Slipade glas till dykarmask

Funderar på optiska glas till min eller till en ny dykarmask. Var förbi optikern nyligen och plockade ut ett glasögonrecept:
H: Sfär -3.25 Cyl -0.75 Axel 135
V: Sfär -3.00 Cyl -0.75 Axel 80
Add 40cm +2.00 (Progressivitet för läsavstånd)
Avstånd mellan avståndsglasens optiska centra 67.00 mm

Det räcker i och för sig med att se bra på ett par meters avstånd, så att jag inte simmar in i ett kvarglömt fisknät som sist, eller nyfiket simmar fram till vad som visade sig vara en manet.

Hur mycket mindre optisk korrektion i dioptrier behövs för undervattensglasen i förhållande till mina vanliga glasögon? Förhoppningsvis kan man plocka ur sortimentet av standardglas till en dykarmask, dock får man ge avkall på astigmatisk korrektion i så fall. Hur hanterar man avståndet mellan optiska centra? Förslag önskas på dykaraffär som kan fixa detta snabbt och helst på distans?

Skall till medelhavet på en segeltur i september och en daglig snorkeltur brukar vara trevligt i samband med ankringen för lunch.
 
Om ingen annan så...

Jag var inne på dykaffär (glömt namnet) på Sveavägen i Stockholm för en herrans massa år sedan, och på de lät det som att "det var inget problem". Handlade inget, utan undrade bara mest. Kanske värt att slå en signal iaf?


valdemar
 
Tack för tips på affär.

Kollade med optikern igen och han menade att i mitt fall så ska jag ha -3.00 på bägge glasen, eftersom de kommer i inkrement om 0.5 dioptri.

Någon korrektion för skillnad i brytningsindex (luft/vatten) är det inte tal om. Förmodligen var det bara vilseledande information som jag hört.

Beträffande ögonavstånd så kom vi inte fram till hur man tar hänsyn till detta, förmodligen är det ett givet mått bestämt av maskens utformning och storlek.
 
Senast ändrad:
Det blev en Mares X-Vision (enl. förslaget ovan i tråden) dykarmask med -3 dioptriers slipade glas.
Snabb leveranstid, har nu hämtat ut masken i butiken och ser mycket bra med de ny glasen. Sitter på bra gör den också.
 

Bilagor

  • Mares_X-Vision-3.gif
    Mares_X-Vision-3.gif
    23.4 KB · Visningar: 914

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.