Åar - Södra Sverige

Hej
Slingriga åar är bäst 😀.
Jag har kört flera av de som nämns ovan. Jag beskriver turerna med platser, filmer mm på min sida Liv i kanot.
Men jag ger kortare kommentarer nedan:

Övre delen av Nissan (se film) passar dina önskemål bra. Om det är gott om vatten så starta i Norra Unnaryd eller högre upp i Södra Wood Unnefors. En del träd att ta sig förbi men helt ok. Småforsar och fin natur.

Lyckebyån (se film) är din med kräver också en del vatten för att att den forsigare delen i mitten. Men räkna med lyft och en del meck. Vi startade i Saleboda och körde 40 km. Riktigt fin natur med mycket lite kontakt med vägar och samhällen.

Ätran (film) från Åsundens utlopp och ner är fin med några mindre forsar.

Högvadsån kräver mycket vatten om den ska vara paddelbar en längre sträcka. Vi släppte i 15 km uppströms Ullared vid mycket högt vatten och det var en fin tur.

Jälmån (film) med start Daltorpssjön till Brandsmo är fin men för att köra hela sträckan så krävs hyfsat med vatten. Vid riktigt högt vatten går det att fortsätta till Tranemo och då får du mer fors.

Nissan (fin) från Gislaved och ner ett par mil är fin men inga forsar.

Lycka till

Arvid Bååth
 
Hej
Slingriga åar är bäst 😀.
Jag har kört flera av de som nämns ovan. Jag beskriver turerna med platser, filmer mm på min sida Liv i kanot.
Men jag ger kortare kommentarer nedan:

Övre delen av Nissan (se film) passar dina önskemål bra. Om det är gott om vatten så starta i Norra Unnaryd eller högre upp i Södra Wood Unnefors. En del träd att ta sig förbi men helt ok. Småforsar och fin natur.

Lyckebyån (se film) är din med kräver också en del vatten för att att den forsigare delen i mitten. Men räkna med lyft och en del meck. Vi startade i Saleboda och körde 40 km. Riktigt fin natur med mycket lite kontakt med vägar och samhällen.

Ätran (film) från Åsundens utlopp och ner är fin med några mindre forsar.

Högvadsån kräver mycket vatten om den ska vara paddelbar en längre sträcka. Vi släppte i 15 km uppströms Ullared vid mycket högt vatten och det var en fin tur.

Jälmån (film) med start Daltorpssjön till Brandsmo är fin men för att köra hela sträckan så krävs hyfsat med vatten. Vid riktigt högt vatten går det att fortsätta till Tranemo och då får du mer fors.

Nissan (fin) från Gislaved och ner ett par mil är fin men inga forsar.

Lycka till

Arvid Bååth

Filmen från den övre delen av Nissan var riktigt bra! Väldigt uppskattat!

Lite fler nybörjarfrågor :)

- Jag har kollat runt lite på uthyrare. Har du kännedom om någon som man skulle kunna använda sig av för att ta den tur ni tog?

- Vilken tid på året skulle du rekommendera? (för mycket vatten vid våren, risk för stora forsar?)

- Några partier med långa lyft? Tänkte hålla mig till en förhållandevis enkel tur då det är min första. Lite träd här och där gör dock inget.


Återigen, tack för svaren!
 
Hej
Såg ditt svar/fråga först nu.

För Nissan kan jag tänka mig är Isaberg hyr ut och kanske kan ordna med logistiken. Det kostar ofta en del med körning. Har ni bil och takräcke så kan ni kanske kolla efter en begagnad kanadensare på Blocket. Ska ni köra från Norra Unnaryd eller Södra Wood Unnefors så behöver ni bra med vatten (höst till vår, eller regnig sommar). Kolla Vattenwebb hydrologiskt nuläge vid Norra Unnaryd. Minst 2 m3/s är att rekommendera. Denna sträcka innehåller bara små mysforsar och ingen fara vid högt vatten ex tidigt på våren. Mycket vatten kan däremot göra det farligare med träd/brötar över ån. Mycket kraft och inte kul att hamna på tvären mot en stock. Samtidigt oftare lättare att komma över berättar brötar vid högt vatten. Dessa övre mil har inga kraftverk eller långa lyft. Endast ev träd. En fördel med att paddla Nissans övre del när löven har slått ut är att det dämpar ljud från vägar. Naturskönt men oftast ganska nära någon väg.

Vill ni köra längre ner ex Gislaved till kraftverk före Smålandsstenar då kan ni köra hela året utan ett enda träd. Grymt fina ängar med sandbankar efter halva sträckan om man vi tälta. Startar man i Gislaved så slipper man ett längre lyft där.

Trevlig å med smidig uthyrning och logistik är Jälmån. Kolla i så fall med Turista i Nittorp. Bra nybörjartur. Nyfors (finns inte på kartan) till Brandsmo. Bara ett minilyft. Mitt varmaste tips om du vill börja paddla.

MVH Arvid
 
Mellansverige

Om du vill komma till Värmland så finns det Klarälven som är bra inte så liten men flyter på bra och det är enkelt att hitta tältytor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tezooo Breda grunda åar i Storstockholm? Paddling allmänt 5
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
mbay Åar Paddling allmänt 4
Trikåmannen Trevliga åar i Sydöstra Sverige? Paddling allmänt 4
sterneborn Paddlar åar, Göta Älv & Nossan Paddling allmänt 3
stritte Tips om natursköna Åar / Älvar att padla längs? Paddling allmänt 6
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
Kajakjagare Tvåmanskajak får åar Paddling allmänt 3
ian_gotthard Har någon Paddlingstips för åar/kanaler/småforsar? Paddling allmänt 4
ErikTheViking Kan du något om Sveriges älvar och åar? Paddling allmänt 0
igs Myggen 2020 i södra dalälven Paddling allmänt 0
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
Pallet Fina floder i södra Europa? Paddling allmänt 2
Trikåmannen Återförsäljare Riot i södra Sverige? Paddling allmänt 2
ecsrigu Hyra K2 i södra Sverige Paddling allmänt 2
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
srpp Rävholmsträffen nu till helgen (Gbg Södra 5-7 sep) Paddling allmänt 6
alven Trevlig paddelsjö i södra Småland/norra Skåne Paddling allmänt 1
Nitsson Paddeltips i Svealand / södra Svea sökes Paddling allmänt 1
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
srpp Rävholmsträffen nu till helgen (Gbg Södra 31/8-2/9) Paddling allmänt 5
tango Två kajakhändelser i södra Sverige samtidigt Paddling allmänt 0
fredrik73 Turförslag Stockholms södra skärgård Paddling allmänt 6
Syrran Paddla i södra Frankrike, tips? Paddling allmänt 0
berga Havspaddling i södra Norge Paddling allmänt 1
5153 Rävholmsträffen 4-5/ i GBGs södra skärgård Paddling allmänt 3
AnniePalstam Övernattningstur i Gbgs södra skärgård Paddling allmänt 12
bombadill Södra Dalälven samt kuststräckan Gävle-Trosa Paddling allmänt 4
yellowboat80 Paddla i Danmarks södra vatten Paddling allmänt 2
Wibrån En långfärdspaddling tvärs över Sverige Paddling allmänt 11
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
TLufs Ny bok om kanothistoria i Sverige Paddling allmänt 1
Askel få tag på lättviktskanot i Sverige Paddling allmänt 6
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
JCV Sean Rice VM Champ till Sverige Paddling allmänt 0
PeterTK Paddla Finland-Sverige? Paddling allmänt 2
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
landonia Paddeltips Sverige,Norge? Paddling allmänt 2
drleffe Paddla från Läsö till Sverige Paddling allmänt 4
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
curtan Becky Mason kommer till Sverige. Paddling allmänt 0
Timo M Paddla Sverige - Åland Paddling allmänt 16
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
erik_rask Fler Nigel-kurser i Sverige Paddling allmänt 0
Smaavoll Transport av kajakk mellom Finland og Sverige Paddling allmänt 5
johnliungman Riktigt lång älvpaddling i Sverige Paddling allmänt 5
Nitsrek Våttkort i Sverige? Paddling allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.