Fästa greppbräda i betongvägg

Jag ska sätta upp en greppbräda i min hyresrätt, brädan kommer sitta monterad på en ca 250 x 1100 mm träplatta som jag vill montera i en dörröppning (980mm bred med karmar). Det är ok med hyresvärden så länge jag inte gör för stor åverkan, dvs inga stora hål och så få hål som möjligt. Jag kommer inte ha behov av att kunna ta ner brädan förrän jag flyttar ut.

Nu klurar jag på vad som är lämpligast, både att sätta upp och sedan ta bort/dölja vid utflyttning: skruv med plugg, betongskruv, expanderbult?
Vilken dimension på skruv/bult bör användas?
 
expanderskruv

låna en riktig borrhammare och sätt in fyra expanderskruv som du vid flytt sågar av och spacklar över.
 
Sätt fyra expanderbultar, 6-8 mm i diameter och 50-70 mm långa (beroende på hur tjock träplattan är). Borra hålen så djupa att du, när du flyttar, kan banka in bultarna helt i väggen och sedan spackla över. Då slipper du kapa dem.

Hade tidigare en greppbräda som var uppsatt med fyra rejäla skruvar inkl plugg i en tegelvägg. Det funkade.
 
Själv gjorde jag som nämnts ovan dvs borrade ett par rejäla hål i betongen. Nackdelen med detta är att det kan brista och smula sig och lämna riktigt fula hål. Du kan också stöta på armeringsjärn och då är det stopp. Tog mig rätt mycket tid att spackla och måla över när vi flyttade.

En polare gjorde en betydligt smartare lösning, han byggde en ram som han fäste greppbräda på. Dvs en rejäl planka och två "ben", sen en eller två horisontella stöttor i taket som stöd. Bara att skruva isär och plocka ner när man flyttar.
 
Själv gjorde jag som nämnts ovan dvs borrade ett par rejäla hål i betongen. Nackdelen med detta är att det kan brista och smula sig och lämna riktigt fula hål. Du kan också stöta på armeringsjärn och då är det stopp. Tog mig rätt mycket tid att spackla och måla över när vi flyttade.

En polare gjorde en betydligt smartare lösning, han byggde en ram som han fäste greppbräda på. Dvs en rejäl planka och två "ben", sen en eller två horisontella stöttor i taket som stöd. Bara att skruva isär och plocka ner när man flyttar.

Det är allmänt känt (det vill säga jag har ingen som helst källa på det) att en greppbräda ska fästas i en hård träskiva, som i sin tur skruvas upp i väggen (för att fördela trycket). Om man skruvar upp en gräppbräda direkt i väggen kan väggen gå sönder. Alltså, greppbrädda -> träskiva -> vägg. Sedan får det inte vara en innervägg i lättbetong, den går sönder direkt.. Kunde inte ens hänga rep på två 5mm-plugg i lättbetong. (Okej, många rep, plus rack och en del andra tunga saker).
 
Kontrollera vad du har för sorts vägg.
Det är en djungel med olika plugg för olika material.
Har du lättbetong väggar finns det special plugg för det.
Är det betongvägg finns det skruvar som inte behöver plugg mm.
Gå sen bort till en bygg affär och be om råd.
Lycka till.
 
Jag har haft min Simulator monterad i tre olika lägenheter utan problem nu. Jag har den fastskruvad på en 2" bräda som i sin tur sitter i fyra förborrade hål med plasthylsa inuti. Ett bra trix är att låta brädan stå mot dörrkarmens övre list så att den tar en del av belastningen, det har gått fint i mina lägenheter.

Vid flytt spacklar man igen hålen med vitt spackel. Fyra spackelfläckar ovanför dörren är en ganska liten grej jämfört med de vanliga hålen efter tavlor som sitter mitt på väggen.
 
Det är allmänt känt (det vill säga jag har ingen som helst källa på det) att en greppbräda ska fästas i en hård träskiva, som i sin tur skruvas upp i väggen (för att fördela trycket). Om man skruvar upp en gräppbräda direkt i väggen kan väggen gå sönder. Alltså, greppbrädda -> träskiva -> vägg. Sedan får det inte vara en innervägg i lättbetong, den går sönder direkt.. Kunde inte ens hänga rep på två 5mm-plugg i lättbetong. (Okej, många rep, plus rack och en del andra tunga saker).


Framför allt kan du montera upp träskivan med fyra ordentliga skruvar medan många greppbrädor har hål för 7-8 tunnare skruvar vilket kan vara olämpligt att dra in i väggen.
 
Betong eller lättbetong

Jag läste att lättbetong inte är så hårt utan det ska gå att trycka in en körnare mer eller mindre med handkraft. Min vägg är stenhård kan jag utgå från att det är "riktig" betong då?
 
Betong eller inte

Om det är lättbetong går det att borra med ett vanligt borr.
Du kan skära en triangel i tapeten, men låta basen vara kvar.
Sen går det att vika ner triangeln.
Provborra och se om det går med ett vanligt borr.
Om det är en betongvägg behöver du ett betongborr och en borrmaskin med slag.
Försök att låna en riktig slagborrmaskin, en vanlig kombiborr-maskin roterar för snabbt.
Det bara ylar och toppen på betongborret smälter om du kör för hårt.
 
Om det är lättbetong går det att borra med ett vanligt borr.
Du kan skära en triangel i tapeten, men låta basen vara kvar.
Sen går det att vika ner triangeln.
Provborra och se om det går med ett vanligt borr.
Om det är en betongvägg behöver du ett betongborr och en borrmaskin med slag.
Försök att låna en riktig slagborrmaskin, en vanlig kombiborr-maskin roterar för snabbt.
Det bara ylar och toppen på betongborret smälter om du kör för hårt.

Bra tips, provborra och se. Om det går enkelt att borra med vanlig borrmaskin och väggen är rätt porös är det lättbetong. Om det med vanlig borrmaskin inte blir hål, utan du förstör borrstycket utan att knappt ha repat väggen är det hårdbetong.

Är det hårdbetong (vilket det ofta är) så kan du fästa saker som berget nästa hur du än gör. Skruv med plugg, moderna skruv utan plugg etc. Däremot kommer du helt klart behöva en hammarborr eller ganska bra slaggborr för att få håll i väggen utan att förstöra en himla massa borrar (jag förstörde 3 st 5mm betongborrstycken innan jag gav upp på min skruvdragare med slagborrfunktion och köpte en hammarborr).
 
Följdfråga

Tack för informationen!

Jag har en följdfråga: finns det någon tumregel på hur mycket betong behövs runt skruven?
Jag tänkte främst från dörrkarmen och inåt, räcker 5 cm? De stora lasterna kommer ju var vertikala.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...