VÄRME-elsulor,underställ osv. bara slippa FRYSA!

Hej! Är en tjej som tyvärr fryser väldigt lätt. Hamnade i en isvak med skotern när jag var mindre och har skadat händer å fötters cirkulation. Saken blir ju inte bättre av att jag har dåligt med isolerande fettlager.
Jag vet att det egentligen ej är så passande att då hålla på med dykning i kalla Sverige när man redan från början har dålig cirkulation, men nu är det som det är.
Har skaffat elsulor nu som jag faktiskt tänkte prova i torrdräkten, har någon provat detta?
Vet någon vad som är absolut bästa värmande understället på marknanden?
Andra tips?
Tacksam för svar
 
Hej!

Linny; sa:
Har skaffat elsulor nu som jag faktiskt tänkte prova i torrdräkten, har någon provat detta?

Nu kan jag iofs. absolut ingenting om torrdräkter, så det här kanske är en dum fråga, men borde inte såna kunna gå sönder/börja läcka in? För det blir ju lite spännande om man är ute i vattnet och det börjar kittlas i fötterna... Eller de kanske är såpass hållbara att det inte är något man behöver räkna med(?)

//Daniel
 
Ingen risk

azog; sa:
Hej!

Linny; sa:
Har skaffat elsulor nu som jag faktiskt tänkte prova i torrdräkten, har någon provat detta?

Nu kan jag iofs. absolut ingenting om torrdräkter, så det här kanske är en dum fråga, men borde inte såna kunna gå sönder/börja läcka in? För det blir ju lite spännande om man är ute i vattnet och det börjar kittlas i fötterna

Det är ingen risk för ngn typ av elchock/skada pga av att vattnet man dyker i läcker in i dykardräkten.

Spänningen i elsulorna är för låg.

Glöm inte bort att den normala driftmiljön för sulor kan innehålla en hel del fukt, dvs fotsvett.
Fotsvett är dessutom en väldigt bra elesktrisk ledare, åtminstone jämfört med (söt)vatten.

/Håkan
 
Hej Linnéa!

Jag tycker att du ska prova elsulorna, det borde inte kunna ställa till några problem. Eftersom du har lite dålig cirkulation vet du säkert redan att det gäller att hålla sig varm om kroppen för att inte frysa om händer och fötter.

Jag använder ett underställ som heter Weezle Extreme+ och det ska vara bland de varmaste på marknaden (om inte det varmaste). Tillverkaren rekommenderar att man ska ha "så lite man vågar" på sig under understället, men jag använder ett underställ från Helly Hansen under, och nu på vintern även en fleeceväst. Det viktigaste är att man underviker bomull helt och hållet!

Huvudet är alltid ett problem eftersom nästan alla torrdräkter har våthuva. Under den kalla årstiden kompletterar jag min huva med en extra vinterhuva som används utanpå den andra. Denna huva har bara ett litet hål för munnen och ett lite större för masken.

Jag har nyligen bytt mina vanliga torrhandskar mot ett par torrtumvantar, och det gjorde jättestor skillnad. Nu fryser jag inte alls om händerna längre. Har du inte torrhandskar så skaffa det, och gärna torrtumvantar nu på vintern.

Weezle-underställ och vinterhuvor kan köpas i många dykbutiker eller på nätet. Torrtumvantar har jag däremot inte sett i någon dykbutik. http://www.dyk-brand.se säljer en del dykutrustning som är ovanlig i de vanliga dykbutikerna.

(Om du undrar varför det är så lite aktivitiet i dykforumet här på utsidan.se så beror det på att det finns två stora dyk-communities i Sverige, och där är det livligt i forumen.)
 
hej hej!

Okej tack så mycket för info! Vilka är de bättre forumen för dykning?

Jo jag skulle gärna vilja ha vantar istället, det kan jag tänka mig är mycket varmare, ska prata med dyklärarna å höra lite. Vet inte om man kanske behöver fler fingrar att arbeta med när man ska utföra visa arbeten under ytan, vi får se hur det verkar...
 
Håller med om att weezle extreme + är varmt och skönt. Till det finns även "sockar" i samma material som gör att jag i alla fall fryser lite mindre om fötterna än innan.

Träffade på en man i helgen som dök med torr-tumvantar och hade nån slags värmepåsar i som kom från claes olsson. Har inte provat själv, men det kan kanske vara en bra idé.

Mer aktiva dykforum hittar du på
http://www.dykarna.nu och
http://www.sportdykare.se
 
Jag har använt värmepåsarna från Clas Ohlson en del (se länk sist i meddelandet), och de fungerar bra. De förbrukar syret i handskarna så de värmer inte så mycket efter ett tag, men man kan byta luften i handskarna och sen blir de lite varmare igen. Än så länge har jag inte tyckt mig behöva dem med tumvantarna. Om inte tumvantar går bra så så kan du kanske testa trefingerhanskar, de är också varmare än vanliga handskar.

Länk till Hot Spot värmepåsar hos Clas Ohlson: http://www.clasohlson.se/shop/store...&COSID=65C43AD8252849D39C5A670B1227F440499080
 
Rätt forum?

De som använder mest elvärmeunderställ är väl mc-åkare och skoterdito. Min BMW har värmehandtag och värme i sadeln. Sulor med kanthaltråd, finns i metervara hos Claes Ohlson och Elfa. Ett företag här i Staffanstorp har levererat västar och knickers med el-värme i. Jag kan nog få fram adressen.
Föredrar Röda Havet av många skäl....

Go tur

Johan K
 
hejsan, hörde om en kille som andvände sådana där påsar som man bryter av en grej i så blir dom varma...
Han la sånna i skorna på torrisen och när han kom ner en bit i vattnet så gick dom sönder av trycket o det är ju inte så bra..
Det innehållet i dom påsarna ger eller kan ge(vet inte vilket) brännskador och det är ju fint när man kommer upp o tar av sig understället om huden följer med..
med det här inlägget vill jag bara säga att jag tycker inte att du ska andvända såna påsar..
 
kaskas; sa:
hejsan, hörde om en kille som andvände sådana där påsar som man bryter av en grej i så blir dom varma...

Nån sån sort har jag aldrig sett, menar du kanske påsarna med saltlösning som aktiveras av att man trycker på en kupad metallbricka? Det är inget som går an (vid normal användning) i dem, den brickan snäpper till och fjädrar tillbaka.
Han la sånna i skorna på torrisen och när han kom ner en bit i vattnet så gick dom sönder av trycket o det är ju inte så bra..
Det där låter ännu konstigare, jag har såna som jag lägger i kängorna och GÅR på utan några problem. Man skall nog rätt långt ner innan vattentrycket motsvarar belastningen under min häl... För övrigt så verkar det knepigt överlag att spräcka en vattenfylld plastficka genom att sänka ner den i vatten!

Men om han verkligen bröt av aktiveringsblecket så är det ju fullt möjligt att den vassa plåten punkterade påsen...

Det innehållet i dom påsarna ger eller kan ge(vet inte vilket) brännskador
Kemiskt så är det inga problem, det är en rätt så harmlös saltlösning. Termiskt så är det nog inte heller ngt större problem. även om de möjligtvis skulle nå skållningstemperatur när de är som varmast så klingar det av rätt fort.
med det här inlägget vill jag bara säga att jag tycker inte att du ska andvända såna påsar..
Det tycker jag är ett ganska styvt uttalande baserat på den erfarenhet du redovisar. Däremot kan man säga att kuddarna inte "innehåller" så hemskt mycket värme, så för den som behöver ett långvarigt tillskott är de antagligen inte så bra av den orsaken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Underställ under våtdräkt... Dykning 3
esno Underställ Weasle Dykning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.