Storlek på Excalibur mattork

Jag är på jakt efter en mattork och har, efter att ha läst åsikter och recensioner, bestämt mig för att köpa en Excalibur. Jag har dock aldrig sett dem i verkligheten och funderar på vilken storlek jag ska välja. Modellen med 4 brickor är mycket billigare än de andra, men jag är osäker på om den är för liten. Mellan 5 och 9 brickor skiljer det inte så mycket i pris. Jag vill torka mat till 2-3 personer för fjällturer på någon vecka. Har tidigare torkat i varmluftsugn.

Finns det någon annan fördel med större tork? Torkar de jämnare? Jag tar gärna emot tips från er som har erfarenhet av att använda mattork.
 
Om du klipper till sträckmetall till plåtstorlek och skaffar viker ett par platta plåtar till har du redan torken i din ugn.
Mängd du behöver 4 dl per portion x måltider x personer x dagar + 2 det är ditt behov.

go tur
 
Senast ändrad:
Vi har 5-brickorsvarianten som förutom termostat har timer med möjlighet att köra två tider med olika temperatur - 4-brickorsvarianten har inte lika bra kontroller. Vi har inte haft den så länge men har nu torkat till vår första fjälltur. Vi har alltså inte ätit den torkade maten ännu...
Man får plats med ca en portion gryta per täckt olla, vilket gör att jag tycker 5-brickorsvarianten passar bra för två personer, om man ska vara ute en vecka och vill ha olika mat olika dagar orkar man ändå inte laga hur många maträtter som helst på en gång. Om man vill torka stora mängder frukt och grönt kan kanske en större tork vara användbar.
Förutom att ställa in tid och temperatur behöver man rotera ollorna en gång i början för att få det att torka jämnt, sen kan man låta den jobba ifred.
Kolla upp måtten, den tar ganska mycket plats att förvara, om man bor i lägenhet kan varmluftsugnen kännas som en bättre lösning.
 
Excaliburtorkarna tar upp jättemycket bänkyta oavsett modell, och prisskillnaden mellan modellerna är relativt blygsam. Av den anledningen valde jag modellen med 9 ollor. Jag har dock för mig att modellen med 4 ollor använder ollor som är lite mindre, och tar nog upp aningen mindre bänkyta.
Har du en lämplig plats där höjden är begränsad kan en mindre modell vara lämplig, men annars rekommenderar jag att du tar en stor.

Som nämnts tidigare kan det vara bra att vrida alla ollor 180 grader efter ett par tre timmar. Efter det kan man låta ugnen vara.

Jag torkar 16 portioner per dygn i min tork, vilket stämmer bra med det LottaH skrev. Det ryms nog lite mer, men jag brukar göra 4 portioner per recept och det blir då lämpligt. Beror ju litet på vad du torkar, men det ger dig en uppfattning om kapaciteten.
En full ugn med köttprodukterna och sen en till ugn med resten.
Onödigt hög kapacitet kan tyckas, men det är väldigt smidigt att kunna producera en veckoförbrukning för två personer under en helg.
Visst funkar det att torka i både vanlig ugn och varmluftsugn, men det är inte i närheten samma grej.

Har skrivit en del om min ugn i den stora tråden "Torka mat".
 
Tack så mycket för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag har plats, så valet blir nog mellan 5 och 9 ollor. Att torka i vanlig ugn fungerar så klart, men jag vill nog ända ha en separat tork.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
Brune Äta kiwi med skalet på? Friluftsmat 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...