Svensk Abbey?

Är det någon som har förslag på svenska författare som skriver i samma anda som Edward Abbey? Jag har hört mig runt lite grand, men det närmaste jag har kommit är de gamla goda Svante Lundgren, Hans Lidman och Co. Men de skriver ju, vad jag känner till, mer om den rena naturupplevelsen. Vad jag - eller rättare sagt en friluftsintresserad kanadensisk vän till mig som för tillfället bor i Sverige - letar efter är någon som likt Abbey också delar ut en välförtjänt smocka här och var, naturbeskrivningar blandade med lite samhällskritik och djävlar anamma. Bland amerikanska författare tycks det formligen drälla av den här sortens författare, men jag kan som sagt inte komma på någon svensk.

Jag kan för övrigt tipsa om Svante Lyséns bok "Under frihetens himmel", som jag köpte igår efter att ha lyssnat på hans MYCKET intressanta föredrag om ett år på Svalbard. Gå på hans föredrag om tillfälle yppas, och köp eller låna boken!

MVH

Axel.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.