Ammarnäs-Kvikkjokk

Nu när STF fått en egen del i forumet så vill jag passa på att fråga något som jag tagit upp på annan plats. Nämligen Kungsleden mellan Ammarnäs och Kvikkjokk. Skulle Inte STF kunna bygga ett par stugor där så vandrare som vill gå hela Kungsleden utan tält kan göra det.
Det finns ju redan några ställen att övernatta på, såsom Adolfström och Jäckvik......kanske något mer. Men en eller två stugor till skulle kanske få mer folk att förverkliga drömmen om att gå hela Kungsleden.

Har STF några planer på detta?

Om inte. Vad är det som hindrar detta?


Hälsningar Peter
 
Nu när STF fått en egen del i forumet så vill jag passa på att fråga något som jag tagit upp på annan plats. Nämligen Kungsleden mellan Ammarnäs och Kvikkjokk. Skulle Inte STF kunna bygga ett par stugor där så vandrare som vill gå hela Kungsleden utan tält kan göra det.
Det finns ju redan några ställen att övernatta på, såsom Adolfström och Jäckvik......kanske något mer. Men en eller två stugor till skulle kanske få mer folk att förverkliga drömmen om att gå hela Kungsleden.

Har STF några planer på detta?

Om inte. Vad är det som hindrar detta?

Hälsningar Peter

Hej förlåt för sent svar, var tvungen att höra mig för lite och alla har nu en intensiv period då vi äntligen öppnar upp alla fjällstationer och fjällstugor.

Frågor som att öppna framtida nya stugområden är dock en föreningsfråga/styrelsebeslut och inte en driftsfråga. Men på vår senaste Riksstämma kom en liknade motion in. Du kan läsa styrelses svar här på sid 54-55. Det är i o f inte specifikt för Kungsleden, utan mer hela fjällkedjan.https://www.svenskaturistforeningen.se/app/uploads/2018/03/riksstamman-2018-wordpress.pdf

Men om vi ska svara lite mer specifikt på din fråga finns idag inga planer på att ytterligare förtäta med nya fjällstugor i detta område. En utav anledningarna är att det redan idag finns flertalet stugor som är mer tillgängliga och ändå har en begränsad beläggning sommar som vinter i andra delar av fjällkedjan.

Detta område är också en utmaning kring infrastrukturen vilket kraftigt begränsar efterfrågan och en sådan satsning skulle kräva nya markupplåtelse från Staten med godkännande från olika håll som inte heller är helt lätt.

Men vi håller med om att det är en fantastisk del av fjällkedjan som vi gärna uppmuntrar flera att besöka men för tillfället så är det inte prioriterat med stugor i detta område.

Ett förslag är att du lämnar in en motion i frågan till Riksstämman 2020:)

Vänligen Jenny Engström, kommunikationsansvarig STF
 
Hej,
gick den nämnda sträckan i början av september 2018 och tackar STF att det inte finns och planeras stugor. Det hade ändå inte räckt med bara 2 stugor, det är långa avstånd på vissa dagsetapper och tält är ett måste.
Man vill inte att den sträckningen ska bli lika förstört som den övre delen av Kungsleden (Kvikkjokk till Abisko). Jag shockades av när jag fick korsa Kungsleden 2017 vid Sälka. Fjällstugeplatsen var ocharmigt med en massa småbyggen omkring och det snickrades överallt. Själva shoppen var megastor och man kunde betala med kort. När jag gick därifrån såg jag horder av människor närmar sig stugplatsen och det var i slutet av Augusti. Så var det inte när jag gick Kungsleden 2003 i början av Augusti. Då var det en charmig stugplats.
Bevara nedre Kungsleden som den är, därmot skulle det inte vara fel med några rast- eller vindskydd. Tackar för den splitternya raststugan mellan Rävfallsstugan och Ammarnäs.
Med vänlig hälsning, Veronika
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...