Äventyrsföretag?

Hej

Jag undrar hur ni andra ser lite på alla de här adventure företag med bara en massa gamla soldater som ledare? Jag har nog knappt träffat på ett enda där det fungerar som det borde i naturhänsende. De flesta av ledarna är ju nästan värre än sina deltagare ofta från storstaden som är ute på konferens och ska ha något tufft att prata om över ölen på kvällen.

Eller har ni andra synpunkter? Jobbar någon på ett sådant?
 
jag förstod inte riktigt vad du är ute efter att diskutera? vad är det som stör dig? utveckla gärna, det här kan bli en intressant tråd.
 
Inte mitt intryck

Vore intressant med några exempel.

Jag har tvärtemot stött på ett par avdankade militärer som varit mycket bra på att förmedla miljötänkande och biologisk kunskap samt lärt ut spårlös färdsel etc i samband med friluftsliv i "adventureföretag".

Men rötägg finns i de flesta brancher.

Thure
 
Jag jobbar delvis med kanot och kajakuthyrning i lite å. Nere i småland där det är populärt nu på höstkanten både från danska och svenska företag att ha sådan här verksamhet. Men ofta så lämnas det kvar en hel del "markeringar" utmed ån och sjöar så att de ska hitta dit när de är ute med gruppen etc och ibland när det kan bli körigt för dem så med kantringar och liknande vid gruppen så har det hänt mer än 1 gång att de har lämnat kvar utrustning utan att ta något större ansvar för den. Medans jag inte alls upplever det här med privatpersoner i samma utsträckning.
 
Jag förstår fortfarande inte din poäng: var kommer fd militärer in? Utgör de en speciellt slarvig grupp som ofta skräpar ner? De militärer jag arbetat med/för brukar sköta sig mycket bra, även när det gäller naturhänsyn, och framför allt när det gäller säkerhet.
 
Jag antar att du med fd "militärer/soldater" menar fd yrkesofficerare - soldater har väl de flesta svenska män varit, iallafall de som fick skäggväxt innan millennieskiftet? :p

Är den gruppen överrepresenterad i "outdoor-branschen"? Kan inte säga att jag har lagt märke till fenomenet.

(Och ett stort Hej! till Johan)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.