Torka mat

Någon som vet vart man kan köpa en vakumförpackare?
Foodsaver är klassikern, snabbare om man skall köra stora mängder och säkert mer hållbart, men de kostar från dryga två tusenlappar och uppåt. Kjell & Company säljer Clatronic för en bråkdel av de priserna, fullt tillräcklig om man bara torkar sin fjällmat ett par gånger om året. Det tar antagligen lite längre tid än med lyxmaskinerna, kör man mycket samtidigt får man göra små pauser så att inte svetslisten blir överhettad. Billigare påsrulle också.
Räkna med att bägge "misslyckas" med påsförslutningen minst en gång a tio, men det gör ju inte så mycket när maten är torr.
Varning för de handhållna varianterna på ICA m m, verkligen inget att satsa på.

Edit: såg inte att Shaguar skrivit samtidigt :)
 
Då har jag torkat min första "riktiga" mat i min OBH-tork.

Jag gjorde (tillagade som vanligt) Chili con carne på 400g fryst nötfärs (10%), 4dl vatten, en burk heinz vita bönor i tomatsås, samt en påse "chili con carne-kryddmix" av ett märke som jag redan förträngt.
Smaken var ganska tam redan vid normal tillagning, men hur som helst.

Jag bredde ut en portion kokt ris och chili på det "fettdroppsfat" som medföljer torken. Körde torken på ca 60 grader i kanske 3 timmar, varpå smeten var torr nog att överföras till nät-ollorna från Biltema.
Körde sedan på och försökte hålla temperaturen på max 50 grader. Efter 5-6 timmar var riset torrt, och avlägsnades. Chilin var klar efter ganska precis 10 timmar.

För den det kan intressera var startvikten på riset 124g och för chilin 190g, vilket sedan minskade till 81 och 47g respektive. Färdig portion med ris och chili = 90g.

Provsmakning är schemalagd imorgon, förmodligen i skogen =)


Då slänger jag in en kort recension av OBH-torken också.
Jag hade problem att hålla nere temperaturen. Enligt specifikation skall luftreglaget på toppen reglera temperaturen mellan 50-70 grader. Tidigare då jag kört frukt har detta stämt tämligen bra, men nu ville den bli varmare än så. Notera att torken inte är termostat-styrd.
Mest troligt berodde detta på att jag nu hade en olla av betydligt tätare nät (se tidigare). Jag misstänker att detta hindrade värmen att ta sig ut. Trots öppen toppventil gick tempen snabbt upp i 65-70 grader, men med några distanser mellan lock och den övre ollan gick det lätt att justera ner till 45-50 grader.

Det blev successivt svårare att hålla nere tempen under 50 grader, och jag fick höja locket någon gång i timmen. Efter 8,5-9 timmar kände jag på en ärt-stor bit och kunde konstatera att den kändes torr, men gick att klämma ihop och hade en torr-mjuk känsla i mitten. En känsla inte helt olik "fnaset/ullen" i fnösketickor.
Ganska precis efter detta blev det omöjligt att hålla nere tempen, och trots att jag tagit bort locket helt höll sig temperaturen på 66 grader.
Jag tolkade detta som en bra indikation på att all fukt nu var borta, och då ingen värme gick åt för att förånga vattnet steg temperaturen markant.
P.g.a. detta kräver OBH-torken viss passning om man är noga med temperaturen.


Frågan är dock:
Skulle jag ha slutat när det kändes torr-mjukt? Jag har läst att många förespråkar att inte torka helt torrt.

Sen var det det här med riset. Nu torkade jag kokt ris bara för att det var kul att pröva. Tjänar man någon koktid i fält om man redan har kokat riset?

Nästa projekt är pölsa, en maträtt som torde vara optimal att torka. Gott, närande och billigt, och konsistensen kan omöjligt ta skada =) Om man torkar rödbetor och tar med får man rena rama nobel-middagen =)
 

Bilagor

  • ccc.jpg
    ccc.jpg
    92.8 KB · Visningar: 2,429
(...)Skulle jag ha slutat när det kändes torr-mjukt? Jag har läst att många förespråkar att inte torka helt torrt.

Sen var det det här med riset. Nu torkade jag kokt ris bara för att det var kul att pröva. Tjänar man någon koktid i fält om man redan har kokat riset?

Nästa projekt är pölsa, en maträtt som torde vara optimal att torka. Gott, närande och billigt, och konsistensen kan omöjligt ta skada =) Om man torkar rödbetor och tar med får man rena rama nobel-middagen =)
1. Är det fett i maten, kan det mycket väl hända att den är lite mjuk fast den är vattenfri. Hur man "vet" det är svårt att förmedla i skrift, man lär sig så småningom känslan när man försöker smula små bitar mellan fingrarna. När jag är osäker, kör jag hellre ugnen en stund för länge än tvärtom.
Ett ännu bättre sätt att få kontroll på detta är att laga och torka så fettfritt som möjligt och ta med matfett separat, eller (som jag föredrar) "impregnera" den färdigtorkade maten genom att varmröra smulorna i lite fett efter torkningen.
Fördelen med det senare sättet är att fettet sjunker in så smakerna "gifter sig" bättre vid återvattningen, men fr a att maten blir lättare att packa: i och med att den blir mjukare går den att pressa ihop till nästan luftfria "kakor" i portionspåsarna, och det blir mindre risk att vassa bitar tar hål på plasten.
Jag märker att jag mer och mer packar i "kakor" på detta sätt, så stadiet med någon sorts "veggo-pemican" är nära ;)

2. Man kan visst torka och återvattna ris, men jag tycker inte det smakar lika gott (blir rätt grötaktigt utan struktur). Kokt torkat ris tar dessutom upp nästan dubbla packvolymen jämfört med okokt. man gör heller knappt någon vinst "i fält", eftersom det ändå måste koka en stund och svälla, i praktiken lika länge som lite förpreparerat basmatiris enligt nedan.
Basmatiris är trevligt, för det har mycket smak och bara 10 minuters koktid även om man kokar som vanligt, men det funkar också utmärkt att "svällkoka". Alltså: häll i ris och vatten i kastrullen, låt stå medan man riggar kök etc, koka upp och låt koka i en knapp minut, stoppa i grytmysaren, vänta ca 10 min. Har det t ex varit mycket kallt ute och riset inte smakar färdigt/tagit upp allt vatten, är det bara att ge det hela ett extra uppkok.
Jag fräser de råa riskornen hemma med lite olja och salt innan de packas (rör om och passa värmen, riskornen bränns lätt!). Obs att den lilla koktiden, som för allt annat stärkelserikt, behövs oavsett, annars kvarstår den "råa", lite mjöliga smaken och det blir lätt bubbel i magen :). Vad som möjligen förkortas med "stekning" hemma är i stället svällningstiden.

3. Torkade rödbetor blir jättegott!
 
Senast ändrad:
1. Är det fett i maten, kan det mycket väl hända att den är lite mjuk fast den är vattenfri. Hur man "vet" det är svårt att förmedla i skrift, man lär sig så småningom känslan när man försöker smula små bitar mellan fingrarna. När jag är osäker, kör jag hellre ugnen en stund för länge än tvärtom.
...................................

2. Man kan visst torka och återvattna ris, men jag tycker inte det smakar lika gott (blir rätt grötaktigt utan struktur). Kokt torkat ris tar dessutom upp nästan dubbla packvolymen jämfört med okokt. man gör heller knappt någon vinst "i fält", eftersom det ändå måste koka en stund och svälla, i praktiken lika länge som lite förpreparerat basmatiris enligt nedan.
...................................


Då har jag provätit.
Kokande vatten och 30minuter svälltid. Värmde på 1 minut i mikron efter halva tiden.
Som sagt var smaken tam redan från början, och nu var den ännu tamare. Jag tror jag ska klämma ner ordentligt med tomatpuré och krydda extra nästa gång.
Rent konsistensmässigt var det en succé. Precis som innan torkning. Även riset blev mycket bra!


Att blanda i fett för att göra en kaka låter som en bra idé om man inte behöver förvara maten.
 

Bilagor

  • 2012-08-04 12.44.41_liten.jpg
    2012-08-04 12.44.41_liten.jpg
    91.1 KB · Visningar: 2,479
  • 2012-08-04 12.45.43_liten.jpg
    2012-08-04 12.45.43_liten.jpg
    54.8 KB · Visningar: 2,348
  • 2012-08-04 13.15.48_liten.jpg
    2012-08-04 13.15.48_liten.jpg
    96 KB · Visningar: 2,481
Angående hur länge man skall torka så läste jag på en sida ett förslag att göra så här:

1. Väg den "otorkade" maten (ex. 100 g)
2. Slå upp i lämplig databas (exempelvis livsmedelsdatabasen) hur högt vatteninnehåll maten har (ex. 70%, d.v.s 70 gram vatten och 30 gram "torrvikt")
3. Räkna ut hur mycket maten skall väga när vatteninnehållet är tillräckligt lågt (ex. med 20% blir det 50 g, 30 gram torrvikt plus 20 gram vatten)
4. Torka tills vikten har sjunkit dit

Nu minns jag inte hur lågt vatteninnehåll som krävs för att det skall hålla, jag har nåt svagt minne av att det kan röra sig om runt 15-20%, men det behöver nog kollas upp.
 
Rent konsistensmässigt var det en succé. Precis som innan torkning. Även riset blev mycket bra!
Mmm, nu blev jag hungrig! Ser verkligen gott ut. Undrar vad jag gör för fel, som inte lyckas så fint med riset? Mitt torkade ris blir gummiaktigt och alldeles för mjukt, åtminstone om det får svälla tillsammans med den övriga maten, det är därför jag övergått till att ta med okokt basmatiris i stället. Är det någon särskild sort du har använt, några knep vid kokning och torkning?
 
Mmm, nu blev jag hungrig! Ser verkligen gott ut. Undrar vad jag gör för fel, som inte lyckas så fint med riset? Mitt torkade ris blir gummiaktigt och alldeles för mjukt, åtminstone om det får svälla tillsammans med den övriga maten, det är därför jag övergått till att ta med okokt basmatiris i stället. Är det någon särskild sort du har använt, några knep vid kokning och torkning?

Det kan ju också vara så att vi har olika preferenser. Jag skulle inte kalla mig kräsen direkt =)
Det är Ica:s Matris. Kokat med dubbla mängden vatten tills allt vatten är borta. Precis som vanligt =)
Fast det är ju helt klart smidigare att ta med sig ris. Det tar ändå en del tid att torka det hemma, och man har ju inte heller obegränsat med plats i torken.

Jag har en gulaschsoppa som står och sväller nu. Kommer en recension senare ikväll.
 
Är det något jag är bra på i matväg, så är det Gulaschsoppa. Det var med glädje jag nu kunde konstatera att den är precis lika god torkad. Receptet rekommenderas varmt för gulasch-älskare.

Mitt recept är i princip det som förekommer i Rutiga kokboken. Dock så är mängderna andra.
Jag använde och torkade:
*400g nötfärs 5% stekt i soja, salt, vitpeppar. Den hade varit fryst.
*8 potatisar (400g). Tärnad i små bitar m.h.a. en sån där Alligator, samt kokt i 2minuter. Det var färskpotatis, om det nu har någon betydelse.
*1st röd paprika. Hackad i små bitar, ingen förbehandling.
*1st gul lök, hackad i små bitar, ingen förbehandling. Så här i efterhand kanske det hade varit bättre att snabbt slänga både löken och paprikan i kokande vatten, med tanke på eventuella bakterier.
*Sen ska de vara ett paket krossade tomater. Det säger sig självt att det är jobbigt att torka, så jag ringlade istället ut en halv tub tomatpuré på en torkolla (tack för tipset tilltopps.com). Det tog för övrigt nästan ett dygn att torka den, och den blev aldrig riktigt torr. Snarare läderaktig.

Av detta gjorde jag 4st portioner/påsar, vilka vägde in på 80g/st (inkl. kryddan). Det blir 2 potatisar och 100g färs i varje, så en 350kcal på ett ungefär. Man kan ju slänga i ett potatisar till om man vill öka på detta.
2,15dl vatten torkades bort, och till varje påse tillsätts 5dl vatten.
Potatisen var genommjuk efter 1h, med ett extra uppkok efter 30min. Ni som kokat mycket soppa vet att den blir godare ju längre den får stå. Smakerna började framträda ordentligt efter ca 40 minuters svälltid, så det lönar sig att vänta.

Sen var det kryddningen ja. Nu kommer mängderna per påse, så det är gånger 4 för totalen.
*0,5 köttbuljongtärning.
*1 msk paprikapulver.
* En skvätt chili-krydda
* En skvätt cajennepeppar-krydda
* En skvätt salt
* 0,3-0,4 msk nymortlad kummin. Jag mätte aldrig upp detta, men det är bättre med för mycket än för litet.
* En skvätt nymortlad anis.


Och så ett par bilder.
Jag har delat upp ingredienserna enligt följande:
Köttfärs.
Kryddor, inkl. tomatpurén.
Potatis, lök, paprika.
Buljongtärning.

Jag vet inte om det har någon betydelse men det känns bättre att förvara ingredienserna åtskilda, varpå jag gjorde uppdelningen.

/Tomas
 

Bilagor

  • 2012-08-05 21.04.26_liten.jpg
    2012-08-05 21.04.26_liten.jpg
    70.9 KB · Visningar: 2,401
  • 2012-08-05 21.08.48_liten.jpg
    2012-08-05 21.08.48_liten.jpg
    73.7 KB · Visningar: 2,419
  • 2012-08-05 22.21.50_liten.jpg
    2012-08-05 22.21.50_liten.jpg
    63.8 KB · Visningar: 2,361
Jansson här igen!
Idag serverar vi Nyhléns & Hugosson torkade pölsa. Till detta serveras Önos torkade rödbetor.

Skillnaden mot icke-torkad dito var försumbar. Den torkade luktade litet konstigt, men rent smakmässigt blev det kanon. Svälltiden var 50 minuter, med uppkok hallvägs. Rödbetorna fick svälla separat.

500g pölsa och 100g rödbetor (skivade på burk) blev 2 portioner/påsar á 59g och 500kcal.

/Tomas
 

Bilagor

  • 2012-08-06 17.35.42_liten.jpg
    2012-08-06 17.35.42_liten.jpg
    65 KB · Visningar: 2,291
  • 2012-08-06 18.32.19_liten.jpg
    2012-08-06 18.32.19_liten.jpg
    67.3 KB · Visningar: 2,325
500 kcal / 59 g = 847 kcal/100 g.
Kan det verkligen stämma? Rent fett ger ca 900 kcal/100 g.

Avdelning kulturkrock: de rödbetor jag torkade och tyckte att de blivit väldigt goda var färska lättkokta... ;).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.