jägar-funderingar

nu har jag sett ett antal personer skriva om jägartjänst i lumpen, träna rätt inför, var är det bra och bla bla..

jag har en fråga:

varför vill man prompt göra lumpen som jägare?
problem med manligheten...? träningen..? (upplysning: skogen är öppen jämt för alla) eller är det helt enkelt så att jag är dum som inte ser nyttan och nöjet i att lära sig våld och dödande i den högre skolan?
[Ändrat av berghå 2003-09-19 kl 21:20]
 
Hmm..det är nog inte dödandet som är det primära. Kanske att lära sig mera om naturen...att tänja på gränser...mm. Vad vet jag.
Strapatser är väl en trend.

//Per
 
Ett sätt att testa sina gränser

Kan ju vara ett sätt att testa sina gränser.

///Björn Som vill göra värnplikt som jägarsoldat
 
Jägartjänst!

Ja, vad kan det vara för fel att träna och lära sig att försvara sitt land i händelse i krig?!
Att fritt få röra sig i Sveriges storslagna natur, att ha sin egna åsikter, att inte behöva vara rädd när man går ut för bombattentat mm.

Att få uppleva och lära sig lite mer och hårdare än va andra gör, att bekräfta sin styrka fysiskt och psykiskt, att få dom där riktigt bra vännerna och att få bara få äran att göra en liten insats för sverige i tiden.

Att dessutom få en massa ny kunskap i överlevnad, lavintjänst, skidåkning mm är ju bara en liten del av varför vi vill göra värnplikten som jägare.

Jag är en stolt jägare och det kan ingen ta ifrån mig.

(Visst hade världen vart bra mycket bättre utan krig, konflikter och militär men idag så är det inte så.
Tänk på att Sverige inte har någon krigsmakt utan en försvarsmakt för att vi skall kunna skydda oss vid en oförutsedd händelse militärt som civilt)

Mvh Daniel Bergman
 
Re: Jägartjänst!

mountainman; sa:
Att fritt få röra sig i Sveriges storslagna natur, att ha sin egna åsikter, att inte behöva vara rädd när man går ut för bombattentat mm.


att få röra sig fritt i naturen, det har vi ju allemansrätten till..
och egna åsikter har jag med och jag har inte ens gjort lumpen, även om de kämpar tappert för att få dit mig! =)
bombattentaten sen? blir man odödlig också? skulle kanske rycka in ändå...
 
Visst kan var och en fritt ge sig ut i naturen. Men kan man få en gratis utbildning o
m att vistas i naturen (t o m betald) så är väl det ännu bättre. Traditionellt har någ många upplevt militärtjänsten som ett ok. Men om man har haft möjlighet att aktivt välja vad man skall göra i militärtjänsten och verkligen lär sig något så blir det betydligt mera meningsfullt.
 
Att göra lumpen som jägare gjorde jag av flera skäl:

Ska man göra lumpen är det lika bra att göra det ordentligt, och med något man är intresserad av. På ett jägarförband är de flesta välmotiverade och hyfsat vältränade (ungefär som sina friluftskompisar) vilket gör det hela mycket roligare. En väldigt stor del av mina lumparkompisar har intressen som verkar delas av flertalet i detta forum. Hur kul hade det varit att tillbringa ett år med chipsätande veklingar som gnäller om det börjar ta emot och bara vill åka hem och kolla på video?

Att öva på att döda på ett jägarförband görs ganska lite, garanterat mindre än på ett infanteriförband tex. De som tror de ska få skjuta mycket och se häftig ut blir snabbt besvikna på jägartjänsten (och avbryter i många fall). Till stor del handlar det om en variant av friluftsliv, dvs att under en vecka hålla sig mätt och varm o go fram tills skottillfället. Och jag tyckte det var jävligt coolt att skida fram i ödemarken en månklar natt när temperaturen kryper under 30-strecket.

Sedan finns det tyvärr de som av tuffhetsskäl vill bli jägare och som springer runt på stan med fula plutonsjackor med någon häftig text på ryggen som ska berätta för omvärlden vilken fet snubbe de är, men de är lyckligtvis inte så många.

/Andreas (prickskytt K4 96/97)
 
Kunskap och erfarenheter borde inte vara fel?, när man väl har dom kan man använda dom effter eget behag.Sedan skilljer sig behagen något, de flesta är trottsallt inte illgärningsmän.
 
Re: Re: Jägartjänst!

berghå; sa:
att få röra sig fritt i naturen, det har vi ju allemansrätten till..
och egna åsikter har jag med och jag har inte ens gjort lumpen, även om de kämpar tappert för att få dit mig! =)
bombattentaten sen? blir man odödlig också? skulle kanske rycka in ändå...

Han syftar ju på att det är tack vare vårt svenska försvar som vi fortfarande är landet Sverige, och inte området Svitjod i Sovjetunionen eller den nordtyska provinsen Schweden.

(Fast det kan ju alltid diskuteras om det är försvarets förjänst eller politikernas förtjänst. Men NÅGONS förtjänst är det, antagligen:)


För många handlar det ju om att få papper på sin duglighet. Det är ju ungefär som att gå i skolan. När jag skulle mönstra var det i alla fall mycket snack bland polarna om vilka typer av tjänster som var bra när man söker jobb efter lumpen.

Jag vet dock inte om det är en skröna eller statistiskt fastställt att många stora företagsledare har ett förflutet som jägare?
 
berghå; sa:
nu har jag sett ett antal personer skriva om jägartjänst i lumpen, träna rätt inför, var är det bra och bla bla..

jag har en fråga:

varför vill man prompt göra lumpen som jägare?
problem med manligheten...? träningen..? (upplysning: skogen är öppen jämt för alla) eller är det helt enkelt så att jag är dum som inte ser nyttan och nöjet i att lära sig våld och dödande i den högre skolan?

Troll?
 
FJS90/91; sa:
berghå; sa:
nu har jag sett ett antal personer skriva om jägartjänst i lumpen, träna rätt inför, var är det bra och bla bla..

jag har en fråga:

varför vill man prompt göra lumpen som jägare?
problem med manligheten...? träningen..? (upplysning: skogen är öppen jämt för alla) eller är det helt enkelt så att jag är dum som inte ser nyttan och nöjet i att lära sig våld och dödande i den högre skolan?

Troll?

Verkar onekligen så tyvärr.
 
Militär inte mulle

Troll eller inte, jag tycker det är ganska märkligt att många verkar (miss)uppfattat sina uppgifter under militärtjänsten.
Jag tror inte att meningen med att utbilda militära förband är att lära dem friluftsliv utan att på bästa möjliga sätt genomföra underrättelseinhämtning som leder till att fler fiender dör eller deras framryckning hindras eller att faktiskt döda dem själv.
Idag används visserligen jägarförband mest till underrättelse och i viss mån sabotagestrid de som verkligen dödar är mekförbanden...
Apropå att det inte skjuts så mycket på jägarförbanden har jag ingen personlig erfarenhet av, där jag var sköts det en hel del och den bästa överlevnadsutbildningen är att lära sig byta magasin snabbt.
Sluta be om ursäkt för att ni genomgått en utbildning som i sin förlängning syftar till att bevara Sveriges och svenskarnas frihet!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...