Klimatförändringar tar för stor plats i debatten.

Komplicerat det bliev här.

EU plus USA har 2/3 av världens ekonomi. Av det som blir över har Kina runt hälften. Men då siffrorna är över en timme gamla har Kina kanske ännu mer nu?

Så var tror ni den största förbrukningen av naturresurser äger rum? Min gissning är att 2/3 förbrukas i EU + USA, och hälften av det som blir över i Kina.

För oss som bor i väst: Vill du minska din konsumtion, flytta in i en stad. Jag bor i Hässleholm och har 500 meter till jobbet, 300 meter till så är jag vid järnväg/buss-stationen, och kan ta mig vart jag vill. De jag känner som bor på landet åker bil vart de än ska. Jag bor i en lägenhet som är precis lagom stor, inte i ett stort hus som kräver massor att bygga, underhålla, och hålla varmt.

Men; skulle en miljard människor med "afrikansk" levnadsstandard få säg östeuropeisk standard, då kommer det att gå åt massor med mer reusrser. Och jag påstår att vi i princip är vid gränsen för max-uttag just nu. Kan gå illa,
 
Och maten du äter?
Kläderna du har på kroppen?
Materialet din lägenhet är byggd av?
Vad kommer det ifrån?
Det har knappast blivit producerat i staden.
Det har fraktats dit av stora dieselslukande lastbilar.
Alla kan inte bo i staden, då svälter vi ihjäl.
Du kan väl ändå inte mena att miljöproblemen på jorden ska lösas genom att alla flyttar in till städerna?

Vi konsumerar för mycket, det är problemet.
Menar du att stadsbor konsumerar mindre än folk i glesbygd.
Det är det här som är problemet med klimatfrågan.
Om man bara stirrar på en enda miljösynd så är det risk att man drar helt felaktiga slutsatser.
På det viset kan man till och med få kärnkraften miljövänlig.
 
Och maten du äter?
Kläderna du har på kroppen?
Materialet din lägenhet är byggd av?
Vad kommer det ifrån?
Det har knappast blivit producerat i staden.
Det har fraktats dit av stora dieselslukande lastbilar.
Alla kan inte bo i staden, då svälter vi ihjäl.
Du kan väl ändå inte mena att miljöproblemen på jorden ska lösas genom att alla flyttar in till städerna?

Vi konsumerar för mycket, det är problemet.
Menar du att stadsbor konsumerar mindre än folk i glesbygd.
Det är det här som är problemet med klimatfrågan.
Om man bara stirrar på en enda miljösynd så är det risk att man drar helt felaktiga slutsatser.
På det viset kan man till och med få kärnkraften miljövänlig.

Exakt. Det som händer när människor byter sin livsstil knuten till landsbygd, med närproducerad mat osv till att bli stadsbor är att de helt plötsligt lär sig hur torftigt deras liv tidigare varit. De måste nu ha dyra datorer, bilar osv... De skall bli fullblodskonsumenter.

Men jävlars om man skulle våga använda resurser från mitt semesterparadis till att producera alla dessa saker! Nej, du - inte ojnareskogen inte, och inte fan skall man våga tänka tanken att bryta malm i MINA fjäll, där jag skall tälta! Herregud!
Nej, min Iphone och kaffemaskin skall byggas av resurser som inte sabbar min alldeles egna lilla täppa. Sen åker jag hem till stan där vi minsann förbjudit dubbdäck - för på min gata tar vi hand om jorden. Visst serru.
 
tycker att du verkar köra med klassisk "shoot the messenger" retorik här, supergeten. Du klagar på att stadsbor inte är tillräckligt resurssnåla, samtidigt som de försöker vara miljömedvetna.

Om vi nu ska behandla stadsbor som en homogen grupp (meh ) så är det väl bättre att faktiskt ta upp problemet snarare än att lägga fötterna på bordet och säga att det är andras fel inte mitt.

Att bo glest är inte lösningen kan jag tala om . Visst kan man bo i t.ex Norrland och slå sig för bröstet att älgköttet man äter är närproducerat men i princip allt annat, mat förbrukningsvaror och bränsle kommer ha transporterats betydligt längre än stadsbons.

Gjorde exjobb på området och har för mig att den resurssnålaste planeringslösningen i ett Sverige-scenario var att alla bor i städer av Linköpings storlek jämnt utspridda över landet.

F.ö. Om man ska festa ändå in i kaklet, så fanns de bästa festerna i stan sist jag kollade...
 
tycker att du verkar köra med klassisk "shoot the messenger" retorik här, supergeten. Du klagar på att stadsbor inte är tillräckligt resurssnåla, samtidigt som de försöker vara miljömedvetna.

Om vi nu ska behandla stadsbor som en homogen grupp (meh ) så är det väl bättre att faktiskt ta upp problemet snarare än att lägga fötterna på bordet och säga att det är andras fel inte mitt.

Att bo glest är inte lösningen kan jag tala om . Visst kan man bo i t.ex Norrland och slå sig för bröstet att älgköttet man äter är närproducerat men i princip allt annat, mat förbrukningsvaror och bränsle kommer ha transporterats betydligt längre än stadsbons.

Gjorde exjobb på området och har för mig att den resurssnålaste planeringslösningen i ett Sverige-scenario var att alla bor i städer av Linköpings storlek jämnt utspridda över landet.

F.ö. Om man ska festa ändå in i kaklet, så fanns de bästa festerna i stan sist jag kollade...

Helt rätt om festerna... vi smyger in i storstäderna om nätterna ;)
 
Älgkött är bra ur miljösynpunkt men tyvärr är det ju inte så att man kan plocka älgkött i skogen. Jakten är i aldeles för många fall förkastlig ur miljösynpunkt och transport samt hantering tillkommer.

Jag skulle egentligen vidareutveckla att 98% av Sveriges skogar är skövlade:
De flesta tror att de oändliga virkesåkrar som man tycks ha i Sverige är skog men efter att ha besökt en enda urskog med sin fulla diversitet kan de flesta med lite hjälp hålla med om att vi inte har så mycket skog kvar i landet. Vår skogsvårdspolitik och utövandet av skogsskövling används som skräckexempel i Canada. Även Ryssar som besökt Svenska avverkningar har varit förfärade. En skrämmande stor andel av våra avverkningar i Sverige är illegala och ingår i produkter som får FSC-märket. Där ingår blöjor och Arlas ganska nyliga hyckleri om hållbarhet. En skog består av mer än trän. Att ta ut en nytta och bara ersätta den nyttan är inte hållbart. Det är bara egoistiskt och kortsiktigt.
 
Finns det förresten någon vegan/vegetarian här som valt denna kost utifrån en moralisk ståndpunkt?


Ordering the vegetarian meal? There's more animal blood on your hands

The ethics of eating red meat have been grilled recently by critics who question its consequences for environmental health and animal welfare. But if you want to minimise animal suffering and promote more sustainable agriculture, adopting a vegetarian diet might be the worst possible thing you could do.


http://theconversation.edu.au/ordering-the-vegetarian-meal-theres-more-animal-blood-on-your-hands-4659

Tänka sig...

Jag är numera vegetarian mest för att jag inte kan döda däggdjur. Att jämföra Sverige med Australien är inte helt rättvist. Det är helt rätt att man kan föda upp djur på arealer som inte går att odla. I det fallet är det ju bra men så ser det ju inte ut. Det importeras enorma mängder foder till vår Svenska djuruppfödning och det fodret har odlats. Korna går inte ute och betar året runt utan föds upp på ensilage som har odlats på växelbruk där det går att odla andra grödor. Dessutom är det inte per automatik bättre att föda upp artificiellt stora populationer av djur. Artikeln berör inte de stora mängder gaser som dessa stora populationer släpper ut. Risodling är ju också bevisat dåligt av samma skäl. Jag tror inte på en värld där alla blir veganer men jag är fortfarande övertygad om att det skulle behövas rekommendationer kring hur många gram av respektive livsmedel det är hållbart att äta istället för den fria konsumption som råder nu.
 
Och maten du äter?
Kläderna du har på kroppen?
Materialet din lägenhet är byggd av?
Vad kommer det ifrån?
Det har knappast blivit producerat i staden.
Det har fraktats dit av stora dieselslukande lastbilar.
Alla kan inte bo i staden, då svälter vi ihjäl.
Du kan väl ändå inte mena att miljöproblemen på jorden ska lösas genom att alla flyttar in till städerna?

Vi konsumerar för mycket, det är problemet.
Menar du att stadsbor konsumerar mindre än folk i glesbygd.
Det är det här som är problemet med klimatfrågan.
Om man bara stirrar på en enda miljösynd så är det risk att man drar helt felaktiga slutsatser.
På det viset kan man till och med få kärnkraften miljövänlig.
Det stora problemet är inte att vi producerar maten och kläderna långt bort och transporterar dem till butiken med lastbil. Det stora problemet är att vi tar bilen till butiken för att handla.

Att skicka ett par Jeans med containerbåt från Kina må vara miljövidrigt men utslaget på antalet Jeans som finns på båten så blir det inte många matskedar olja per par. Lastbilstransporten till HM är full med pallar med jeans. Transporten motsvarar max en dl olja per par. Det stora problemet är när vi sätter oss i bilen och åker till köpcentrumet, då förbrukar vi helt plötsligt litervis med olja per jeanspar som vi köper.

Arla la ner mejeriet här i stan för något år sedan. Det medför att mjölken nu åker ytterligare 20 mil (20+20 mil = 40 mil transporter tur och retur). Om vi räknar med att varje lastbil rymmer 10 000 liter så motsvarar det 40 meter lastbilstransport per liter (400 000 meter/10 000 liter= 40meter per liter). 40 meter extra lastbiltransport per liter mjölk är ungefär som den sträcka du åker på bilparkeringen för att parkera så nära entrén som möjligt.

Jag vill påstå att det stora problemet är inte att vi skickar varor långa sträckor utan det är att vi tar bilen till butiken för att handla...
 
Det är bevisat att ekologiskt odlat på andra sidan klotet är bättre än oekologiskt på bakgården så det här med närodlat har också drivits felaktigt för att lura lättlurade konsumenter.
 
De obehagliga sanningarna kommer inte att torgföras av politikerna. Västvärldens konsumtionsmönster jagas i SO Asien m fl ställen. Vi har bara ett jordklot men p g a av att vi är för många skulle det behövas 5 eller 7.
Om man skulle leva på det som ändå ruttnar bort elller fryser ihjäl på vinter skulle ett land som Sverige kunna försörja 25-50 000 beroende på vilka experter som svarar.
Givetvis kan inte någon politiker riskera sin plats vid köttgrytorna med obehagliga sanningar.
Den SO asiatiske bonden är en av de få som producerar mer än vad som stoppas in.
4-5000 experter imponerar inte mer än en sanning, för några år sen trodde varenda bankrådgivare att alla pensionärer kunde bli miljonärer, nu är den festen slut och många sparares pengar, klimatfestivalen lär gå ett tag till.
 
Människor behöver koncentreras så tätt som möjligti städer, så att vi kan odla mat på landet. Sprider man ut folk på landet så går det åt masssor med real till bostäder, folk behöver ha egna bilar med mera. Vill du göra nått för miljön; flytta in i stan.

Sen är det ett annat problem att de 6 fattigaste miljarderna på planeten vill leva som den 1 miljarden rikaste. Planeten har inte råd med oss västerlänningar, ännu mindre med att vår livstil exporteras. Vi behöver sänka vår standard, men det är det ingen som vill gå med på. Jag skulle själv inte göra det, om inte alla andra gör det också, osv.

Jag är själv lockad av utopin att flytta ut på landet och bli självförsörjande. Men så kan vi inte försörja 7 miljarder människor.
 
Människor behöver koncentreras så tätt som möjligti städer, så att vi kan odla mat på landet. Sprider man ut folk på landet så går det åt masssor med real till bostäder, folk behöver ha egna bilar med mera. Vill du göra nått för miljön; flytta in i stan.

Sen är det ett annat problem att de 6 fattigaste miljarderna på planeten vill leva som den 1 miljarden rikaste. Planeten har inte råd med oss västerlänningar, ännu mindre med att vår livstil exporteras. Vi behöver sänka vår standard, men det är det ingen som vill gå med på. Jag skulle själv inte göra det, om inte alla andra gör det också, osv.

Jag är själv lockad av utopin att flytta ut på landet och bli självförsörjande. Men så kan vi inte försörja 7 miljarder människor.


Du ska självklart leva på landet om du lockas av det. Städer eller inte städer, det är i stort sett ändå kört, varför inte njuta av din stund på Tellus?
Och människan är ingen stadsbo, vi är skapt för skog och en livstil nära vår föda - där mår din kropp och själ bra, på ett alldeles naturligt sätt.

Join the dark side... (vi utan gatubelysning)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mindful 'Oberoende' studie av klimatförändringar Miljöpåverkan 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...