Vart skall jag åka??

Hej på er!

Jag har ett ilandsproblem som jag behöver hjälp med.

Kring 20 mars har jag 10 dagar ledigt som jag ska utnyttja i alperna. Nu till problemet, jag har varit i Chamonix flera ggr men nu vill jag åka någon annan stans. Har tittat och läst om Disentis, det ser riktigt lovande ut. St anton och Zermatt verkar intressant.

Jag åker helst utanför pisten så en bra offpist med möjlighet att tura en hel del är ett plus.
Har du någon ide får du gärna tipsa.

Bon ski!!
 
Andermatt

Andermatt är en bra utgångspunkt. Utflykter från kabinens toppstation eller ta tåget nån station bort och åk hem. Disentis ligger väl bara några joddel bort tror jag.
/mats
 
Tack för tipset, det skall jag kika på.

Perfekt om orterna är nära varandra så det går att testa flera ställen.
 
Disentis ligger på andra sidan Oberalppasset, ca 1 tim tågfärd från Andermatt. Man passerar även Sedrun som ingår i samma liftkort som Andermatt.
Håller med om att Andermatt är en bra utgångspunkt och som by tycker jag den är mysigare.
En freeride map är rätt bra faktiskt med terräng utmärkt i olika svårighetsgrader. Finns för både Andermatt och Disentis. På båda ställena finns väldigt bra och liftnära offpist.
http://www.freeride-map.com/index.php?lid=2&cid=200

Kolla också Freeride.se, i forumet finns nog mycket skrivet om både Andermatt och Disentis.
 
Freeride Maps

verkar intressanta. Men vilka ytor täcker kartorna? Nån som har en länk till en översikt över täckningen av respektive kartblad?

Thure
 
turförslag nära Andermatt

Om du vill göra lite turer och sova över på hytta kan jag rekommendera Maighelshütte. Man når den från Oberalppass på ca 1,5 timme. Turen dit och tillbaka är ganska enkelt och säker, när jag var där hade man tom markerat rutten upp med pinnar. Området runt hyttan är bra för toppturer, och man kan ta sig på skidor tillbaka till Andermatt. Då skall man ha rutin på tur och berg, navigering och säkerhet. Men det skall man väl ha för all turåkning i berg....

http://www.maighelshuette.ch/

/J-O
 

Bilagor

  • DSC00423.jpg
    DSC00423.jpg
    22.5 KB · Visningar: 502
Tack för alla tips!! har tittat närmare på Andermatt och det får nog bli det.

Basecamp Andermatt verkar vara ett bra boende med bra referenser, anda förslag?

Turen till hyttan ska jag kika på, det ser helt fantastiskt ut.

Mvh
 
Monte Rosa

hej,

det finns ju oerhört många bra områden att gå till och jag kan varmt rekommendera Monte Rosa huettan om du inte låser dig till Andermatt. Problemet med A är att det börjar bli så väldigt mycket folk (och svenskar inte minst) där.

Områdena kring Scuol är också fina och om du inte kräver de högsta bergen så finns det många mycket bra områden runt Muothal och Glarus.

Angående kartor så finns det ju även möjlighet att kostnadsfritt skriva ut kartor (dock utan skidturerna inritade) från http://map.veloland.ch

Ha't så kul!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andi99 Har jag köpt för korta skidor? Skidalpinism 6
ThoHol Vad ska jag ha? Skidalpinism 1
mhcj Var kan jag köpa Kneissl? Skidalpinism 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.