Hur gammal ska man vara för att ta tub-cert??

Har gammal måste jag vara för att ta tub-cert?
Just nu säger mina föräldrar att jag måste vänta tills jag är 15, men jag vill ju dyka nu!!! Inte vänta 1,5 år, så finns det nån ålders gräns? Kanske kan tjata på mina föräldrar att jag borde få ta det om man inte MÅSTE vara över 15 =)
 
Tjata lite på föräldrarna...

Padi Open Water kan man gå från det att man är tolv men jag tror det är lite begränsningar innan 15 eller 16 år.

IP
 
E man mellan 10-14 så kan man inte gå den "stora" kursen utan man får nöja sig med PADI Jr OWD vilket innebär att man är begränsad att dyka med Instructor, Assistant Instructor, Dive Master eller certifierad förälder till ett djup av max 12m. Väntar man tills man är 15år så kan man gå den stora kursen utan tidigare nämnda begränsningar.. Så fungerar det i PADI systemet, jag tror det ser ungefär likadant ut i de andra systemen.. Är man under 18år så är det brukligt att önska målsmans medgivande oavsett kurs.
 
Anledningen till varför t.ex. PADI har en åldersgräns är att man behöver vara tillräckligt utvecklad kroppsligt. Det är lungorna som behöver vara helt klarväxta vilket de alltså är vid 15 års ålder (ungefär).
Att man kan ta dykcert innan stämmer också och det finns restriktioner, jag hade för mig att det var ner till max 20 m djup när man är under 15. Det finns massor att dyka på som är grundare än så.
 
Du får från 12 år

Hej

Min dotter tog certet redan vid 13 år. Men om hon ska dyka måste en certiderad dykare hänga med. Men jag tror att alla dykklubbar ställer upp om du boker en guidad tur, utflykt med dykklubb.

Problemet du har är om dina föräldrar inte vill ta cert också eller tycker att dykning är farligt. Ta då kontakt med en dykklubb och få med hela din familj på ett "prova på dyk" brukar kosta en sådär 350 kr per skalle och ni alla kan testa att dyka i en bassäng eller i skyddat vatten ute.

Lycka till.

/ingemar.


Kom ihåg att utan kunskap är dykning väldigt farligt men med kunskap är det väldigt häftigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.