Utrustning för 100-kilosklubben?

Undrar om det är någon som har förslag på lämplig topptursutrustning för oss som ligger "strax över" medellängd/-vikt, säg ca. 190 cm och 100 kg.
Vad behöver man ta i beaktande vad gäller val av bindning och skidor(längd/bredd)?
Vilka bindningar "pallar trycket" och hur stor skida bör man ha, många randonneskidor är ju inte längre än 185cm?
 
Du skriver inget om åkstil, tilltänkt användnigsområde och dess vanligaste förhållanden eller egna preferenser vad gäller skidors egenskaper och stil.

Utan det är det omöjligt att ge dig värdefulla råd.

Jag skulle till exempel rekomendera olika skidor om du gillar stenhårda lagg jmf med mjuka.
Eller om du säger att du vill åka brant i alperna, soft puder i B.C. eller kartong i Sverige.
Likaså om du prioriterar vikt och lätthet upp eller är villig att släpa på lite tyngre grejer för en annan upplevelse utför
 
Jag är förvisso lite kortare (183) än dig men väger desamma.

För ren toppturande kör jag nu på:
Skida Dynafit Manaslu 187. Funderar dock att gå ner till 178 för att tjäna ytterligare lite vikt
Bindning: Dynafit FT12. Aldrig märkt av problem med tjuvsläpp. DIN inställd på ca 9-10. Kommer till årets säsong att köpa dynafit Speed radical för att spara vikt.
Pjäxa: TLT 5. Visst märks det att det inte är en racingpjäxa men jag har inget problem att stå på utför med den när jag monterat tungan.

I liftnära terräng används istället:
Skida: K2 Sidestash
Bindning: Dynafit FT12
Pjäxa: Tecnica Cochise 120 med tech-sula.

Mina 5 cent.
 
#Jonas

Bra kommentar Jonas, tänkte inte på det... Jag är ny på området så jag tänker mig i första hand relativt pistnära i Åre/Hemavan/KIttelfjäll men vill ju för den skull inte släpa på för tunga grejor eftersom man redan ligger på "pluskilon" ;) Stora och öppna ytor föredras framför smala raviner och skogsskidåkning...
 
Bra kommentar Jonas, tänkte inte på det... Jag är ny på området så jag tänker mig i första hand relativt pistnära i Åre/Hemavan/KIttelfjäll men vill ju för den skull inte släpa på för tunga grejor eftersom man redan ligger på "pluskilon" ;) Stora och öppna ytor föredras framför smala raviner och skogsskidåkning...


"Pistnära" "stora öppna ytor framför skog och raviner" Då skulle jag nog inte ha vikt som något stark faktor...

Butchers Hook kanske blir lite för mjuka i de "varierande" förhållanden vi trots allt åker i här om du vill stå på?
Project 110 då, lite styvare och smalare. Båda från Extreme.
Line Influence 115. Alla dom finns i närmare eller över 190cm.


Själv ska jag prova Line Influence 105 som min varje-dag-över-allt-skida. Givetvis med telisbindning.. :-D
Jag vill topptura för jämnan men det blir i realiteten mest på Åreskutan, dock med mycket bootpackande och snö-letande. Toppturerna blir allt från nästan i byn till åken kring Sylarna.
Hade gärna åkt bredare skidor, typ Butchers Hook, men tror det blir för mycket skida att kanta med telisar dom dagar man åker i liftsystemet...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.