Dyka i Asien

Hur är det med dyksäkerheten och utrustning i främst Thailand med närområde?
Ska dra en längre resa och undrar vilka områden i Asien förutom Thailand som erbjuder bra dyk möjligheter. Är också fundersom på vilket skick regulatorer, o-ringar mm brukar vara i på berörda områden...är verksamheten överlag seriös?

Har ett basic NAUI scubadiver cert, men fick göra bla mörkerdyk och strömdyk under kursen för instruktören tyckte vi var duktiga. Dock har jag mist min loggbok, kan det innebära några problem och vad jag har förstått är det främst PADI som gäller utomlandds, brukar det kunna bli något tjafs om att man måste konvertera för att dom vill tjäna pengar osv?

MVH
 
NAUI cert ska inte vara något problem, jag har visserligen PADI men har en kompis som har NAUI och det är aldrig någon som sagt något om det.

Jag har inte dykt i Thailand men däremot i Indonesien, och det var riktigt bra dykning! Verkade vara hög standard och säkerhet över lag också.
 
Dyka i Thailand!

Hej!

Heter patrick, dykinstruktör på koh Samui.

Dykningen är i regel säker, men finns alltid företag som inte är seriösa, samma över allt i världen.

Men det är lika säkert här som hemma.

Välkommen till Thailand och fina, varma dykvatten.

Mvh Patrick
 
CMAS

Hejsan!
Jag har ett CMAS 2 stjärnigt cert som jag har tagit i Sverige. När jag skulle resa runt i Asien 2000 så hittade jag inte loggboken och cert. I början av resan fick jag avlägga ett dykprov i vatten med instrukör. När jag väl kom till Phi Phi öarna så fick jag skriva ett PADI prov och fick ut en loggbok med deras namn och stämpel.
Efter det så behövde jag inte dyka med instruktör något mer för att visa mina färdigheter. Var bara att visa upp loggboken från Phi Phi så fick jag dyka med kompisen direkt. Bra för mig som kan dyka men hur skulle det gå om någon kom över en loggbok och ljög om att de kan dyka? Slänger på sig lite mkt vikt och plums ner i djupet...Huu!

Firmorna som jag dök med hade bra grejer. Ta en titt på utrustningen samt båtarna innan du bestämmer dig.
Ser det dåligt ut...gå till nästa firma!

Trevlig resa / Joachim
 
Jepp, jag har även dykt en del med Lanta Diver.
Det är kanontrevliga, har bra utrustning, mat och fri dricka (ej alkohol alltså ;)) på båten och man slipper rengöra sin utrustning (om man hyr). :)
 
Thailand har bra säkerhet

Min erfarnhet är att det fungerar bra att dyka i Thailand, men som alltid finns det företag som kan vara tveksamma.

Själv åker jag iväg om några veckor med ett företag som heter scuba cat http://www.scubacat.com som jag kan rekomendera.

Bo/
 
I Thailand har jag bara stött på seriösa ställen, Reefwatch i Krabi var helt OK. På östkusten har jag provat dyka med Crystal Dive på Koh Tao (som f.ö. är en riktig dyk-ö, det enda som finns att göra där).

I Malaysia har jag dykt på Perenthian Islands på östra sidan av halvön.
Där var första dykshoppen vi testade dålig. Grejerna var bra, men säkerhetstänkandet obefintligt, och Divemastern störde djurlivet hela tiden.
Så vi bytte till ett annat billigare ställe, med mer slitna grejer, men ,ycket bättre genomgångar och bättre Divemasters.

Generellt verkar dykningen just i Thailand vara bättre på västra sidan än östra. Similan är förstås bäst....
 
Durin; sa:
Generellt verkar dykningen just i Thailand vara bättre på västra sidan än östra. Similan är förstås bäst....
Undrar hur det gick för Similian i tsunamin?

När jag var där 1990 var det redan då ganska påverkat av turism.

Kan rekommendera Sulawesi (Indonesien) om man vill kolla bortom Thailand.

/Staffan
 
generellt så är dykcentran som är kopplade till de stora organisationerna säkra då det skall finnas en kvalitets-säkring.. MEN man skall kolla runt lite och känna av läget ändå..
 
Thailand

Jag är nyss hemkommen efter 2 veckor i Thailand. Gjorde några dyk med Ploya Cuba Dive på Koh Cang och Koh Mak. De öarna igger nära Cambodja. Var även där för ett år sedan och dök med samma företag.
Om du har lite kunskaper så kan du avgöra hur pass seriösa de är. Det finns oseriösa även där, men det var flera för ett år sedan. Därefter kom PADI dit och rensade. Jag ville bla göra ett nattdyk och direkt så frågade de om jag hade Advance.
Utrustningen håller hög klass, visst vid ett dyk läckte en koppling lite, men det händer även här hemma.
Divemastern som var med mig var vid samtliga dyk mycket noga med tider, djup och säkerhetsstopp.
Du kan lugnt dyka där och kom ihåg Thailand är INGET U-land även om det finns fattigt folk där.
Du har betydligt större risk att dö i trafiken på väg till dykstället sittandes på ett bilflak än vad du har under själva dykningen.
Christer
 
"Undrar hur det gick för Similian i tsunamin?"



Tydligen så ska det vara (var i januari iaf) bättre än på väldigt länge. Mycket näringsämnen som virvlats upp, och lite turister vilket lett till en massa fisk. Allt enligt en tjej jag känner som bor i Phuket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DannySki Bästa tropiska land att lära sig dyka? Dykning 11
Lasse_H Dyka med KOL Dykning 5
EmilJohanssonn Projektarbete - Dykning i Norge Dykning 6
coraleen Dyka med panikångest? Dykning 9
Hedin2 Dyka efter rent guld Dykning 44
Joooi Dyka med simglasögon? Dykning 11
tosj00 Dyka med Padi på Zanzibar Dykning 1
danjeeel Dyka utan cert? Dykning 52
jamo Var ska vi dyka i Stockholm och med vilka? Dykning 1
Magdafjäll Ge mig tips om var jag bör dyka i Norge Dykning 13
blåjeans behöver hjälp att hitta en bra dyka skola i gbg Dykning 4
johanna29 vill gärna lära mig dyka (m. m) Dykning 8
sir_erken Får Cmas 1* dyka med padi OW? Dykning 11
Stesun Sugen på att börja dyka Dykning 5
Ylvan Dyka med vithajar? Dykning 6
Sidni Dyka Sipadan Dykning 5
linny_88 Dyka med astma? Dykning 9
pajaflow Dyka i Krabi Dykning 5
pajaflow Dyka Frankrike Dykning 0
pajaflow dyka mallorca Dykning 1
Nattliv Vill ha någon och dyka med! Dykning 1
magos584 Dyka i södra Tyskland Dykning 1
nestic Dyka i Luleå Dykning 4
0663 Ska dyka på Curaçau. Någon som varit där? Dykning 1
sniper Dyka med liten flaska Dykning 0
lindau Seychellerna - Dyka Dykning 0
jayamila dyka bland fiskar och koraller. Dykning 3
Dyka på island? Dykning 0
andzze Dykresa till Asien Dykning 1
Gaby Dykresa i Asien Dykning 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.