Läget första delen av Nissan

Hade tänkt att paddla Nissan under sommaren med vår nyligen inspärrade kanadensare. Planen är att dela upp den i lagom bitar som passar efter ledighet och lust.
Vill det sig väl börjar vi nu på onsdag men så slog det mig att det kanske är ynkligt lite vatten eller massa vindfällor?
Någon som har koll på läget på första biten, är det ett hopplöst projekt med mer bärande/kånkande på kanot än paddling?
 
Paddlade från Mulseryd nu den 18 aril och sträckan ner till Unnerfors var katastrof. Nu har vi små Packraft som är lätt och smidigt att ta sig fram med och även lyfta förbi alla trädfällen och bröte.
Kan starkt rekomendera torrdräkt då det blev mer gå i vattnet än paddling den första biten.
Efter Unnerfors så blev det bättre men inte helt bra, det var en del träd även den sträckan så det blev en del både över och under träden. Med packraft så gick det att köra lite slalom och trixa sig förbi de flesta hinder, men inte alla. Kanot kan jag tänka mej blir betydligt värre än en liten packraft.
Det är riktigt lågvatten så det blev en del bottenskrap på de strömmande vattenpartier som faktiskt finns, vi fick info om att vi var typ en månad för sent ute.
Överlag, trots lite slit så är ån riktigt härlig med mycket vildmark känsla och den ringlar sig i skogslandskap hela den biten vi körde.
Vi avslutade pga sjukdom vid Öreyd istället för som tänkt i Gislaved.
 

Bilagor

  • nissan trassel.jpg
    nissan trassel.jpg
    97.2 KB · Visningar: 832
Tusen tack för den infon! Det verkar som om vi får tänka om inför denna paddling...... Någon som har koll på läget Ang Nissan längre ner?
 
Hej
Från Gislaved och ner lär du inte få problem med träd. Ån är så pass bred då. Däremot så blir det några längre lyft pga kraftverk. Jag har för mig att vi drog 4 km med kanotkärra vid Hyltebruk men jag kan ha blandat ihop var det var länge ån det var.
Ha det bra
Arvid
 
Ifrån öreryd och neråt är det inga större problem med träd.
Kan vara något enstaka som fallit i vinter för det var inget under förra sommaren. Och de flesta som har en alu kanot finner inga jätteproblem med bottenskrapen i den norra delen av ån dvs unnefors och söderut. Väldigt vacker att paddla så rekommenderar dig att göra det.

Jag skulle inte paddla unnefors och söderut med en kajak tex. Men ifrån sjöarna och ner mot Gislaved är det inga problem. Och är långa lyft vid Hyltebruk samt ån börjar bli bred där också.
 
Sträckan mellan Unnefors och Hammarsjön var helt okej för tre veckor sedan. Paddlingsbart hela tiden även om det låg träd ivägen ibland.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peter.nou_gmail.com Parkering i Östra Stockholms skärgård? Läget aug 2019 Paddling allmänt 5
javart Is läget Stendörren ? Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
PS-VKF Första målgång i K2-Bandet Paddling allmänt 0
svala Första köpet Paddling allmänt 3
Agadesign Första turen någonsin Paddling allmänt 7
Kajaktobbe Tips inför mitt första kajakköp Paddling allmänt 9
Tjommee Första kajakturen Paddling allmänt 4
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
turist Nybörjarfrågor om första kajakköp Paddling allmänt 3
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
jampa2 Årets första paddeltur Paddling allmänt 1
Röjan Första pagajturen Paddling allmänt 0
hassex Årets första roll utan våtdräkt Paddling allmänt 7
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
jampa2 Årets första tur Paddling allmänt 11
Hederstedt Första turen i kajak ... och lite frågor ... Paddling allmänt 22
flajjer Stockholm-Estland i kajak avklarad - första etappen Paddling allmänt 1
bogart Årets första tur... Paddling allmänt 5
fredrikn Mina tankar inför mitt första kajak köp... Paddling allmänt 13
hassex Dom första långfärdspaddlarna Paddling allmänt 3
paddla Äntligen första turen! Paddling allmänt 0
Årets första tur Paddling allmänt 0
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
Timmuz Norra delen av Vänern? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...