Hur laddar jag telefonen på fjället?

Brunton har inget inbyggt batteri, och den info jag hittade var max två vätebehållare i packningen. Och den måste ligga i handbagaget.

Sen verkar det som om man inte köper behållare alls utan man återfyller de, antingen från en egen maskin eller en maskin i butik. Frågan är hur många svenska butiker som kommer att skaffa en sån maskin... Om jag inte missförstod så kostade bränslecell-laddaren $150 och "gaspåfyllaren" $250, så det blir en hel del pengar (fast jämfört med solceller är det kanske inte så farligt).

Jag tror fortfarande att batteripackar är vettigare för perioder kortare än två veckor. Över två veckor kan solpanel bli vettigt, men den måste kombineras med en buffertackumulator för att kunna hanterna moliga dagar.

För enbart telefonladdning en gång om dagen räcker batteripack men inte om man plussar på ett antal gopro laddningar per dag. Då måste nog en solcell fylla på batteripacken. Det tar evigheter att fylla min gopro i vanligt vägguttag.

Men det låter inte som att Brunton är ett bra alternativ om man inte kan köpa flera patroner. Powertrekkern kan man köpa 3 st puckar för 99 kr. Men det blir mycket att släpa på om man ska ladda mycket. Känns ändå som att ett stort batteripack med låg tröskel i kombo med en bra solcell som laddar även i molnigt borde vara grejen.
 
För enbart telefonladdning en gång om dagen räcker batteripack men inte om man plussar på ett antal gopro laddningar per dag. Då måste nog en solcell fylla på batteripacken.

Det handlar ändå om energi in och ut, det verkar som en del har svårt att greppa detta.


Vi kan göra en liknelse med vatten.

Energi motsvarar MÄNGDEN vatten som går åt. En batteripack kan ses som en dunk med vatten. En solpanel kan ses som en slang som det sakta rinner vatten ur.

När du laddar din kamera, mobil eller vad du nu laddar så kan man se det som att du fyller på den med en viss mängd vatten.

Detta ger då att för att en solpanel ska vara användbar så måste den under en dag hinna ge så mycket vatten som kameran eller mobilen förbrukar under en dag, annars kommer vattnet till slut att ta slut.

Och eftersom solpanelens vatten bara tas tillvara om man stoppar in det i ett batteri (kamera, mobil eller batteripack) så är det ju inte den mängd vatten som solpanelen teoritiskt kan ge som är intressant utan det är den mängd den hinner ge under den tid den är inkopplad till nåt som kan fånga upp vattnet.
 
Så det är lättare att tillgodose sig med en hink vatten om man ska släcka en eld.
Jämfört med att spotta på elden.
Men spottar man i hinken kan man med tiden samlat tillräckligt för att släcka brasan när det behövs.

Men för att begränsa elden räcker det, om man börjar med en full hink som töms lite då och då och långsamt fylls på igen.

Liknelse med solcell med acku/batteri-pack.
Men vist kan förbrukningen vara högre än vad som hinns med att fyllas på.
 
Ja, men det blir ju max en full laddning som man kan gå back under den period man är ute.

Säg att en enhet behöver 10 Wh för full laddning, man förbrukar 5 Wh om dagen och solcellen ger 4 Wh på en dag.

Dag 1 förbrukar man 5 Wh och laddar 4, 9 Wh kvar i batteriet
Dag 2 förbrukar man 5 Wh och laddar 4, 8 Wh kvar i batteriet
Dag 3 förbrukar man 5 Wh och laddar 4, 7 Wh kvar i batteriet
osv.

MEN, exakt samma sak kan man ju göra med en batteripack. Med exemplet ovan så behöver batteripacken inte innehålla 10 Wh gånger antalet dagar vi ska vara ute, inte ens 5 Wh gånger antalet dagar vi ska vara ute utan det räcker med 4 Wh gånger antalet dagar vi ska vara ute.

Problemet här är att det jämförs batteripackar som kan ladda enhetens batteri fullt varje dag (d.v.s. som innehåller 10 Wh gånger antalet dagar) med solpaneler som knappt täcker dagsförbrukningen (4 Wh per dag). Det blir för mycket äpplen och päron:)
 
Ja, men det blir ju max en full laddning som man kan gå back under den period man är ute.

Säg att en enhet behöver 10 Wh för full laddning, man förbrukar 5 Wh om dagen och solcellen ger 4 Wh på en dag.

Dag 1 förbrukar man 5 Wh och laddar 4, 9 Wh kvar i batteriet
Dag 2 förbrukar man 5 Wh och laddar 4, 8 Wh kvar i batteriet
Dag 3 förbrukar man 5 Wh och laddar 4, 7 Wh kvar i batteriet
osv.

MEN, exakt samma sak kan man ju göra med en batteripack. Med exemplet ovan så behöver batteripacken inte innehålla 10 Wh gånger antalet dagar vi ska vara ute, inte ens 5 Wh gånger antalet dagar vi ska vara ute utan det räcker med 4 Wh gånger antalet dagar vi ska vara ute.

Problemet här är att det jämförs batteripackar som kan ladda enhetens batteri fullt varje dag (d.v.s. som innehåller 10 Wh gånger antalet dagar) med solpaneler som knappt täcker dagsförbrukningen (4 Wh per dag). Det blir för mycket äpplen och päron:)

Dina siffror:
Dag 1 förbrukar man 5 Wh och laddar 4, 9 Wh kvar i batteriet
Dag 2 förbrukar man 5 Wh och laddar 4, 8 Wh kvar i batteriet
Dag 3 förbrukar man 5 Wh och laddar 4, 7 Wh kvar i batteriet
osv.

Jag räknar vidare med dina parametrarr: Vilket ger att från:
Dag 6 förbrukar man 5 Wh och laddar 4, 4 Wh kvar i batteriet som inte räcker förbrukning dag 7 om inte solcellen fyller på 1 Wh före förbrukningstillfället dag 7.
Sen gäller att mer och mer måste fyllas på före förbrukning, för att från dag 11 man inte kan ta ut mer än 4 Wh per dag.

Utan solcell är förbrukarens 10 Wh-batteri helt slut efter dag 2.
Med batteripack (istället för solcell) på 40 Wh (10 dagar * 4 wh) är det helt slut dag 10.

Med ditt valda batteripack på 40 Wh och i kombination med samma solcell gäller:
Dag 46 förbrukar man 5 Wh och laddar 4, 4 Wh kvar i batteriet som inte räcker förbrukning dag 47 om inte solcellen fyller på 1 Wh före förbrukningstillfället dag 47.
Sen gäller att mer och mer måste fyllas på före förbrukning, för att från dag 51 man inte kan ta ut mer än 4 Wh per dag.

Med batteripack på endast 10 Wh och i kombination med samma solcell gäller:
Dag 16 förbrukar man 5 Wh och laddar 4, 4 Wh kvar i batteriet som inte räcker förbrukning dag 17 om inte solcellen fyller på 1 Wh före förbrukningstillfället dag 17.
Sen gäller att mer och mer måste fyllas på före förbrukning, för att från dag 21 man inte kan ta ut mer än 4 Wh per dag.

Med batteripack på endast 10 Wh och i kombination med solcell som bara laddar 2 Wh/dag gäller:
Dag 6 förbrukar man 5 Wh och laddar 2, 2 Wh kvar i batteriet.
Från dag 7 man inte kan ta ut mer än 2 Wh per dag efter påfyllning från solcell.
Från dag 7 får man ändra sina vanor tex energispar enl xxarg.

Min slutsats är att solcellen i kombo med ett rimligt batteripack dels ger bra kapacitet och man har oftast möjlighet att ladda upp före förbrukningstillfälle.
Det är aldrig helt slut.

mvh thomas
 
Min slutsats är att solcellen i kombo med ett rimligt batteripack dels ger bra kapacitet och man har oftast möjlighet att ladda upp före förbrukningstillfälle.

Jag har ju flera gånger sagt att det handlar om hur länge man ska vara ute. Så som kapacitet och vikt ser ut på solpaneler och batteripackar så är min slutsats att det än så länge inte lönar sig med solpanel med perioder på en vecka och neråt. Uppemot två veckor börjar solpanelen bli intressant, men inte utan buffert-batteri.
 
Jag har ju flera gånger sagt att det handlar om hur länge man ska vara ute. Så som kapacitet och vikt ser ut på solpaneler och batteripackar så är min slutsats att det än så länge inte lönar sig med solpanel med perioder på en vecka och neråt. Uppemot två veckor börjar solpanelen bli intressant, men inte utan buffert-batteri.

Du har rätt, och gränsen kan nog gå vid längre turer än en vecka också. Det har med vilka sorts förbrukare man har och vad man gör med dessa.
Ett batteripack är väl det första man köper och när det är dags att komplettera kommer valet, ett batteripack till eller solceller.

Men det är ju inte bara en fråga om kapacitet, har man inga laddningsmöjligheter så blir man förr eller senare energitorsk. Men så länge turen är slut före batterierna är det ju inget problem.

mvh thomas
 
Du har rätt, och gränsen kan nog gå vid längre turer än en vecka också. Det har med vilka sorts förbrukare man har och vad man gör med dessa.

Nej, vilken sorts förbrukare man har inverkar inte. Tror man det tänker man fel.

Om förbrukarna drar mer energi så behöver man såklart mer/större batteripack, men samtidigt behöver man större solpanel för att kunna få ut den energimängd man behöver varje dag. (Alternativt fler soltimmar, men fler soltimmar är svårt att skapa artificiellt.)
 
Nej, vilken sorts förbrukare man har inverkar inte. Tror man det tänker man fel.

Om förbrukarna drar mer energi så behöver man såklart mer/större batteripack, men samtidigt behöver man större solpanel för att kunna få ut den energimängd man behöver varje dag. (Alternativt fler soltimmar, men fler soltimmar är svårt att skapa artificiellt.)

Allt är inte matematik och beräkningar. Man kan prioritera sina förbrukare beroende på hur viktiga man anser att dom är. Det var det jag menade med "sorts" förbrukare.

Exempel-1: Min GPS är högprioriterad. Min vana är att ha den på hela tiden under paddling. Men jag har valt en strömsnål Etrex och kör med bakgrundsbelysningen avstängd. Jag har litum-AA i den och vet hur länge de räcker. Jag har dedikerade reserv för mycket god marginal. Alltså är jag inte beroende av solceller alls vad gäller GPS:en.

Exempel-2: Min GoPro drar mycket batterier och bara det gör att solceller är ett lämpligt komplement till ett extra dedikerat GoPro-batteri. Sen är det helt beroende vad jag prioriterar GoPron till för respektive tur. Antingen är den viktig och då åker solcellerna med eller så är den inte viktig och då filmar jag tills dedikerade batterier är slut.

Enkelt uttryckt: har jag inte så viktiga förbrukare eller bara använder dom sporadiskt så klarar jag mig betydligt längre på en given mängd energi avpassad till förbrukningsnivån.

mvh thomas
 
Men det gäller ju oavsett om man har solpanel eller batteripackar.

Nej med solpanel får du möjlighet att ladda upp ditt/dina batteripack(ar). En given mängd är ändlig.
Du hävdade att en tidsgräns på minst en vecka (kanske 2) måste passeras innan det var någon idé att köpa solceller istället för extra batteripack. Jag hävdar att det inte bara har med kapacitet att göra. Du är aldrig HELT energitorsk med solceller.
Det känns som vi bara pratar runt varandra.

mvh thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.