Hur laddar jag telefonen på fjället?

Jag har GPS av ett par anledningar när jag paddlar. Spaf tid vid navigering. Kul att ha GPS-plot som minne och som dokumentation am jag vill dela med mig av bilder och upplevelser.

Thure
 
Minnet

Jag har GPS av ett par anledningar när jag paddlar. Spaf tid vid navigering. Kul att ha GPS-plot som minne och som dokumentation am jag vill dela med mig av bilder och upplevelser.

Thure

Ja du Thure det där med plot kunde va trevligt, speciellt med mitt dåliga minne, ibland har jag skrivit loggbok för att komma ihåg alla kringelkrokar i skärgården.

När jag vandrar använder jag GPS ity det kan vara svårt att orientera sigvi en skog utan kännemärken. I skärgården tycker jag karta o kompass är att föredra, jag vill gärna ha kartans översikt och detalj, med GPS känns det som jag bara ser närmsta detaljer, men som sagt var och en väljer sitt efter behov och behag. God paddling!
 
Jag har en My FC PowerTrekk (generator med saltpuckar) till salu för den intresserade. Oöppnad och ett gäng med puckar ingår, vann alltihop på en fototävling. Hör gärna av er!

Kolla in produkten på www.myfcpower.com
 
Tänka om!!!!

Jag är ute på en 55 dygns vandring och har aldrig batteritors.

Inga dyra grejer heller och det funkar.
10W solpanel från Teknikmagasinet 040235 och en Linocell 12Ah powerbank f4å. Kjell

Jag jobbar med teknik och jag gillar teknik i vardagen men när det gäller friluftsliv gillar jag karta och kompass! Dock har jag upptäckt att GPSen ger mig ökad frihet vid vandring i skog men inte i skärgården Sen är det ju kul med kamera och bra med radio och praktiskt kolla vädret på mobilen och jag kan faktiskt få fler dagar ute genom att jag hjälpligt kan sköta mitt jobb via mobilen så jag har investerat i några powerpsck jag tar med i kajaken. Men solpaneler där går gränsen....eller gick? Blev nyfiken på det du skrev här och 330 kronor är ju inga pengar så jag köpte en sån solcell som du rekommenderade och testar den i solskenet idag. Och jäklar det inte bara funkat utan det laddar riktigt fort. Så tack för tipset och tack för att du fick mig att tänka nytt. Nu drar jag på långtidstest i skärgården!
 
Jag kör med ett USB-batteri på 13000 mAh, med det batteriet klarar jag mig ungefär en vecka utan att behöva elluttag, oavsett om jag har tillgång till sol eller ej. När det kommer till solpanel så skulle jag vilja rekomendera Anker PowerPort Solar Lite (https://www.anker.com/products/A2422011) somm finns att köpa på Amazon.co.uk och har vunnit flertal tester för bästa solcellsladdare.
 
Blev nyfiken på det du skrev här och 330 kronor är ju inga pengar så jag köpte en sån solcell som du rekommenderade och testar den i solskenet idag. Och jäklar det inte bara funkat utan det laddar riktigt fort. Så tack för tipset och tack för att du fick mig att tänka nytt. Nu drar jag på långtidstest i skärgården!

Det är rejält med tryck i den när solen lyser och man har lite marginal effektmässigt och får i en del även riktigt mulna dagar.

Jag har fortfarande dygn nr 30 bara laddat telefon/powerbank 2 gånger från nätet.Så man är självförsörjande lätt med den fast ett halvår offgrid

Notera att inte dränka,stänka den i saltvatten så lirar det.
 
Super

Det är rejält med tryck i den när solen lyser och man har lite marginal effektmässigt och får i en del även riktigt mulna dagar.

Jag har fortfarande dygn nr 30 bara laddat telefon/powerbank 2 gånger från nätet.Så man är självförsörjande lätt med den fast ett halvår offgrid

Notera att inte dränka,stänka den i saltvatten så lirar det.

8 dar i skärgården gav oss mer kräm än vi behövde!!!! Verkligen en superprodukt. Laddade en iPhone 4 utan problem, på iPhone6+ funkade det så länge jag använde originalkabeln, men inte med pirat

Återigen tack för tipset
 
Jättegammal tråd, men..
Någon här som sett väska (seriösare modell) med integrerad solpanel?
Funderar på en portabel panel, men vill först kolla vad det finns för alternativ med väskor och inbyggda solpaneler.
 
Visst finns det, men inte väskor-Googla!

Nja, någon väska med solpanel finns det nog inte men väl ett större antal ryggsäckar.

Dessvärre är dom oftast avsedda för stadsbruk och är ganska små (både betraktat som ryggsäck och som solpanel). Jag har inte hittat någon med en spec som visar på hur stor uteffekt solpanelen har vilket jag misstänker tyder på att den är så låg att den är i stort sett värdelös. Du behöver nog minst 20 watt+ en powerbank för lagring av den producerade elen.
 
Ingen aning, men är du säker på att du vill ha en väska?

För att du ska få bra effekt måste du ha panelen vinkelrätt mot solen. Vrider du den tappar du snabbt större delen av effekten.

För övrigt är en 20W vikbar panel tillräckligt bra för att använda i fält. Vikten är kring 500g. Beställer du från utlandet kan jag rekommendera Allpowers och Blitzwolf.

10W funkar, men då får du räkna med mer än dubbla laddtiden om du laddar en mobil, vilket ofta har ett tröskelvärde som måste överstigas.
 
Jag har inte hunnit testa min utrustning fullt ut än men jag har en solpanel som jag fäster på ryggsäcken när jag går och det laddar ett powerpack som jag använder på kvällen.
tycker det funkar bra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.