Ny textredigerare

clindh

Forumvärd
Vi har uppgraderat textredigeraren som ni som bloggar och/eller skriver artiklar via Skrivbordet använder. Funktionerna är desamma men utseendet är förenklat, bilduppladdning/bläddring ser lite olika ut etc. En fördel är att den nu funkar på iPads mm.

Förhoppningsvis finner ni er tillrätta snabbt, men får problem eller har synpunkter så skriv i denna tråd.
 
Opublicerade bilder som push-bilder.

Bra där!

Den använder uppladdade men icke publicerade bilder som typ push-bilder. Skulle länka på facebook och klistrade bara in länken och då valde den en icke publicerad bild.

Vill gärna kunna ladda upp ett gäng bilder och sen plocka ur dem, och är det någon som blir kvar men inte används så vill jag inte behöva granska allt.

Hur blir det med gamla inlägg? Jag har nog ett och annat gammalt inlägg där jag har laddat upp bilder men inte publicerat dem, känns inget bra om de kan börja använda som push-bilder nu, då måste jag sätta mig och gå igenom över hundra inlägg och radera. Urk.

Vill gärna kunna välja push-bild framöver också, det var en toppenbra funktion.
 

clindh

Forumvärd
Nu är Puffbilds-alternativet tillbaka, syns när man gör Utökad uppladdning. För att modifiera detta på en befintlig bild, klicka "Underhåll filer"-länken längst ner så öppnas fler fält.
 
japp, tack tack!

Men det känns inte bra att Google hittar icke-publicerade bilder. Så har det varit förr vet jag, jag hade en bild som var opublicerad i mitt fotoalbum, minns att det var på en viss sorts kissetratt för tjejer, Freelax, och den hittade man om man googlade på ordet freelax, som jag hade angett som bildtext. Men det var alltså opublicerad.

Igår tog jag bort de bilder som inte används och idag när jag ska dela inlägget väljer Google fortfarande en icke-publicerad bild, nu dessutom raderad sen igår. Men Google väljer den fortfarande.
 
En annan grej, jag bara lägger upp bilderna utan inställningar, ibland blir det en liten ruta med förstoringsplus i hörnet, ibland inte. Det är alltså inget jag själv väljer, jag gör samma varje gång, så det är nåt i programmet som ibland väljer att ha det, ibland inte.

Nu är det coolt att man kan bläddra i bilderna när man klickat upp en bild, snyggt, men den bläddrar bara bland de bilder som har förstoringskryss på sig.

Kolla gärna upp vad det är som gör att bara vissa bilder får krysset på sig, det finns en ruta man kan klicka i, och den är förkryssad som förval men det funkar uppenbarligen bara ibland.
 

clindh

Forumvärd
Men det känns inte bra att Google hittar icke-publicerade bilder. Så har det varit förr vet jag, jag hade en bild som var opublicerad i mitt fotoalbum, minns att det var på en viss sorts kissetratt för tjejer, Freelax, och den hittade man om man googlade på ordet freelax, som jag hade angett som bildtext. Men det var alltså opublicerad.

Igår tog jag bort de bilder som inte används och idag när jag ska dela inlägget väljer Google fortfarande en icke-publicerad bild, nu dessutom raderad sen igår. Men Google väljer den fortfarande.
Jag förstår dig inte riktigt, du pratar om bilder i ditt fotoalbum och sedan om inlägget, men de hänger inte ihop alls. Bilder i blogginlägg lever sitt eget liv, har inte med fotoalbumen att göra.
 

clindh

Forumvärd
En annan grej, jag bara lägger upp bilderna utan inställningar, ibland blir det en liten ruta med förstoringsplus i hörnet, ibland inte. Det är alltså inget jag själv väljer, jag gör samma varje gång, så det är nåt i programmet som ibland väljer att ha det, ibland inte.
Om du väljer ut ett bildformat som det finns en större version av, så tänds kryssrutan "Skapa förstoringslänk till största formatet". Då blir det en länk runt bilden, som går till den stora versionen - och då också förstora-ikonen.

Om du inte lägger in större versioner av bilderna, men ändå vill att man skall kunna ta upp dem i förstorafönstret - kryssa i den där kryssrutan manuellt när du väljer ut bilden.
 
Jag förstår dig inte riktigt, du pratar om bilder i ditt fotoalbum och sedan om inlägget, men de hänger inte ihop alls. Bilder i blogginlägg lever sitt eget liv, har inte med fotoalbumen att göra.

Om du väljer ut ett bildformat som det finns en större version av, så tänds kryssrutan "Skapa förstoringslänk till största formatet". Då blir det en länk runt bilden, som går till den stora versionen - och då också förstora-ikonen.

Om du inte lägger in större versioner av bilderna, men ändå vill att man skall kunna ta upp dem i förstorafönstret - kryssa i den där kryssrutan manuellt när du väljer ut bilden.


Japp, jag förstår att det är så här det är tänkt men det funkar alltså inte alltid. Alla bilder jag lagt upp i senaste inlägget har haft ungefär samma storlek när jag har laddat upp dem, ca 2000 pixlar, och sen har jag valt storlek 400 på alla i inlägget, men det är bara en del som blir "krysslänkade". Det är dock inget nytt med den här versionen, så var det innan också.

Angående det med fotoalbumen så var det bara för att förklara det här med att google hittar bilder som inte har publicerats, så är det också i fotoalbum, eller i alla fall var, jag vet inte hur det är nu, dvs. google hittar ej publicerade bilder.
 

clindh

Forumvärd
Japp, jag förstår att det är så här det är tänkt men det funkar alltså inte alltid. Alla bilder jag lagt upp i senaste inlägget har haft ungefär samma storlek när jag har laddat upp dem, ca 2000 pixlar, och sen har jag valt storlek 400 på alla i inlägget, men det är bara en del som blir "krysslänkade".
Nu har jag sett över det där, så att en befintlig bild man tar upp för redigering igen och då kryssar i krysset får en länk runt sig. Så du kan testa att, för de bilder som inte fick förstoring på sig, ta upp dem, väja bilden igen och ok:a så skall de få en länk runt sig ("kedjan" är intryckt)

Angående det med fotoalbumen så var det bara för att förklara det här med att google hittar bilder som inte har publicerats, så är det också i fotoalbum, eller i alla fall var, jag vet inte hur det är nu, dvs. google hittar ej publicerade bilder.
När du klickade på Googles länk, kunde du se bilden på Utsidan? Eller menar du den syntes i Googles bildsök, dvs cachad hos dem? Hade bilden varit publicerad någon gång i tiden?
 
Jag saknar möjligheten att ändra färg på texten. Jag vill kunna göra mina bildtexter gråa så att de bryter mot brödtexten.
 
En till grej, jag kämpar stenhårt med att förstå hur jag får till någon form av ram runt en tabell, samt hur jag anger bredden för en tabell - har testat att skriva in olika siffror men får ingen ordning på det. Går det att göra mer intuitivt? Typ välj en linjetyp, en linjefärg och en linjetjocklek?
 

clindh

Forumvärd
Jag saknar möjligheten att ändra färg på texten. Jag vill kunna göra mina bildtexter gråa så att de bryter mot brödtexten.
Vi vill undvika att man ändrar för mycket med textfärger och -storlekar, det kan bli lite för lekfullt ibland. Men du vill göra är ju helt relevant iofs.

Jag har gjort en formatmall nu kallad "Bildtext" som alla kan använda - gör ett stycke under bilden, där man skriver bildtexten. Välj sedan Format > Utsidan-artiklar > Bildtext
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2014-10-13 kl. 15.34.14.png
    Skärmavbild 2014-10-13 kl. 15.34.14.png
    87.1 KB · Visningar: 332

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...