Tips: Artikel om Bodagrottorna

Är det månntro någon som varit i Bodagrottorna? Hade tänkt bege mig dit nu i vår så snart som möjligt och vill gärna ha några "att-tänka-på-tips" :)
 
Jag har varit där...

...ett antal gånger.

Det behövs ingen erfarenhet av klättring (med selar, rep och dyl) för att utforska Bodagrottorna. De är relativt lätttillgängliga men med en hel del smala passager. Så här års gissar jag att det är väldigt blött nere i grottan, och kanske ligger en del is kvar. Eventuellt kan vissa av de djupare delarna av grottan vara blockerade av is så här års om det inte hunnit smälta undan.

I övrigt vet jag inte om du är erfaren grottkrypare men extralampor, batterier och oömma kläder är bra. jag kryper oftast i blåställ. Hjälm är ett måste i denna grotta då grottypen (urbergsgrotta) gör att håligheterna är väldigt oregelbundna och lätta att dunka huvudet i. Dock ingen större risk för fallande stenar vad jag upptäckt.

Karta finns över delar av grottan. jag fick tag på den från hudiksvalls turistbyrå för många år sedan.

Hoppas att det blev något matnyttigt. Är det något du undrar så svarar jag gärna så gott jag kan.

mvh

//Anders
 
ceciliaw; sa:
Är det månntro någon som varit i Bodagrottorna? Hade tänkt bege mig dit nu i vår så snart som möjligt och vill gärna ha några "att-tänka-på-tips" :)

Jo, vi (SSF) var ju där under KrHf-helgen...det var torrare i grottan än jag förväntat mig men lite is här och var fanns det.

Minst två ljuskällor per person, gärna tre.

Det finns fladdermöss i vissa delar av grottan som därför bör undvikas. Men det är ju inte lätt att tala om var den delen ligger...

Den officiella kartan täcker bara turistdelen vilket är en mycket liten del av grottan. I princip behöver man ingen karta för att bara krypa, men det kan ju underlätta på sitt sätt.

:) Kalle G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
simpel Tips på prylar, här finns dom Speleologi 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...