Stryn i påsk

Hej
Vi tänkte åka till Stryn och gå toppturer i påsk 2011. Vi åker den 16 april och kommer tillbaka den 25e.

Är det någon som har tips på fina toppturer? Jag uppskattar tips på alla svårighetsgrader, lite lättare halvdagsturer och lite svårare heldagsturer. Vi kommer dock inte ta med utrustning för att klättra.

Är det någon som varit i området nyss som känner till snöläget just nu? Någon som vet hur det brukar vara denna tid? Brukar det vara bart i dalen? Vilka vägar brukar vara öppna och vilka kan vi inte räkna med?

Tips på bra och billigt boende i hytte eller lägenhet uppskattas också.

Tacksam för alla tips jag kan få.

/Åsa
 
Stryn vs Sunnmörsalperna

Halloj

Vi har åkt till Sunnmörsalperna över påsk i 7 år nu. Årets höjdpunkt varje år.
På vägen kör vi över strynefjället (väg 15) och snöläget har varierat kraftigt varje är (och ja påsken ligger ju olika veckor) förra året var det inte ens några vallar jämte vägen, medans det för några år sedan var som att köra i en tunnel :)

Om man med Stryn menar Stryn Sommarskicenter så är vägen med 99% säkerhet dit avstängd i påsk, det brukar vara en stor snövall på den avfarten när man åker förbi (väg 258).

Vill ni prompt åka till Stryn ska ni ju givetvis göra det men är ni nyfikna på något annat så kan jag inte annat än rekomendera Sunnmöre. Det finns toppar för alla svårighetsgrader och det är en grymt skön känsla att stå på toppen och åka ner ända till havet (vilket inte kommer funka iår då påsken är sen)

Vill du ha mer tips om Sunnmöre så har jag en hel hög länkar jag kan skicka dej. Om inte hoppas ni får det toppen i Stryn det lär ju va hur bra som helst där oxå.

PS jag antar att ni är beredda på att föret kan va allt från fjäderlätt puder till bristande skare med blötsnö under..... DS
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.