Bropendling?

Tjenare! Bropendling ser otroligt spännande ut, jag skulle vilja veta vilke utrustning som krävs för att kunna utföra det. Bron har jag redan fixat så det är löst...


//Andreas
 
brohopp

tja, jag har gjort det runt 30gånger nu och det är riktigt häftigt...

För det första måste du ha lång efarenhet av klättring/repslagsarbete.

det viktigtaste är nog att man lägger ned lite tid på att kolla hur pendlingen går till så man inte åker in i nån pelare eller så...

ankaret måste sitta riktigt bombsäkert, där repet går i nåra kanter eller så, så måste man sätta repskydd eller tjock slang...

helkroppssele är att rekomendera.

dubbla rep!!!

ett rep som man sätter stenhårt som man gör en åtta så långt ut man vill sitta fast...
de andra repet kan man också sätta fast rätt hårt...
i det andra repet sätter man en repbroms så att man kan komma ned, när man ska hoppa så sätter man fast åttan som sitter i det första repet i selen med två låsbara karbiner.repbromsen som är i kopplad i andra repet kopplar man också i selen.
då kan hoppa...

när man vill komma loss från repet så har man en prusik/repklämma som man satt i repet man åttan i.

i prusiken har man satt en slinga som man ställer sig i, samtidigt som man står där kopplar man bort åttan från selen så kan man lungt fira ned sig...

detta var kortfattat... eller kanske inte så kort...

asså du behöver:

*Erfarenhet
*Helkroppssele
*runt 10st 120cm slingor
*Två rep
*repsnöre
*Repbroms
*Många karbiner
*Tillstånd (om du inte vill göra som mig)

är det nåt jag glömt?

vilken bro hade du tänkt dig då?

Mvh/Kim
[Ändrat av kim88 2003-06-13 kl 19:59]
 
Tack för ett bra svar Kim! Jag som varken har klätterutrustning eller kunskaper inom det kanske inte skall prova på bropendling trots allt...men det ser ju bara så härligt ut...hm...nja...men man ska väl ta det säkra före det osäkre ibland :)

Bron jag hade tänkt mig är Wiiforsbron med en höjd på ca 20m som ligger strax utanför Sundsvall.
Nån gång i framtiden får jag väl hoppas det blir av...

Man får väl slänga upp ett snöre och leka lite tarzan istället!

Ha de!
 
lycka till!

Lycka till!

Jag börjar tröttna lite på broar så jag hade tänkt prova från nån kran nånstans, skulle va rätt häftigt...

Skriv gärna till mig om du skulle komma ned till stockholm och vara sugen att prova...! :)

Mvh, Kim
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.