Lägerplats i stockholmstrakten.

Hej! Behöver lite hjälp.

Ska försöka få med några kompisar ut på övernattning i vinter och behöver tips på plats.

Området bör vara hyfsat naturskönt.
Ska kunna nås med med SL eller reguljär båttrafik. (men inte gärna ta hela dan. Man vill ju vandra en liten bit innan det blir mörkt framåt 15-tiden.)

Lägerplats bör kunna nås på några timmars vandring. Idealiskt är om man kan gå in på några timmar, men gå ut på kortare tid dagen efter, eller om det skiter sig med nån av deltagarnas vilja att övernatta.
Lägerplats behöver inte ha vindskydd eller så, men gärna anlagd eldplats om det är reservat.

Jag skulle också gärna (men inget krav) ha lägerplatsen på eller i anslutning till en utsiktspunkt. Jag hade Tornberget som ide tills nyligen då jag fick klart för mig att utsikten inte är nått att ha.

Jag tittar just nu brett på Skärgårdsstiftelsens lägerplatser, och diverse andra naturreservat, men har svårt att utröna om kriterierna möts. Jag är inte egentligen från trakten så det finns många vita fläckar på min mentala karta.

Nån som har några förslag?
 
Tyresta och Bogesundslandet är fina områden. Tyvärr blev Bogesund naturreservat i oktober så nu får man inte göra upp en eld annat än vid vindskydden.

Tyresta har en väldigt detaljerad karta som du kan skriva ut på deras hemsida. Mer vildmarksfeeling i Tyresta än i Bogesund men jag kan rekommendera båda. Tyresta är troligen enklare utan bil.
 
I helgen var vi fyra stycken som gjorde en 26-timmarstur på Bogesundslandet. SL-buss till Ladvik (går var 15:e minut), vandring ca 3 timmar till ett vindskydd vid fyren vid Hagaviken, nästa dag två timmars vandring till Bogesunds Slottscafe, fika och buss hem (den bussen går bara varannan timme).

OK utsikt - man ser ljusen på Nackamasterna och en del belysning på Lidingö, annars är det rätt mörkt.....
 
Björnö

ute vid Björkvik längst ut på Ingarö har fin miljö bra utsiktsberg och erbjuder bra ställen att tälta och elda. Hyfsat snabba bussförbindelser från Slussen.

Sörmlandsleden har många möjligheter t ex pendeltåg till Mölnbo eller Järna och läger vid sjön Akaren.

Thure
 
Tack för alla svaren! Ska gå igenom dom lite noggrannare imorrn förmiddag.
En snabb fråga, läste att haninge kommun lovat ett utsiktstorn på tornberget. Har det blivit någpt av med det?
 
I helgen var vi fyra stycken som gjorde en 26-timmarstur på Bogesundslandet. SL-buss till Ladvik (går var 15:e minut), vandring ca 3 timmar till ett vindskydd vid fyren vid Hagaviken, nästa dag två timmars vandring till Bogesunds Slottscafe, fika och buss hem (den bussen går bara varannan timme).

OK utsikt - man ser ljusen på Nackamasterna och en del belysning på Lidingö, annars är det rätt mörkt.....

Då vart det ditt sällskap jag delade busshållplats med på hemvägen efter att själv varit ute på Bogesundslandet och det trevliga kafeet. Var det du som hade Keltyryggsäcken? :)
 
Specifika tips på Björnö?

Hej Thure,

Har du mer specifika tips på Björnö? Tänkte se om man kan "slippa" Tyresta eller Bogesund denna gång. Sticker ut för en snabb natt ute från skymning lördag och äter frukost på söndag och sen hem. Vill kunna elda, undrar över platser där man får elda och finns ved eller ska man bära med? Sover gärna i vindskydd, annars under tarp. Tänkte lämna tältet hemma denna gång.

ute vid Björkvik längst ut på Ingarö har fin miljö bra utsiktsberg och erbjuder bra ställen att tälta och elda. Hyfsat snabba bussförbindelser från Slussen.

Sörmlandsleden har många möjligheter t ex pendeltåg till Mölnbo eller Järna och läger vid sjön Akaren.

Thure
 
Eftersom jag startade tråden kan jag passa på att ge tillbaka lite information.

Kolla länken:
http://skargardsstiftelsen.se/omrade/bjorno/

Där finns bl.a. karta över eldplatser. Jag har ännu inte själv varit där, men om ingen vet om ved osv här i tråden måste personerna som står på den länkade sidan kunna svara.



I övrigt: Tack igen alla för tipsen. Det blev Bogesund för vår del, och det var mycket lyckat trots lite trist väder. Det gav mig helt klart mersmak för det för mig helt nya området.
 
Tackar, jag hade missat att klicka på kartan. Blir nog jämnt skägg mellan Tyresta och Björnö denna gång. Gillar Bogesund men har varit dit ett antal ggr nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...