FRIDYKNING !

Tack Niklas

Bra inlägg hehe ,

Dyker du ofta eller ( fridykning ) ?
Om man ska lära sig att bli bättre på att andas
och så hehe vad har du för tips ?

Med vänlig hälsning

sebbe
 
Re: Tack Niklas

sebbe_Huss; sa:
Bra inlägg hehe ,

Dyker du ofta eller ( fridykning ) ?
Om man ska lära sig att bli bättre på att andas
och så hehe vad har du för tips ?

Med vänlig hälsning

sebbe

Tjena sebbe! Om jag dyker ofta... mindre än jag vill men så ofta tillfälle finns :). Har under tiden utbildat mig till Divemaster (PADI), mest för att lära mig mer... Har inte logg på all dykning tyvärr. Fridykning har jag aldrig genomfört i organiserad form, dvs i förening eller med en "utbildad" fridykare...

Träningsråd: Andas mycket :) Konditionsträning är bra! Andningsreflexen är en träningsfråga att behärska- dvs träna på att hålla andan länge. Själv tycker jag ett par av de viktigaste "förmågorna" att träna är lugn i sinne och kropp när man är under vattnet. Kör inte på chans, utan använd gärna djupmätare och bestäm mål och gräns innan nedstigning. Stress förbrukar enorma mängder syre... Men du verkar vara dykare och har säkert erfarenhet av sådant :), det är lika nyttigt med eller utan flaskor.

I övrigt med formell teknikträning för fridyk är jag inte rätt person att ge råd. Dessutom finns såklart ett antal former av sporten (apnea), vilka jag heller aldrig utövat organiserat... :)

Kan man vara frilansande fridykare? :)

Niklas
 
Givetvis finns det medecinska problem som sätter stopp. Och det absolut vanligaste är öronen. Man gör ingen läkarundersökning när du börjar. Men man känner av efter ett tag om kroppen klarar av det.

Sen är ett tips från mig, var noga med tryckutgämningarna. Jag har under ett par år spelat undervattensrugby. Där skippade jag titt som tätt att tryckutgämna. Detta ledde till att jag ibland får problem med trumhinnorna.
 
sebbe_Huss; sa:
Hejsan gott folk ! :)

Har nyss varit inne på en sida om fridykning¨
Och vad kan man säga..Ja måste börja med det!

Men har har läst att visa kan inte pågrund
av medicinska problem stämmer det eller ?
skulle ju vara tråkigt om man nu har det ??
Hoppas det finns nån fridykare här på
utsidan som kan hjälpa till, vill ju gärna börja
med det !

Hade bra
/ s H




Alltså... Som vid all annan dykning ska man ju vara väldigt försiktig och inte dyka om man inte mår bra o.s.v. i fridykning.. Men det är nog större hälsorisker att tubdyka än att fridyka på milt stadium.. Det är väl mest om du har något allvarligt problem som det inte är lämpligt, men det lär du veta själv om du har ju.. T.ex. hjärtproblem, lungproblem, svåra handikapp, epilepsi, e.t.c.
Diabetes ska inte vara någon höjdare men har hört folk som dyker med det också så..
Och jag har en vän som både tubdyker och fridyker och hon har astma..
Så du behöver nog inte oroa dig så mycket :)

Simma lugnt!
 
Hej!

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men jag kan berätta lite om fridykning. :)

För att börja i fridykning (inom ssdf) så måste man kunna simma 200m. (Sen ska man inte vara allvarligt sjuk eller något.) http://www.ssdf.se/t1.aspx

Det finns två sorter av fridykning, apnea och fridykning. Apnea går ut på att hålla andan längre, simma djupare. Inom apnea så annordnas det tävlingar, håller man sig till dessa tävlingar och dyker med erfarna så är detta inte farligt, tänker man dyka ensam och se hur djupt man kommer så tänker man fel... Fridykning går mer ut på att bara dyka, inte pressa sig efter några gränser. Vet inte hur det är inom apnea men tränar man i en klubb som är med i ssdf så finns det utbildningar, prover mm.

Har ni några frågor så skriv på! (Bor du i göteborg så kolla in klubben jag är med i--> http://www.juniordykarna.se/ )

/Fabian-fridykare sedan sex år och fridykningsinstruktör.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...