taktiker göteborgsvarvet

Hej!
skulle vara kul om folk delade med sig av sina löptaktiker efter årets göteborgsvarv och om detta fungerade bra eller dåligt.

Jag kan ju börja själv:
jag tänkte att jag skulle öppna upp loppet med ett ganska hårt tempo och sedan försöka hålla detta så länge som det gick och sänka om jag blev alltför trött. Detta hade kanske varit en bra taktik om jag inte börjat riktigt så hårt som jag gjorde, tog nästan helt slut efter halva loppet och fick springa resten på vilja och telefonstolpar till ben. Så till nästa år satsar jag på att köra lite jämnare.

Mikael
 
1999-2000 sprang jag två stockholmslopp och ett göteborgsvarv och min erfarenhet är att startgruppen spelar stor roll.

På göteborgsvarvet startade jag långt bak och passerade säkert femtontusen löpare (baserat på startnumren). Då handlade första halvan av loppet mest om att tränga sig fram. Tid 1.45.

Stockholmsloppet samma år hamnade jag i en lite bättre startgrupp, men fick fortfarande trängas lite. Sista kilometrarna på Strandvägen-Radiohuset-Valhallavägen var tunga, men klarade 1.34.

Stockholmsloppet 2000 hade jag äntligen hamnat i första motionärsstartgruppen och kunde löpa obehindrat. Jag är ofta seg i starten, medan de flesta tokspringer första kilometern. Nu hamnade jag i rätt bra balans och lyckades hålla ett 4.10-tempo större delen av loppet. Kände mig ovanligt fräsch vid Nybroviken (~17 km), men säckade återigen ihop i motlutet upp mot Valhallavägen. Väl inne på stadion hade upptäckte jag dock att det fanns krafter kvar och drog om ett antal andra med sluttid på 1.27. (Min farmor tog en skön bild på Strandvägen där jag - 1,66 lång - springer till synes oberörd bredvid två kämpande 1,90-snubbar med smal konstitution, linne och löparshorts.)

Sammanfattningsvis: Jag kan inte springa så fort i början och dessutom hade jag aldrig sprungit mer än 15 km på träning. Därför blir det ofta jakt och passering som gäller, vilket iofs är rätt motiverande.

Numer kämpar jag för att ens komma ut och löpa två gånger i veckan och sedan klara 6 km i vår kuperade slinga på under 29 minuter... Mina vanor är klart oregelbundna, men jag måste hantera min annalkande trettioårskris på något sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prylManne Springa Göteborgsvarvet med vätskesystem? Övriga aktiviteter 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...