Ändra storlek bild = kb/Mb ? pixlar ?

Jag har använt olika program för justering av bildstorlek.

Vilket gratisprogram anger kb storleken när jag minskar tex så att det stämmer också när jag sparat ?
Finns det någon lathund att gå efter, ökar/minskar kb om bildfilen associerar till olika bildöppnare ?

Pixlar o granater, jag ger upp snart...
 
Ett program kan (på grund av hur JPEG-komprimering fungerar) inte veta storleken i kB för en JPEG-bild innan den har provsparat. Det kan möjligen gissa, men två olika bilder (med samma antal pixlar) sparade med samma komprimeringsgrad ger olika stora filer beroende på hur motiven ser ut.

Det man brukar göra om det är väldigt noga med filstorleken är att spara filen med ett halvdussin olika komprimeringsgrader och sen välja den fil som får "bäst" storlek.
 
Ett program kan (på grund av hur JPEG-komprimering fungerar) inte veta storleken i kB för en JPEG-bild innan den har provsparat. Det kan möjligen gissa, men två olika bilder (med samma antal pixlar) sparade med samma komprimeringsgrad ger olika stora filer beroende på hur motiven ser ut.

Det man brukar göra om det är väldigt noga med filstorleken är att spara filen med ett halvdussin olika komprimeringsgrader och sen välja den fil som får "bäst" storlek.

Mmmm jag vet, usch vilket skit...grrrrrr
Gjorde en jättefin lathund o pustade ut, sen när frugan skulle göra några webbsidor så stämmer ju inte den där jäkla byrackan, eller lata hunden...
 
Finns det någon fruktigare variant?

Det finns nâgon typ av plug-in till iPhoto som ska göra ungefär samma sak.
Finns en del info pâ apples websidor.
Nu gillar jag inte iPhoto och kör endast Pixmator och sâ gissar jag lite när jag vill krympa bilder.

Antagligen finns det nâgot liknande BDsizer till kattlâdorna oxâ.
 
Tycker

att Photoshop Elements är prisvärt och enkelt och ger bra resultat. Lite synd om man inte lägger lite tid på att förbättra sina digitala bilder. Att göra bildurval, lite snabb photoshoptillfixning och lägga upp i digitala album på nätet t ex Picasa eller flickr är en flott och bra gest åt de som man vill skall titta på bilderna efter olika friluftsutflykter.

Thure
 
När jag förminskar bilder för att t ex lägga upp här så gör jag så här

1. minskar bildens storlek från t ex 3744x5616 till den upplösning jag vill ha på skärmen, t ex 400x600

2. applicerar skärpa eftersom bilden tappar skärpa när man förminskar den (oskarp mask hög mängd 400-500 och väldigt liten radie 0,2-0,3 för skärmupplösningar)

3. Ändrar färgprofil till sRGB (om bilden har en annan profil, t ex AdobeRGB)

4. använder "spara för webb och enheter". Då kan man se filstorleken innan man sparar. Detta kommando sparar inte heller inbäddad exif-info om bilden vilket gör den mindre.

Jag arbetar bara med photoshop men liknande finns nog i Elements också. Håller med Thure om vikten att ge bilderna en liten omgång innan man lägger upp dem. Digitala bildfiler är sällan "klara" direkt ur kameran.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson En bild över höstfjäll/vårfjäll att låna ut? Fotomotiv 7
jamo Dagens Bild-tråden Fotomotiv 71
torpeden BEDÖM MIN BILD Fotomotiv 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...