torrdräktsneopren?

Jag söker en 'stuvbit neopren, av torrdräktstyp.. (ca70X50cm)

Jag ska bygga/sy ett skydd där 6-10mm neopren skulle vara perfekt, men gärna vatten tätt/avstötande (inom rimliga gränser ;)

..vart kan jag hitta det?
Vanlig neopren närmast suger vatten, så alternativ till det sökes, då just vattenskydd är en av funktionerna.
 
Föreslår

att du hör med dykaffärer/ våtdräkts/torrdräktstillverkare. Förstår inte vad du menar med att vanligt neopren suger vatten. Men tyget på ena eller bägge sidor på våtdräkter kan förstås hålla kvar vatten. Tyget på insidan gör detta normalt.

Thure
 
Min erfarenhet är att vanlig tunn dykdräkt för varmare vatten blir ju 'blöt' och släpper igenom vatten..
Nu har jag ingen erfarenhet av de tjockare vanliga dräkterna, men jag har lite saker gjorda i Neopren och jag upplever att de reagerar lika dant..
Hur är en torrdräkt torr? ligger det ett gummimembran eller är det ett helt annat material?

Enkelt förklarat vill jag göra ett skydd för en winch som sitter i nosen på min bil.. så både stenskott och sand/lera kommer den utsättas för, samt vatten som kommer under tryck (när man kör)

?Det kan ju vara en felaktig förutfattat bild jag har av Neopren, att det släpper igenom vatten..?

Vart finner man en skräddare som arbetar med att sy dyk/torrdräkter?
Jag har hittat 'tyg affärer' som säljer Neopren..

ps.. jag vill alltså inte att det kommer igenom vatten.. DS
 
Senast ändrad:
Neoprenet som finns i våtdräkter och torrdräkter är helt vattentätt, däremot så är det rätt så skört och därför lamineras ofta någon typ av tyg på sidorna. Torrdräkter gjorda i neopren har gummimuffar vid handlederna och halsen och helt vattentäta dragkedjor(från början utvecklade för rymddräkter) som tätar mot vattnet. Våtdräkter saknar detta och de kommer därför läcka in och ut lite vatten hela tiden.

Enklaste sättet att foga ihop neopren är med lim, Blackwitch eller liknande funkar super, brukar finnas i de flesta dykbutiker. Har du tur kan du få tag på nån gammal sliten våtdräkt därifrån också, annars så finns det bland annat på http://www.extremtextil.de/catalog/Fabrics/Neoprene:::21_79.html eller http://www.shelby.fi/catalog/default.php?cPath=22_62
 
Tackar!

Ibland är det skönt att ha fel ;) (ang vattentätheten!)
och ber om ursäkt för att smutsa ner Dykavdelningen med sådant här OT, men om någon vet så är det ni ;)

Shelby hittade jag tidigare, men extremtextil var bra!!
beställer en snutt sådan

Jag har skydd av PVC som jag testat, men installationen är lite tight, så det är omöjligt att få på den.. tanken med valet av Neopren är det att det kommer hållas på plats.. svårt att förklara..
 

Bilagor

  • DSC_0018-11_filtered.jpg
    DSC_0018-11_filtered.jpg
    64.5 KB · Visningar: 367

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...