Friluftsliv/ampa med barn Torsby till Siljan...

Hej!

Kommer paddla ner till Torsby och har några dagar innan jag skall bege mig uppåt Siljan. Vill spendera fyra dagar i "krokarna" av Torsby.

Jag har tre småknattar, och är öppen för alla förslag. Har du tips på en fin badsjö eller lätt vandringsled för småbarn eller ngt annat guldkorn som passar en barnfamilj så ös på med ditt förslag.

Tack på förhand!
Pia.
 
E16 upp mot Norska gränsen har man över delen av älven Rottnan, lättpaddlat där uppe, det finns också flera badsjöar med tallmo och sandstränder.

E45 söder ut till Tossebergsklätten, förutom utsikten, så kan man ju t ex cykla upp
 
Vill ni vandra över dagen eller en fler dagars vandring?
Vill man vandra över dagen kan Hovfjället vara ett alternativ. Flera vandringsleder och iordningsställd grillplatser, vindskydd m.m.

Vill man vandra flera dagar kan man ta Nordvärmlandsleden från Höljes till Ransbysätern/Sysslebäck, där man går på höjder med fin utsikt. Möjlighet att tälta eller bo på hotell/vandrarhem. Ransbysätern är dessutom ett fint STF vandrarhem i timmerhus.
Visserligen en bit från själva Torsby tätort, men i Torsby kommun, som är stor till ytan.

Området kring Mattila bjuder på flera vandringsleder, runt i krokarna och in i Norge.

En bit från Sysslebäck precis innanför gränsen till Dalarna ligger min egen favorit, Tandövala naturreservat. Sägs ha varit Sveriges sydligaste fjäll. Nu igenväxt, men ändå med fjällkänsla på toppen och vackra vyer.

Lite mer barnvänligt är Sunnes vattenland med massa vattenrutschkanor och bassänger.

Klarälven ligger inte långt ifrån med bra fiskevatten. Eller varför inte en flottfärd, det kanske barnen hade gillat.
 
E16 upp mot Norska gränsen har man över delen av älven Rottnan, lättpaddlat där uppe, det finns också flera badsjöar med tallmo och sandstränder.

E45 söder ut till Tossebergsklätten, förutom utsikten, så kan man ju t ex cykla upp

Hej,
jag kommer paddla Rottnan med familjen och det är efter dessa dagar som jag vill vara några dagar i en stuga för att "sanera oss". Små barn blir ju ohyggligt smutsiga och behöver riktig dusch samt tvätt efter några dagar...

Funderar på det som kallas Glasskogen som ligger lite söderöver, ser fint ut och fortfarande i närheten.

Tack för ditt svar!
pia
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...