Contact towline

Lite olika short tows.
Listan nederifrån:
1. Biltema tow, allt från Biltema, funkar men karabiner är för små när man har handskar.
2. Standard tow, använd i några år, fungerar fint med wire-gate karabiner.
3. Tow med ryckdämpare. Tubband med insydd gummilina. Vanliga karabiner, de måste sköljas efter varje tur, annars ärjar de sönder.
4, Whetman tow, inköpt för några månader sen, mest igenomtänkt tow jag har använd. Deras special designade Kraken karabiner är helt grymma.

Lite allmänna tips:
-Undvik knutar, de fastnar alltid när man minst behöver detta. Jag lindar öglor med Dynema fiskelina, några droppar epoxy lim och sen krympslang över.
Undvik vanliga klättrings karabiner. De tål inte saltvatten och måste sköljas med varmvatten efter varje tur. Bättre med wire-gate karabiner i aluminium eller ännu bättre Whetmans Kraken karabiner helt i rostfritt och utan näsa som kan fastna i dina däcklinor.
 

Bilagor

  • 20191225_172056.jpg
    20191225_172056.jpg
    39.6 KB · Visningar: 508
Lite olika short tows.
Listan nederifrån:
1. Biltema tow, allt från Biltema, funkar men karabiner är för små när man har handskar.
2. Standard tow, använd i några år, fungerar fint med wire-gate karabiner.
3. Tow med ryckdämpare. Tubband med insydd gummilina. Vanliga karabiner, de måste sköljas efter varje tur, annars ärjar de sönder.
4, Whetman tow, inköpt för några månader sen, mest igenomtänkt tow jag har använd. Deras special designade Kraken karabiner är helt grymma.

Lite allmänna tips:
-Undvik knutar, de fastnar alltid när man minst behöver detta. Jag lindar öglor med Dynema fiskelina, några droppar epoxy lim och sen krympslang över.
Undvik vanliga klättrings karabiner. De tål inte saltvatten och måste sköljas med varmvatten efter varje tur. Bättre med wire-gate karabiner i aluminium eller ännu bättre Whetmans Kraken karabiner helt i rostfritt och utan näsa som kan fastna i dina däcklinor.

Biltema verkar ha en spännande virkning av repet.
Tack för översikt.
 
Val av contact tow är nog personlig skulle jag säga. Kan du hamna i en situation där du snabbt behöver bogsera bort en person eller i övrigt kan hamna att bogsera en person som inte kan stöda sig själv osv så är en contact tow användbar. Vilken modell du väljer är nog personlig men se till att du snabbt kan frigöra dej från den andra kajaken vid tillfälle. Där finns flera lösningar men en kniv är ju alltid användbar då om man sitter fast med någon forma av lina.

Själv har jag testat rätt många varianter. För tillfället har jag en stum variant som jag fäst på fördäcket.
 
Lite olika short tows.
Listan nederifrån:
1. Biltema tow, allt från Biltema, funkar men karabiner är för små när man har handskar.
2. Standard tow, använd i några år, fungerar fint med wire-gate karabiner.
3. Tow med ryckdämpare. Tubband med insydd gummilina. Vanliga karabiner, de måste sköljas efter varje tur, annars ärjar de sönder.
4, Whetman tow, inköpt för några månader sen, mest igenomtänkt tow jag har använd. Deras special designade Kraken karabiner är helt grymma.

Lite allmänna tips:
-Undvik knutar, de fastnar alltid när man minst behöver detta. Jag lindar öglor med Dynema fiskelina, några droppar epoxy lim och sen krympslang över.
Undvik vanliga klättrings karabiner. De tål inte saltvatten och måste sköljas med varmvatten efter varje tur. Bättre med wire-gate karabiner i aluminium eller ännu bättre Whetmans Kraken karabiner helt i rostfritt och utan näsa som kan fastna i dina däcklinor.

Den övre i bilden ser genomtänkt ut. Jag har byggt något liknande själv. Jag använder statiskt klättersnöre och aluminium/titan böjda wire-gate klätterkarbiner. Jag har delat hela town på mitten med ett skotlås som man använder på fall på segelbåtar. En litet snöre i skotlåset mitt på towlinen gör det möjligt att snabbt få en quick release utifall något går tokigt med bogseringen, alternativt bogseringen är klar och man behöver snabbt dela på enheterna.
 
Jag har ingen erfarenhet av konceptet men är inte en korrekt slagen knop snabbare att få loss än en karbinhake?

Jag har inte heller någon refarenhet av konceptet men däremot av knopar och karbinhakar.

De enda knoparna som går snabbare att ta bort än en karbinhake är smygglarstek eller liknande enligt min erfarenhet.
Fördelen med karinhake är ju också att det ofta går att koppla på och av med en hand (även med handske på).
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...