Supertrött efter löprundan

Jag springer 3ggr i veckan, kör back träning en gång i veckan, ca 10km den andra dagen och ca 15km den tredje.
När jag har kört 15km så blir jag helt slut efter löpningen ca 2 timmar efter.
Försöker äta direkt när jag kommer hem men verkar inte hjälpa, iaf det som jag äter.
Har ingen träningsvärk eller så och har sprungit i ca 2 år ordentligt och ökat i lugn takt.
När jag kör 10 km känner jag inte av det alls...

Hoppas någon kan hjälpa mig med tips...

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
 
Det kanske helt enkelt handlar om att du är sliten efter 3 dagars ganska hård träning?
Hur äter du innan du springer? Vätskebalans? Hur hårt pressar du dig själv under turerna? Är du väldigt smal?

Jag börjar uppifrån med vad jag anser vara det mest troliga....
-För mig så har löpning blivit en livsstil snarare än en hobby. Eftersom jag har problem med löparmage så måste jag tänka på vad jag äter under hela veckan, och brukar dricka mycket vatten under många timmar innan jag ger mig ut för att säkerställa en god vätskebalans.
-Förutom att kroppen behöver vätska och energi för att arbeta så är även kalium viktigt vid hårt muskelarbete då det konsumeras av musklerna. Nu tror jag inte att det är något problem, man brukar få alla näringsämnen som behövs via normal kost, men du förlorar ju inget på att ta en banan till frukost eller lunch...
-Går du på allsköns dieter samtidigt som du tränar så kan ju det ställa till det för dig, musklerna behöver kolhydrater för att arbeta och kommer börja bryta ner muskler om de inte får kolhydrater. Bantar du så förbränns fett som frisätter slaggprodukter under sin nedbrytning. Jag har själv upplevt att jag blir seg och dimmig när jag övergår till ketogen förbränning, men kan inte uttala mig om hur det upplevs av andra. Jag har främst upplevt detta vid långvarig och lågintensiv aktivitet (långa vandringar >1v med för lite mat) och mer sällan vid löpning, men jag brukar å andra sidan springa på kvällstid och lägga mig strax efteråt.
- Jag har upplevt att jag blivit en bättre löpare efter att ha gått upp lite i vikt. När jag var som smalast hade jag för liten energibuffert på kroppen, och blev svagare, långsammare och mindre uthållig. Allt detta har alltså förbättrats väsentligt av att jag gått upp 5-10kg. Det ska dock sägas att jag var väldigt smal och "utmärglad" efter några års hård träning och fokuserad viktnedgång, och således kanske inte är så representativ för normalbefolkningen.
 
Hej!
Hur har det gått? Jag upplever själv liknande problem men har något annorlunda upplägg av veckans träning. Ändå nyfiken på hur och om du har hittat en lösning på tröttheten?

--Emkrist--
 
Hej!

Hur har det gått? Jag upplever själv liknande problem men har något annorlunda upplägg av veckans träning. Ändå nyfiken på hur och om du har hittat en lösning på tröttheten?



--Emkrist--
Jag tror att efter att jag sprang Göteborgsvarvet 2019 maj så släppte allt och efter Stockholm trail 21km så gick jag även på fest på samma kväll.

I februari 2019 så började jag äta/dricka under passet såna här extra energi som ex. gelé som finns i sportbutiker och det hjälpte en hel del.
Men det som gav mest effekt var när jag fick stressfraktur i början av mars 2019, det var superjobbigt för jag hade ställt in mig på Göteborgsvarvet ca 12 veckor senare... Som efter rehab jag ändå klarade av...

Det handlar att lyssna på kroppen så nu ett år senare så springer jag faktiskt varje dag, vissa dagar i månaden blir det 2 mil andra bara 2km

Mitt råd är att lyssna på kroppen, ät något under långa pass och vila så kommer det att kännas bra efter ett tag

:)

Skickat från min PH-1 via Tapatalk
 
Den som springer måste ha depåer i kroppen för att inte drabbas av otrolig trötthet efter. Kosten och vilan är A o O.
När du springer förbrukas dina kolhydratsdepåer. Skall du springa långt, mer än en timme, måste du tanka innan.

När vi sprang halva dagar och hela nätter åt vi rejält med kolhydrater dygnet innan förutom stora portioner av nyttig mat, kolhydrater, proteiner och fett. Inget grönt från underjorden men lagom från ovan för salter etc.
Visst kan man otränad, efter semester etc bli dötrött av att springa.

Men det finns en orsak till du kan ha en smyginfluensa, be labbet kolla ditt blod har du bara aningen för högt värde på vita blodkroppar så är du i zonen och bör bli frisk innan du fortsätter och det är inget att skoja om jag vet tre som blev kvar i spåret tills de bars ut rejält döda.

go tur
 
Jag springer 3ggr i veckan, kör back träning en gång i veckan, ca 10km den andra dagen och ca 15km den tredje.
När jag har kört 15km så blir jag helt slut efter löpningen ca 2 timmar efter.
Försöker äta direkt när jag kommer hem men verkar inte hjälpa, iaf det som jag äter.
Har ingen träningsvärk eller så och har sprungit i ca 2 år ordentligt och ökat i lugn takt.
När jag kör 10 km känner jag inte av det alls...

Hoppas någon kan hjälpa mig med tips...

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Sprungit ganska mycket tidigare. Snittade som mest 5 mil i veckan, så inte på något sätt elitnivå. Nu för tiden blir det bara 2-3 pass i veckan, inga långpass då jag tycker det känns för slitsamt.

Jag tänker att med din uppdelning av passen så är ditt 15 km-pass ditt långpass. Syftet med långpasset är att köra långt, inte fort. Har du provat dra ner på tempot på det passet och blir du lika trött då?

Edit: Missade att det löste sig för dig och att Emilia frågade om en uppdatering. Hon kanske har nytta av mitt svar ändå, så jag låter det vara.
 
För lite info

Du berättar för lite om dig själv. Tänker på ålder, allmän livstil osv. Hade något liknande själv och det berodde på ångest. Inget jag trodde på när läkaren talade om det men nu i efterhand förstår jag att det hade med ångest att göra.


Jag springer 3ggr i veckan, kör back träning en gång i veckan, ca 10km den andra dagen och ca 15km den tredje.
När jag har kört 15km så blir jag helt slut efter löpningen ca 2 timmar efter.
Försöker äta direkt när jag kommer hem men verkar inte hjälpa, iaf det som jag äter.
Har ingen träningsvärk eller så och har sprungit i ca 2 år ordentligt och ökat i lugn takt.
När jag kör 10 km känner jag inte av det alls...

Hoppas någon kan hjälpa mig med tips...

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
thureb Blodtrycksfall i duschen efter bastubad Träning och hälsa 23
camoscio Efter en hälsoundersökning. Träning och hälsa 17
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
aksello letar efter app till iphone Träning och hälsa 2
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
såg gå ner i vikt efter julmaten. Träning och hälsa 68
soderkisen Komma tillbaka efter benfraktur / gipsad Träning och hälsa 13
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
tinook Efter höftoperation. Träning och hälsa 17
mararv Asics GT2090 slut efter 70 mil? Träning och hälsa 20
schweingaard Bastu efter träning Träning och hälsa 9
tmthulin Stopp efter 3 mil! Träning och hälsa 9
ingopongo Efter Vasaloppet. Träning och hälsa 1
Mathew Vad äta efter träning? Träning och hälsa 13
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
Duff Träning efter förkylning Träning och hälsa 9
Calle_sthlm Sötsugen efter träning. Träning och hälsa 5
x-treme Efter influensan? Träning och hälsa 7
markthenils Mat efter träning... Träning och hälsa 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...