Enkelt avtagbara vindbyxor?

På vårens toppturer är det i regel väldans varmt på väg upp samt blåsigt och kallt den sista biten när vinden kommer åt. Med vanliga skalbyxor med aldrig så många ventilationsdragkedjor blir det för varmt.

Jag söker ofodrade överdragsbyxor i vindblusmaterial eller lättare skalbyxor med hellånga blixtlås i sidorna så de enkelt kan tas av/på med skidor på. Har googlat och sökt. Det är ingen brist på byxor men hellånga blixtlås är inte vanligt. Tänkte mig något i spannet 500 - 1000 kr.

Tips?
 
hallå.

vet att detta är en annan prisklass än det du frågar om men tenk på att du får en underbar byxa.
arcteryx theta salpets(stavning?). full glidlås på sidan samt glidlås i skrittet om man måste på dass på tur. haft min byxa i snart 5 år(kanskje 4) och den är väl andvänd men det syns ikke.

detta er nok den beste byxa jag har haft i hard shell. enda minus är att den blir varm upp över magen, brøstet eftersom den går høgt. men det går att øppna.

robert
 
Har också ett par byxor från Arcteryx. Har cyklat vældigt många hundra mil i dem och de ær helt fantastiska. Går att få på med skor på.
/J
 
Tack för tipsen! Skall kolla in alternativen. Visste inte att Precip fanns med hellånga blixtlås.
Precip är ju liksom ME byxan en regnbyxa så det kanske blir lite väl tätt?
Å andra sidan har man ju mer blixtlås att ta till än på de flesta Goretexskal som oxå är täta.

Jag har redan bra skalbyxor så Arcteryxen får vänta. Kanske när det är dax att byta skal.
 
Blixtlåstrubbel

Förr eller senare krånglar de långa blixtlåsen i alla brallor oavsett prisgrupp. Lindrigt kul när nordan ligger på ute på kalfjället. Ett dussin säkerhetsnålar ger hygglig akuthjälp.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...