Håll, mätt eller hungrig?

Nu håller mina förutfattade meningar om hur min kropp reagerar på att få slagsida.
Vad är håll?
Inget direkt eller enkelt svar när man googlar, jag har försökt en del i alla fall.

Jag kör 5:2, lågenergiintag på max 500 kcal två dagar per vecka, för att jag personligen mår bra av det och det mycket snabbt drog ner ett högt blodtryck (100 i undertryck till 75, på ca 12 veckor). Vill inte säga om det är rätt eller fel för andra, bara att det är bra för mig, OK? Jag är ingen fanatiker/rabiat kring detta. Det är bara basfakta.

Men, nu försöker jag komma igång och springa efter ett uppehåll. 2 senaste rundorna har varit efter jobbet de dagar då jag har lågkaloriintag, och innan jag har ätit mitt sista mål för kvällen. Grymt besvärande håll, som inte ger med sig på hela rundan. Första gången lufsade jag vidare ändå, andra gången testade jag om att gå en liten bit släppte hållet. Men det kom tillbaka på en gång när jag höjde tempot.

Tidigare, som aktiv fotbollsspelare, så hade jag mycket svårt för konditionskrävande aktiviteter inom mindre än 2 timmar efter måltid, håll kom som ett brev på posten.
Men nu, definitivt inte nyäten utan ca 8 timmar efter en lätt lunch, samma problem. Det är det jag inte fattar.

Har håll något med mättnad att göra, eller vad är era erfarenheter?
Någon annan som får håll utan att vara mätt? Relaterat till att vara otränad, kondition eller muskulatur?
 
Nu håller mina förutfattade meningar om hur min kropp reagerar på att få slagsida.
Vad är håll?
Inget direkt eller enkelt svar när man googlar, jag har försökt en del i alla fall.

Jag kör 5:2, lågenergiintag på max 500 kcal två dagar per vecka, för att jag personligen mår bra av det och det mycket snabbt drog ner ett högt blodtryck (100 i undertryck till 75, på ca 12 veckor). Vill inte säga om det är rätt eller fel för andra, bara att det är bra för mig, OK? Jag är ingen fanatiker/rabiat kring detta. Det är bara basfakta.

Men, nu försöker jag komma igång och springa efter ett uppehåll. 2 senaste rundorna har varit efter jobbet de dagar då jag har lågkaloriintag, och innan jag har ätit mitt sista mål för kvällen. Grymt besvärande håll, som inte ger med sig på hela rundan. Första gången lufsade jag vidare ändå, andra gången testade jag om att gå en liten bit släppte hållet. Men det kom tillbaka på en gång när jag höjde tempot.

Tidigare, som aktiv fotbollsspelare, så hade jag mycket svårt för konditionskrävande aktiviteter inom mindre än 2 timmar efter måltid, håll kom som ett brev på posten.
Men nu, definitivt inte nyäten utan ca 8 timmar efter en lätt lunch, samma problem. Det är det jag inte fattar.

Har håll något med mättnad att göra, eller vad är era erfarenheter?
Någon annan som får håll utan att vara mätt? Relaterat till att vara otränad, kondition eller muskulatur?

Dricker du mycket vatten precis innan du springer? För mig är det hur pass full magsäcken är som är avgörande.
 
Nix, magen är helt enkelt ganska tom, det är det som gör mig så förvånad nu.
Jag tror det lutar mer mot rejält otränad. Efter ett nytt långt uppehåll igen, så försöker jag starta om, igen. Nu i förrgår fick jag håll på morgonen, innan frukost, inget vätskeintag.
 
Utan att kunna förklara exakt vad dina problem beror på tror jag helt enkelt att du bara ska köra på. Enligt egna och nära vänners erfarenheter protesterar kroppen bäst den kan om man chockar den med att börja träna efter ett långt uppehåll. Jag var som exempel besvärad av både illamående och blodtrycksfall efter ett längre uppehåll.

Slutsats; Kör på så släpper det säkert med tiden! :)

~Slif
 
Det kanske skulle kunna vara någon form av springteknik som är felet? Ser du till att sträcka på ryggen och slappna av i kroppen? Inga plötsliga rörelser för kroppen? Jag brukar få håll om jag startar i ett för högt tempo. Börja sträcka bröstkorgen, sedan gå, sedan jogga sakta för att sakta men säkert öka tempot i förhållande till att man blir varm och svettig. Om jag någon gång får håll när jag springer är det enda sättet att bli av med det för mig att sträcka musklerna där det gör ont. Kanske måste jag till och med ner på marken för att ordentligt sträcka bålen. När jag var yngre och började jogga för första gången använde jag mig alltid av ett tips min lågstadielärare gav mig. Att alltid springa med en sten i varje hand. Om man fick håll skulle man pressa stenarna i handen. Det hjälpte faktiskt och länge sprang jag med stenar i förebyggande syfte. Lycka till med ditt håll!
 
Mjölksyra

Håll kan bero på syrebrist och mjölksyra som bildas och detta leder till kramp i diafragman.

I musklerna produceras mjölksyra som bryts ner under normal metabolism. Under hård träning hinner inte kroppen att transportera bort mjölksyran från musklerna och koncentrationen kan stiga från normala 1–2mmol/L till över 20mmol/L.

Så börja träna stegvis så kroppen hinner med att lära sig bryta ner mjölksyran, vissa blir hjälpta av att dricka upp till en liter vatten innan träningen...

Lycka till

Mvh troswe
 
Japp, tack för alla svar!
Jag är egentligen inte orolig för hållet, mest förbluffad över att det kommer på nästan tom mage, när jag hela mitt liv trott att det beror på motsatsen... bara att gneta på, pö om pö! Tog det ett tag att dega ihop, så tar det väl ett tag att komma ikapp!

Och, tänka lite mer på hållningen/löpstilen efter uppvärmningen, absolut kan det behövas också! Imorgon bitti ska jag även prova med ett glas vatten innan jag ger mig av, nu blir det nog bara att springa på morgonen ett tag framöver. (Bor i Shanghai, astråkigt att bara springa asfalt/betong i stan och det är helt platt, plus att det nu börjar bli för varmt. Nu är klockan 10 på kvällen och det är nästan +30. Urk!)
 
Farligt?

Förstår egentligen inte varför du springer på tom mage fast efter jobbet är det väl kanske OK, nu är jag ingen fan av att stoppa i sig vansinnigt innan men i alla fall när jag springer i stan eller i terräng (Och framförallt vid Cykling) så springer jag / cyklar jag inte riktigt med huvudet om jag går på tomma reserver. Jag blir ouppmärksam och jag tycker i alla fall på cykeln att det blir lite farligt. jag springer också utan kraft om jag gör det innan frukost. En banan och lite vatten kan dock räcka ibland innan. Men men.
 
Nej, inget egenvärde i att springa på tom mage, men direkt efter jobbet om man inte har mellanmålat, eller direkt på morgonen, finns det ju inte så mycket i den. Jag var i första inlägget mest förvånad att jag fick håll utan att vara "nyäten", som var min tidigare erfarenhet till varför jag fick håll. Men håll är nog lite mer komplicerat än så, uppenbarligen!
 
Det finns några saker man kan göra för att slippa håll, knyta händerna är effektivt (gärna med stenar, kottar, pinnar i händerna). Starta turen i lugnt tempo, det går ofta öka efter första halvan även om man plågas av håll vanligtvis. Andas med djupa och lugna andetag. Ät inte de närmaste 1-3 timmarna före turen.

De två rådande teorierna till varför man får håll är antingen att ligamenten som håller magsäcken på plats belastas. Det skulle förklara att det uppstår lättare med full mage.
Den andra teorien är att det beror på överbelastning av diafragman. Full magsäck skapar tryck upp mot diafragman och ökar då risken för håll. Den goda nyheten är att det blir bättre/försvinner med träning. :)

Får du håll kan du pröva att spänna magen/framsidan av buken, du kan också trycka fingrarna upp under revbensbågen mot smärtan, detta stretchar diafragman. Att ta superdjupa andetag kan också hjälpa.

Det är bra att 5:2-dieten fungerar för dig, tänk på att fastedagarna bör du ta som vilodagar, alternativt de lite lugnare passen då och om du tränar, ät minst hälften av dagens kalorier direkt efter träningen.
Lycka till med fortsatt "hållfri" träning. ;-)
 
Tack för fler svar!
Nu har det av olika anledningar tappats sugar i flera omgångar för jogging/löpning, tyvärr.
Det har ändå bara varit frågan om lättare joggingpass på 2-dagarna, och framförallt på morgonen, innan effekterna av lågkaloridagen egentligen krympt ork och energi, så det har inte varit så farligt slitsamt.
Lyftet med 5:2 var redan efter 3 månader ett sänkt blodtryck, den effekt jag önskade, och några omkrets-cm och kg mindre som bonus, som nu ligger konstant.

Men återigen, frågan uppkom pga nyfikenhet på håll då jag inte var "nyäten". Ingen stor sak kanske.
 
Nyäten eller nyskiten spelar ingen roll för mig, jag får håll ändå i de perioder när jag har problem med det. Men jag har märkt ett mkt återkommande mönster genom åren: Problemen försvinner när jag blir mer vältränad. För mig är det bara till å lunka på och genomföra pass efter pass med smärta så försvinner det sen. No probs.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...