Vill någon hämta min telefon från botten? (centrala stockholm)

Jag var ute och paddla Kajak och råkade kantra, min telefon låg i ett vattentätt fodral från Haglöfs. När jag tagit mig upp i kajaken igen var telefonen borta (låg löst i sittbrunnen). Kollade på sjökortet och kan vara upp till 19 meter där den ligger. Telefonen är intakt, och jag betalar 1000:- till den som hämtar den :) Maila mig om ni är intresserade

gustav.still@gmail.om
 
inte lönt.... bättre att prata med försäkringsbolaget om en ny telefon.

En sak till - har du verkligen kollat att den inte ligger kvar i kajaken i någon skrymsle inuti?

Om den sjunkit 19 meter så är det högst tveksamt att påsen hållit ut vattnet från telefonen - trycket är ungefär i nivå på lufttrycket i en bildäck där nere och har inte påsen haft minst 2 luftvolymer luft utöver telefonen egen volym i påsen (förmodligen inte, hade den det så hade telefonen flutit i vattnet) så ser den dessvärre nu ut som en förpackning vakumförpackad kaffepulver med hårt åtsmiten plast runt telefonen - finns det minsta lilla läcka i det här läget med kanske 0.5-1.5 Bar tryckskillnad mellan inne och utsida så är din telefon tyvärr dränkt och värdelös eftersom du sannolikt hade laddade batterier (allt invändigt korroderar sönder på nolltid då).

det som händer när det är batterispänning och doppas i saltvatten är att alla ledare på kretskort, ledare på komponenter mm. fräts upp till en grön/gråaktig sörja påminnande ganska mycket om det man ser kring polskorna på batteriet i en gammal bil och det redan efter några minuter... ut med batteriet så fort som möjligt är alltid regel 1 om man doppat telefonen i vatten och vill ha minsta chans att få igång den igen

---

till nästa gång, se till att det är så mycket luft i påsen att telefonen flyter i vattnet eller kopplad med en snöre till någon flytblock
 
Senast ändrad:
19 meters djup innebär en normal söktid på över 60 minuter. Beroende på om det är lös botten som den kan sjunka igenom och sikt i vattnet borde det vara fullt möjligt att lokalisera den. Det borde gå att rädda informationen på eventuellt minneskort med kort etc i alla fall.

Tyvärr bor jag i Göteborg men hoppas du hittar en dykare i Stockholm som tycker det är värt ett par timmars jobb och en tub med luft.
 
En liten liten..

... påse med en mobil i i Stockholms dunkla vatten är ett rent helvete dykmässigt och sökmässigt. Noll sikt, säkerligen en massa bråte som stör sökningen samt mycket lös dy som kommer göra att sökningen kan ta en evighet.

Har själv sökt efter större föremål och det tar längre tid än man kan tro. Ett lätt föremål som en mobil i ett vattentätt fodral kan dessutom sjunka och sedan transporteras med strömmar till en plats säkerligen 50 m från platsen där du tror att den ligger, tyvärr.

Redigerat: Ytan att söka av blir då lätt 3,14 x 50 x 50 = ca 7850 kvm... Det tar snarare dagar att söka av.

Hade du haft ett större föremål hade jag kunnat söka med min side scan, men i Stockholms innervatten är det likväl svårt att hitta föremål då det ligger allehanda skrot sedan ett par hundra år tillbaka i tiden...

// Jocke
 
Senast ändrad:
Men man kan kanske be någon ringa till den när man kommit ner på botten? ;)

Hehe, då jäklar får det vara bra mottagning ;)

Skämt åsido, hade det funnits en ynka chans utan flera dagars jobb hade jag gärna hjälpt dig, men med tanke på att det sannolikt skulle innebära flera dagars jobb utan att garantera att hitta den så känns det rätt meningslöst. Oddsen är emot dig.

Söktidsberäkning:

8000 kvm, 0,2 m/s ca för en dykare som söker, 1 m sökbredd utan att förlora noggrannhet.

Detta skulle innebära 8.000/0,2 = 40.000 sekunder / 60 = 667 minuter / 60 = 11 timmars aktiv söktid utan att något strular. Maximal söktid med fet nitroxblandning blir ca 75 minuter. 2 sådana dyk skulle man kunna göra per dag i kallt vatten, mer är att äventyra säkerheten. Detta innebär alltså endast 2,5 timmars aktiv sökning per dag. 2 dykare behövs.

Totalt pratar vi alltså om 11/2,5 = 4,5 dagar att söka av området... ligger mobilfanskapet 0,5 m utanför sökområdet pga starka strömmar, eller är dyn lös någonstans, eller finns det bråte som hindrar fullständig sökning, eller missar man pga att det finns så mycket flaskor etc så är det kört.

Kostnader:

2 st dykare som tankar nitrox i sina dubbel12 kostar ca 150 kr per paket, dvs 300 kr per dyk. 2 sådana dyk ska göras per dag, vilket blir 600 kr per dag i bara gaskostnad. 600 kr per dag x 4,5 = 2700 kr. Därtill tillkommer bensin, båt mm.

Tyvärr..

// Jocke
 
Varför inte - arkimedes princip handlar ju om volym?

En vaccumpackad telefon är vattentät men sjunker ändå (om inte telefonen hade varit flytande utan påsen).
 
Varför inte - arkimedes princip handlar ju om volym?

En vaccumpackad telefon är vattentät men sjunker ändå (om inte telefonen hade varit flytande utan påsen).

det handlar om vikt på undanträngd vätska kontra egenvikt.. båtar sjunker när det går hål på dom och deras egenvikt överstiger vikten på den undanträngda vätskan..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.