Liten dykartub??

Hej
Brukar hobbysnorkla på västkusten, har hört talas om att det ska finnas nån slags tub som man har vid enkla dyk. Ser ut som en termos som man har framför munnen.

Tänkte om nån vet var man kan köpa sådana tuber, och priser etc?

Hur stora är riskerna vid användande av dessa?

Tacksam för svar.
/Josef
 
Försiktigt!

Det du tänker på är något som brukar kallas ponybottle. Dom används av dykare som en extra säkerhet om den ordinarie luftkällan skulle strejka. Med en ponybottle har man tillräckligt mycket luft för att göra en säker uppstigning.
Den skall absolut inte användas för hobby snorkling. Man måste ha koll på allt som har att göra med att andas luft under tryck innan man använder sig av en sådan. Felaktig använding kan leda till allvarliga lungskador och i värsta fall döden...
Ta dykcert!
 
okej..men

Okej, misstänkte att jag skulle få det svaret.
Men nu snckar vi alltså max tre meter, om ens det.

Då kan det ju knappast vara dödligt eller ens farligt?

Tack för svar.
 
...

Det går väl knappast att dra på sig dykarsjuka med en ponybottle. En av dykningens grundregler är att andas hela tiden. Om man inte gör detta kan man få lungbristnings skador pga av expanderande luft. Man säger att detta kan ske vid så små uppstigningar som 0,5m. Felaktig uppstigning från 3m kan definitivt vara livsfarligt. Man måste förstå att det finns stora risker förknippade med att andas luft under tryck!
 
Inte ponybottle

Jag tror inte att du menar en ponybottle, som är ca 3l och har en vanlig reg och väger några kilo. Du menar väl en sån där flaska med inbyggd regulator. Jag tror att de fylls från en vanlig flaska och har luft som (ej säker uppg.) bara räcker någon minut.

Se site: http://www.spareair.com
 
Möjligt...

Din beskrivning stämmer ju inte in på den tuben jag menar, då är det nånting annat då. Den är liten, typ som en enmans-termos, utan slang, utan ett munstycke direkt. Och man typ hämtar luft ibland.

Tacksam för annorlunda svar än ovan.
/Josef
 
Tja, man lever ju bara en gång. Vill du riskera det så är det ju ditt val. Men vad de ovan skrivit för varningar ska du nog ta fasta på. Så länge du andas genom en normallång snorkel löper du inga risker, men så fort du kommer under vattenytan med någon slags tub så krävs det faktiskt kunskaper. För då är det helt andra naturlagar som styr! Men om du gillar vatten kan du ju alltid ta ett cert. Jag rekommenderar det eftersom du då kommer åt att se mer än det man ser när man snorklar.
 
Jo, det är sant, precis så såg den ut, men de där är ju nödutrustning.

Det jag såg på ett tv-program, det var i nån slags tävling, de fridök efter "pärlor", men de andades ur en sån emellanåt. Tror det var i Tyskland.

Fast det är klart, man kanske ska låta bli istället, det är kanske bara jag som är för lat för att ta dykcert?

Men jag tackar ändå för hjälpen, inkl. avrådning.

Mvh Josef
 
Nu tror jag jag vet vad du menar. De tuberna är fyllda på samma sätt som dyktuber. Enda nackdelen är ju hjärnskador mm.... Men jag förstår precis din tanke! Och jag vet hur länge man kan dra på att ta tag i saken att ta dykcert! Det tog mig över tio år....
Kan rekommendera ett dykcenter på västkusten: Aquarius i Onsala. Där kan man ta cert på helger, och övernatta på stället. Det finns otroligt vackra dykställen där. Hur du än gör: Lycka till!!!!!!
 
Dykarsjuka på 3 meter!

Detta är förvisso svar på ett inlägg av äldre datum men frågan dyker ändock upp ett flertal gånger per år.
Visst kan man få "dykarsjukan" redan på 3 meter men det kommer att krävas exeptionella expostionstider. Det man däremot måste ta med i beräkningen är det som normalt går under den alvarligaste av dykrellaterade skadorna, gasemboli. Gasemboli förorsakas framförallt som en följd av en bristning i lungan. Och då lungan under normala omständigheter tål ett ytterst lågt förhöjt tryck, motsvarande ett djup av 72cm, om jag inte missminner mig. Så teoretiskt kan man om man tar ett fullt andetag ur en gasflaska på det extrema djupet av 72cm och kastar sig upp utan att andas ut få en lungbristning med en gasemboli som följd. Vilken i sin tur kan medföra en propp i hjärna eller hjärta med ett mycket snabbt frånfälle som följd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
02simond Smidig liten lufttub? Dykning 13
sniper Dyka med liten flaska Dykning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.