha testat Stadsjakten i Göteborg (http://stadsjakten.nu) i höstas (2014) så vill jag bara ha mer av den sortens tävlingar! Så jag tänkte höra om någon kan tänkas känna till några ni kan tipsa om?

Jag vet inget övergripande namn för denna sorts tävlingar vilket gör det lite svårt att söka på, så vet nån vad de brukar kunna kallas får ni gärna berätta det också. :)

Det som skiljer denna tävlingsform från "vanlig" Multisport/Rogaining/Orientering är framförallt att det är mer fokus på att man ska utföra olika sorters uppgifter av väldigt varierande form vid varje kontroll för att få stämpeln än att bara ta sig dit. Oftast handlar det dessutom inte bara om fysiska utmaningar utan en del är i stället olika klurigheter. Även att ta sig till platserna är för det mesta inte inriktat på att bara springa eller cykla så fort man kan, utan man behöver först klura ut var man ska från olika ledtrådar och sedan planera sin väg som det passar en bäst med olika transportmedel (ofta till fots och/eller med lokaltrafik). Några exempel på uppgifter vi fick utföra i höstas är: SUP, gissa länder, gympass, räkna stolpar, golf, bygga och flyga modellflygplan, dj:a och jättepussel med förbundna ögon. Tyvärr var klättring och bartendertest två av de kontroller vi inte hann ta oss till, och året innan hade de bland annat med zoorbing på vatten vilket tyvärr inte kom i repris som jag hade hoppats.

Vi bor i Stockholm, men skulle kunna åka iväg till andra städer både i Sverige och övriga Europa över en helg för en sånär tävling. Det finns massvis med tävlingar av denna typ i USA/Australien/Canada, men det blir lite väl långt att åka om man inte har annat där att göra tyvärr så jag hoppas hitta fler tävlingar på närmare håll :p

Några tävlingar som jag har tittat på som i alla fall till viss del verkar stämma in på det jag vill hitta är Stockholm Rumble (http://sthlmrumble.se), Aim Challenge Stockholm (http://aimchallenge.com/aim-stockholm) och Ljungskileutmaningen (http://ljungskileutmaningen.com). Visserligen är de mer fysiskt inriktade än Stadsjakten dels då det bara är cykel och och löpning som gäller för att ta sig fram och även då själva navigeringen verkar vara det enda kluriga momentet, men de verkar ändå innehålla en variation av olika uppgifter vid kontrollerna (så som simning, klättring, höghöjdsbana, paddling, reppelering, slack line, m.m.). Ni som har testat dessa tävlingar, vet ni om det brukar vara många olika äventyrsmoment? Eller är det en väldigt liten del så att det hela blir mest ett cykellopp i alla fall? Skulle ni rekommendera någon av dessa tävlingar över de andra om det är just äventyrsmomenten man är ute efter? Finns det fler?
 
Jo det är absolut jättekul att köra sådana lopp. De vuxnas lekhage.
Om det är mest det kluriga och buset du är ute efter så kanske Aim inte helt uppfyller dina behov. Det är för det första på 6 h och du mst cykla rätt långa sträckor om du ska matcha in de äventyrsmoment som du vill åt. Det är ju åtråvärda eftersom de oftast är värda mest poäng. Det jag vill säga är helt enkelt att Aim är kalaskul, kör det för tredje ggn i år, men att du mst vara inställd på att det är cykling som gäller (eller släpa cykel ;-) ). Sen finns det nystartade http://www.rattviksjakten.se/ med massa roligheter och ett lopp i fantastiskt fina vyer.
/jannicke
 
Ljungskile utmaningen är nerlagd. Aim Challenge är mkt cykling, den som går i Hemsedal är lite mer äventyrsinslag på än den i Sälen. Har inte testat Stockholms versionen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dranna OMMA multisport race- lift från Jkpg Multisport 0
Tvmma SARA - Skåne Adventure RAce Multisport 0
polarpuls SWAR, stockholm winter adventure race Multisport 1
mellgren Inbjudan Kristinehamn Adventure Race 16 aug 2008 Multisport 0
XPAT Kalmar Adventure Race Multisport 0
krille9 Stockholm Adventure Race Multisport 0
magnus79 Skåne Adventure Race 2007 Multisport 0
XPAT The Kingdom Of Crystal Adventure Race Multisport 4
mellgren Kristinehamn Adventure Race 19/8 Multisport 0
joebi Kolmården Adventure Race (KAR) den 10 juni 2006 Multisport 0
ulflundstrom Skåne Adventure Race 2006 Multisport 6
XPAT Kingdom Of Crystal Adventure Race Multisport 0
svepacanoe Kajaktiv river race! 1a okt 2005 Multisport 0
XPAT Sista datum för Kalmar adventure race Multisport 0
mellgren Kristinehamn Adventure Race Multisport 0
mwildhei 38,5km Trail Race, Göteborg 20:e mars Multisport 0
XPAT Kalmar winter adventure race Multisport 5
3317 AKTIVMERA multisport race! Multisport 0
anderswestman Stockholm Adventure race (STAR) 19sep Multisport 0
Sallle Skåne Adventure Race Multisport 0
bianchi Naturguiden Adventure Race Multisport 0
Anette Grinde Roslagen Adventure Race - Norrtälje 22 september 2002. Multisport 1
dat94mka Försvarsmaktens Adventure race Multisport 1
anderswallander Mat för 24h MTB race? Multisport 8
qayaqer FALU MULTISPORT RACE 2001 Multisport 0
momo The Multisport Race Multisport 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...