Handladdning

Jag har just börjat ladda om ammunition, främst för banskytte. Kalibern i fråga är 308 win. Jag har fått reda på att Lapua tillverkar 4,7 grams kulor vilket jag antar att borde ge en mycket rak kulbana. Jag gissar också att kulan borde vara mycket bra för fågeljakt. Är det någon som har prövat kulan eller någon motsvarande? Så kanske någon vill dela med sig om vad för slags krut ni använder vid laddning av 308:an, själv använder jag för tillfället Vihtavuoris N135.
 
4,7 grams kulor

Jag skulle inte rekommendera den kulan för fågeljakt. Kulan är gjord för älgskytte på bana och har aluminium kärna och hålspets. Den lätta vikten gör att rekylen blir obetydlig trots att utgångshastigheten, beroende på laddningen, kan vara väldigt hög. Den låga vikten gör dock att kulan mycket snabbt tappar farten, vilket gör att precisionen på avstånd över 100 m inte är något att skryta med. Skjuter du fågel på kort håll, exploderar fågeln. Skjuter du på långt håll bommar du antagligen.
 
4,7

Tanken med att skjuta på fågel var mest avsedd för långskytte på kråkor. Köttförstöring är inte väsentligt i det fallet. Jag har tänkt köpa en 22-250 för att få en bra kulbana men i år är ekonomin för hårt ansträngd efter nyliga vapenköp. 22-250:an har hög utgångshastighet och en lätt kula så jag tänkte att fallet kanske kunde vara likadant med kaliber 308 och 4,7 grams kulor. Jag ämnar ändå ladda kulan för att se om jag får en behaglig men effektiv laddning på banan. Tack för informationen.
 
Re: 4,7

Zgink; sa:
Tanken med att skjuta på fågel var mest avsedd för långskytte på kråkor. Köttförstöring är inte väsentligt i det fallet. Jag har tänkt köpa en 22-250 för att få en bra kulbana men i år är ekonomin för hårt ansträngd efter nyliga vapenköp. 22-250:an har hög utgångshastighet och en lätt kula så jag tänkte att fallet kanske kunde vara likadant med kaliber 308 och 4,7 grams kulor. Jag ämnar ändå ladda kulan för att se om jag får en behaglig men effektiv laddning på banan. Tack för informationen.

Reflektion:
Det är lite skillnad på tvärsnittsarean när man tittar på .223" relativt .308", vilket inverkar menligt på luftmotståndet. 22-kulan torde ha ganska rejält mycket bättre belastning än en nästan lika lätt kula i .308 vilket även främjar penetration i djuret.

//B
 
Ballistiska koefficienten...

blir lidande, om man använder fel kulor (fel längd och vikt) för en given kaliber (kuldiameter).

308W som i detta fall, får du tveklöst bästa precision med kulor i viktsegmentet 9,0 - 11,5 gram.

Därför att förhållandet mellan kulans längd, diameter och vikt, är helt avgörande för precisionen och gastrycket i hylsan är lugn.

4 gram är en vikt som hör hemma i kal 22.

En såhär pass grov kaliber, kräver ju även en del eftertanke, när du går på fågeljakt.
Skjuter du i 45 graders vinkel, kan kulan dimpa ner uppåt en mil bort.
Och skjuter du i lägre vinkel mot marken, kan kulan ställa till skada och elände.
Kulor som 308W, som rikoschetterar mot vatten (som exempel), kan färdas långt (1000 meter utan vidare) och döda.
Har själv närpå blivit träffad av en sådan kula.

/Björn
 
Nära bli skjuten..

"Kulor som 308W, som rikoschetterar mot vatten (som exempel), kan färdas långt (1000 meter utan vidare) och döda.
Har själv närpå blivit träffad av en sådan kula."
Lite off topic:
När jag läser detta måste jag berätta om en gång då jag var ute på toppjakt: När jag satt och fikade på en stubbe så hörde jag hur det visslade förbi nånting i luften ovanför mig, någon sekund senare kom en gevärsknall. Jag måste ha slagit rekord i att packa ryggan, spänna på sig skidorna, samt förflytta sig ett antal hundra meter därifrån.

Efteråt har jag undrat, hur nära/långt bort var egentligen kulan??
Någon som har en susning?
/BAX
 
Re: 4,7

Zgink; sa:
22-250:an har hög utgångshastighet och en lätt kula så jag tänkte att fallet kanske kunde vara likadant med kaliber 308 och 4,7 grams kulor. Jag ämnar ändå ladda kulan för att se om jag får en behaglig men effektiv laddning på banan. Tack för informationen.

Lapuas 4,7 grams kula är konstruerad just för banskytte på avstånd upp till ca 100m, och till det är den bra. Många bra tävlingsskyttar använder just den här kulan för älgskytte på bana. Det gäller bara att laborera fram en laddning som ger lämpligt förhåll på löpande älgfigur. Utgångshastigheten får vara ganska ordentlig, för den ballistiska koefficienten för en så här lätt kula i denna kaliber är rätt dålig, så kulan tappar fort hastigheten.

N135 är nog i långsammaste laget för den här kulan. Jag skulle rekommendera N110 eller N120. Du kommer knappast att köra med max laddningar för att få önskat förhåll på älgbanan, och ju lägre utgångshastighet du vill ha, desto snabbare krut bör du använda för att få så små variationer i utgångshastigheten som möjligt.
Snabbt krut = låg nummer (N110,N120...)
Långsamt krut = hög nummer (N140, N150...)
Nu talar jag krutets förbränningshastighet, inte utgångshastighet.

Försöker man få låg utgångshastighet med långsamt krut (och tung kula), kan man råka ut för "underladdnings detonation" (alilatausdetonaatio på finska), med vapensprängning som resultat. Risken för detta fenomen med en så här lätt kula är dock närmast obefintlig.
På den här länken http://guns.connect.fi/gow/gunwsuom.html
finns det en massa information om olika laddningar mm. för den som kan finska (delvis på engelska).
 
Ber om ursäkt för att jag bumpar denna tråd men tyckte det kunde vara bra med tanke på att den innehöll bra information och länkar. Är det någon som har erfarenhet av att handla produkter för handladdning hos skytteshopen.se? Har svårt att hitta någon lokal aktör.. tips på andra bra webshoppar för handladdning uppskattas!
 
Jag tror att du ska söka svar på Robsoft eller Jaktsidan, det är mer fart och liv i dom forumen kring jakt- och skyttefrågor. På Robsoft är det lite mer frispråkigt och ibland otrevligare, men där finns väldigt bra info och kompetens kring handladdning. Jaktsidan är lugnare och trevligare, lite mer vuxet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
casca Handladdning. Jakt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...