Dyka med astma?

Hej.

Ja är 15 år och vill jätte gärna ta tub-dyk cert.
Men jag har astma, så jag kanske inte får göra det...
(ansträngnings astma).
Är det nån som vet om det inte finns nåt sätt att dyka ändå..? (går i fridykning)
 
Astma kan fungera.

Välkontrollerad astma tolereras av dykläkare. Jag tror att du kan hitta någon gammal tråd om detta.

Thure
 
Det går, men med förstånd

Se tråden (strunta i andra inlägget) http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=902

Jag har dykt (utbildad till NAUI rescue diver), slutat pga tidsbrist. Fridyker lite på semestrar nuförtiden.
Jag har astma som kan utlösas av katter, rök, starka dofter, pollen eller ansträngning. Jag har lärt mig min astma, har bra mediciner och kondisen pendlar mellan bra och mycket god. Jag har inte övervikt.
Innan jag dykt så har jag sett till att jag har varit frisk och symtomfri i åtminstone några veckor innan och skött medicineringen (främst kortison). Jag tar Bricanyl någon timme innan (precis som innan cykelpasset e dy). Jag PEF:ar också, för att se att lungkapaciten är bra (du måste lära dig din PEF-mätare och dina normalvärden innan förstås). Jag ser till att ha bra kondis, så dyket inte blir ansträngande. Jag dyker på min kapacitet. Diskutera igenom det med partnern innan så ni har samma förväntningar på dyket.
Inför alla dyk ska man se till att man känner sig frisk och lugn, alla (astmatiker eller ej) ska låta bli att dyka om de inte mår bra eller är stressade.
Om något händer under dyket (astmatiker eller ej) som gör att man inte mår bra eller blir orolig, ska dyket avbrytas.
/Stina
 
linny_88; sa:
Hej.

Ja är 15 år och vill jätte gärna ta tub-dyk cert.
Men jag har astma, så jag kanske inte får göra det...
(ansträngnings astma).
Är det nån som vet om det inte finns nåt sätt att dyka ändå..? (går i fridykning)

Man skall alltid kontakta läkare i dessa frågor, hör med något dykcentra så vet dom säkert vilken läkare du skall vända dig till... Annars så tala om vart du bor så kan vi hjälpa dig med bra tips på duktiga dykläkare.
 
Tjo.

Be att få göra ett metacholintest samt ett annat test där du bara andas in saltlösning. aka. saline-challenge hos din läkare. klarar du dessa två utan problem så är du fysiskt okej att dyka.

om din övriga fysik duger så går det.

/m - som dyker i vatten, rök och kemikalier med välbehandlad astma.
 
Saltrum och saltrumsbehandling

Jag hade samma problem som dig. Konsulterade läkare som inte rekomenderade att jag skulle dyka med mina andningsvärden.

Men så fick jag ett annat tips om att börja gå på nått som heter Saltrum (man andas in salthaltig luft). Gick på 5 behandligar a 40minuter och mätte mycket bättre värden :) kunde inte tro att det var sant.

Har sedan dess gått på saltrumsbehandlingar och kan dyka samt utöva andra sporter nu som jag tidigare inte kunde. Så om inte annat så skulle jag starkt rekomendera dig att testa det. Vet att det finns ett saltrum i stockholm och säkert på andra ställen också.
 
Hej.

Ja är 15 år och vill jätte gärna ta tub-dyk cert.
Men jag har astma, så jag kanske inte får göra det...
(ansträngnings astma).
Är det nån som vet om det inte finns nåt sätt att dyka ändå..? (går i fridykning)



Hej

Jag tror att dykläkaren ogilla din astma i samband med apparatdykning.

Gör en koll med dykläkaren först.

Du kan läsa lite om astma o dyk här:
http://www.dykarna.nu/lasning/dykning-och-astma-ett-examensarbete-40.html


mvh Daniel
 
SSDF förbundsläkare?

Hej!
Tidigare hade svenska sportdykarförbundet en telefontid då man kunde ringa en erkänt duktig dykläkare Hans Örnhagen (tror jag han hette) och det var kostandsfritt för medlmmar i en SSDF-ansluten klubb.
Ser ut att finnas kvar:
http://iof3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=2778
Jag har själv utnyttjat denna telefonrådgivning då jag var aktiv dykare och var nöjd med resultatet.


/Patrik, torrlagd dykare sedan flera år :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.