Säkringsarbete

Skruvkarbiner finn i olika modeller och storlekar.
Vanligast är att använda större modeller för repbroms vid säkringsarbete.
De minder modellerna används oftast till ankarbyggen och i vissa fall säkringar.
Oavsett storlek brukar de kunna ta ungefär samma belastning. Ändå blir jag tveksam när någon använder en liten skruvkarbin för att fästa repbroms vid säkringsarbetet.
Vilka rekomendationer gäller enligt klätterförbundet?
 
Så länge den passar och inget annat anges i säkringsdonets instruktioner skriver de.
Någon som har några andra erfarenheter eller kommentarer att dela?
 
Det är väl ett bra svar. För min egen del så har varierar jag lite efter vad som står på programmet.
Om det gäller någon tur där jag vill spara vikt så tar jag en mindre lättviktskarbin.
Ska jag hålla på mkt med att fippla runt med att rensa leder mm så tar jag en kraftig typ dmm rhino.
 
En större karbin borde ta emot och leda av mer värme än en mindre givet att materialet är samma. Om detta har någon praktisk betydelse är nog tveksamt i de flesta fall.
 
Så länge karbinen funkar bra med repbromsen är det ju strunt samma. I dagsläget med alla olika varianter på marknaden så blir det rätt viktigt att ha bra koll på vilka karbiner som funkar bra med just din repbroms.

Själv använder jag ofta en megajul, den är extremt kinkig med diameter och form på karbinen om den hjälplåsande funktionen ska funka fullt ut och inte tillåta att repet glider lite sakta. På samma sätt kan fel karbin leda till att det är nästan omöjligt att fira på ett bra sätt.

Har nu provat ett tiotal olika karbinhakar i olika storlekar och form. Hitills har bara den som Edelrid (tillverkaren) själva rekommenderar fungerat tillfredställande.

Det jag försöker säga är nog att man måste lita på att de man klättrar med har koll på sina grejer och vad de håller på med. För ingen kan ha fullständig koll på alla produkter på marknaden över tid och det är helt olika vad som funkar för olika repbromsar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...